Dieseldyret123 Startet 24.Januar.2021 Link til dette innlegget Startet 24.Januar.2021 Jeg har ganske mange omdreininger på roret for å manøvrere snekka mi (joda 8100). Fra senter, så er det totalt 3 hele omdreininger til hver side.. Så når jeg skal legge til, eller hvis jeg kjører sakte, så blir det endel "unødvendig" styring , syns nå ihvertfall jeg... Det jeg lurer på da, er om jeg rett og slett kan borre ett hull lenger inn på "rorkulten" for og få kortere styring? Nå er den montert helt ytterst, og jeg ser jo for meg at jeg får endel kortere utslag ved og få den lenger inn, er dette en dum måte og gjøre det på, eller er det rette måten og gjøre det på.. ikke vet jeg, så hadde vært fint med noen innspill her.. Jeg legger ved ett par bilder av saken, så dere skjønner hva jeg mener ... Har hydraulisk styring.. Sitér dette innlegget Link to post
mawilu Svart 24.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2021 Ditt forslag vil hjelpe men ikke mye du må også flytte styresylinder for å få rett vinkel tror jeg heller ville byttet sylinder til mindre volum eller bytte styresnekke begge ting vil virke på antall omdreininger på rattet Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 24.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2021 (redigert) Synes det ser ut som om sylinderen din står litt lenger bak enn innfestingen i rorarmen. Ville flyttet festet i rorkulten bak 4-5 cm og prøvd. Blir tyngre å styre og større utslag. Hvis det ikke funker flytter du den tilbake igjen, og båten er blitt 5-6 gram lettere bak pga det nye hullet. Ingen skade skjedd. Redigert 24.Januar.2021 av mons (see edit history) Sitér dette innlegget Mons Link to post
index Svart 24.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2021 Det er jo billig å forsøke. Et hull skader uansett ikke. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Dieseldyret123 Svart 25.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2021 Ja, jeg har sett at jeg må flytte sylinder også,for og få riktig vinkel :) Men jeg kan altså også kjøpe ny sylinder eller styresnekke for å få kortere styring? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 25.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2021 Ja du kan kjøpe selynder med mindre volume eller en snekke med større volume, en seastar pro eller tournament gir endel mer enn standard snekke Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 25.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2021 Det heter ikke styresnekke, men rattpumpe når det er snakk om hydraulisk styring. Sitér dette innlegget Link to post
mawilu Svart 25.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2021 Enig med hellen i navnet,men alle skjønner hva vi mener.Til Ts.prøv å lese av type på rattpumpa og sylinder du finner tabeller på blant annet Sleipner sine hjemmesider som jeg tror sylinderen kommer fra .For din båt er vel 4 til 4,5 omdreininger mer vanlig er begge deler originalt eller er noe byttet ut? Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 25.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2021 Klart at det vil hjelpe, med kortere rorarm. Men sjekk at kuleleddet på sylinderen går helt fritt i begge ytterposisjioner. om ikke på du flytte deste for styresylinderen. Et anne lite poeng er at belastningen på Styresylinderen blir større dess lenger inn på rorarmen du monterer den, men det er neppe et problem her. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.