Hulda
Ja, enig med Komodo. For meg ser det ut som om sveiseren har brent et gedigent høl, og så 'murt' det sammen. Hvis du ser på siste postingen av byggingen av Hulda, er det en mulighet for at området rundt sveisen er full av småkrater. Da må det kappes av en centimeter (fjerne HAZ) på hver side av nåværende sveis og sveises sammen igjen. Hulda har to slike bend med et antall pinnesveiser. Disse sveisene holder etter etter 20 år. Så det er slett ikke umulig å få det bra. Ser bildene bedre når jeg får blåst dem opp. Bendet må kuttes/splittes etter sveisen. Du bør la en proff sjekke de andre sveisene også. Bendet må plukkes av båten. 'Dere e' inte svetsare' brølte en fortvilet sveiseformann, 'ni er nogen förbannade murare!' Et utsagn du kan få låne, om du kjenner sveiseren :-)
Under ser du eksosrørene til Hulda, helt tette:
Så umulig å lage noe som holder, er det ikke. Samtidig har alt en levetid. En av grunnene til at det holder så godt hos meg, er nok at jernskroget med anoder tilfører det rustfrie stålet elektroner. Man skal ikke se helt bort fra den effekten heller. Bildet over er fra 2001.
Beklager at jeg er litt sløv, men når jeg kopierer over bildet og blåser det opp, er det rust det området jeg har ringet inn?
I så fall er det ikke mye igjen av dette bendet. Også rust rundt skruen rett til venstre også? Da kan det være at det har lekket vann mellom skroget og bendet. Ikke bra.