Jump to content

Hvordan unngå kondens/dug på kalesje vinduer


Okkaby

Recommended Posts

Sliter med at det kommer masse kondens/dug på innsiden av kalesje vinduer i båten.

Det er ikke noe varme i båten oppe i salongen, å det er åpent ned til akterkahytten hvor lufte ventiler står åpen.

Fremme har jeg varme på, å ingen problemer med kondens, men er lukket mellom salong å kahytt fremme, så varmen der ifra har ingen innvirkning på salong.

 

Men sliter med at alt blir jævlig bløtt i salong. Dette gjelder spesielt fremme hvor kalesje vinduer er på skrå. Er ikke så gale på siden av båten. Glass vinduer som er på skrå fremme sliter også med kondens, men ikke galt med de på siden. så er kun de vinduer som er på skrå jeg sliter med. 

 

Jævlig irriterende å få masse vann på alt i cockpit hele tiden. Spesielt nu hvor temp svinger mellom pluss/minus hele tiden. Er det dager m5pluss så er ikke problemet der.

 

Så lure på hvordan andre fikser dette problemet.

 

Skal forhåpentlig ha gamle kalesjen på til uka, om ellers de har fått den ferdig vasket/imprenert. Beste hadde vært at den ikke hadde vinduer på skrå, siden den kun skal brukes som vinter kalesje. så får kanskje vurdere å bytte de 3 vinduer med stoff til neste vinter. 

 

Vil det evt hjelpe å tape fast sådan termoduk en kan legge på frontruta på bilen for å slippe is på denne?

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Ida Marie III skrev 13 minutter siden:

Ja, en presenning over det hele vil jo gi en viss isolasjons effekt...men om båten er i bruk blir jo det tungvint...

Tenkte sjøl på dette med pressening tidligere. Men ble frarådet dette, da presenning ville ligge å gni mot kalesjen, å dermed ødelegge kalesjen.

 

Båten blir ikke brukt de kalde vinter måneder, men ligger på sjøen, da jeg har en av byens beste båtplasser, hvor det alltid er isfritt, grunnet elve utløp. Så lite grunn for å måtte betale masse for lagring på land, med kranløft å dårlig tilkomst.

 

Men tenker å prøve med denne termoduk fra biltema på glass vinduene. Det burde jo hjelpe på de i allefall.

 

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Okkaby skrev 7 minutter siden:

Tenkte sjøl på dette med pressening tidligere. Men ble frarådet dette, da presenning ville ligge å gni mot kalesjen, å dermed ødelegge kalesjen.

 

Men har du en vinterpressening du ikke er redd for, så er det ikke så allverden med slitasje...et isolerende lag hjelper veldig..

 

Okkaby skrev 7 minutter siden:

 

Men tenker å prøve med denne termoduk fra biltema på glass vinduene. Det burde jo hjelpe på de i allefall.

 

Alle monner drar...så det vil hjelpe ja..

Også Ask sine forslag...men forstod det slik at du alt hadde det i gang..

Link to post
Ask skrev 12 minutter siden:

Hei.

 

Det som hjelper mot kondens. Varme og ventilasjon, eller eventuelt varme og ein avfuktar.

 

 

Varme i salongen blir vel omtrent håpløst på en kalesje båt. Er bra mye område som skal varmes opp.

Så her vil en måtte kjøre på med bra stor ovn for å få effekt tenker jeg. Ser for meg det fort kan gå med bra mye kWh pr måned.

 

Men får se om jeg får igjen gamle kalesjen før jeg må reise på jobb. Skulle vaskes den 13 å så impreneres. Men sliter med å få noe svar fra han på Randaberg om når den er klar. Lover å ringe tilbake, men ringer ikke. Å frister ikke å kjøre opp til de om den ikke er klar. 

Må sende den kalesje som sitter på til vask/imprenering også, da det er mye grønske på, etter en ekstrem våt høst. ER jo kun 3 år gammel den, så får holde den i god stand. Men tenker jeg prøver kalesje fix på den. Blir for mye bob bob med han på Randaberg. 

 

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post

Om du får åpnet for noe mer lufting vil det nok hjelpe. Kondensen oppstår ved temperaturforandringer, spesielt om det er kaldere på utsiden enn inne i båten. Du vil at luften inne i båten skal holde samme temperatur som på utsiden. Om det blåser litt i gjennom båten blir det nok bedre. Hva med å bytte ut varme med en avfukter å gløtte på døra? 

Link to post

Har vurdert avfukter ja. Men nede blir det håpløst, da det kun vil være den innebygde beholder, siden den vil stå for lavt til noe slange opplegg. Så den må stå oppe. 

Men skal se litt hva som er til en ok pris.

Får også se om jeg kan åpne litt langs nedre fester på kalesjen bak for lufting. Evt sette inn en vifte som sirkulere lufta.

Men ikke lett å åpne kalesje, når det ene dag er full orkan med rene syndfloden å neste er frost. Blåser det plutselig kraftig å vinden får tak, så røsker den jo alt sundt.

 

 

Hadde ikke dette problemet i fjor. Var jo litt kondens til tider, men ikke som i år. 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post

Har du dieselvarmer som henter luft utenfra så ville jeg kjørt denne et døgn eller to og så sett det an. Du får flyttet ut utrolig mye fukt som ‘sitter i’ båten når du gjør det da den varme lufta tar opp fuktigheten og når du henter kald luft utenfra så er det mye mindre fuktighet i den. Pleier å gjøre det en gang eller to ila vinteren og før sesongstart og da ‘knitrer’ det av dynene etterpå.

 

Med litt lufting som det naturlig blir gjennom kalesje og litt varme i båten slik at det blir en grad eller tre høyere temp under kalesjen enn utenfor så burde du egentlig ikke få så mye fuktproblemer for da kondenserer ikke fukten. Men hvor mye effekt som trengs er jeg usikker på med en stor kalesje. Alternativet er å tette igjen og henge opp plenty med fuktsluker men er ikke lett å få kalesjebåt tett nok.

Link to post

Er nok det at det svinger så jævlig i temp om dagen. 6-8plus å så plutselig minus igjen.

 

Men ja har dieselvarmer. Mikunien fungere som bare faen den. Får prøve å la den kjøre et døgn. Bare huske å slå den av igjen.

Glemte den i fjor. Da sto den å kjørte når jeg reiste på jobb. Så hadde stoppet når jeg kom hjem, da hadde den vel brukt 100l diesel hehe Hadde stoppet når den ikke klarte suge mer fra tanken. Men startet uten problemer igjen når det kom litt diesel på igjen.

Har en kina varmer liggende i kjelleren, som jeg egentlig ville ha montert. Men har gått ifra det, siden mikuni fungere så bra.

Så finner nok noe annet(fiskebåten) å bruke kina dingsen til før eller senere.

 

Ellers så virker det som disse skrå vinduer er mye mer mottakelig for kondens enn resten. Så får gjøre noe med disse før neste vinter.

 

Kanskje spille lotto igjen, så en kan drømme om fabrikks ny båt hehe

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post

Jeg vil tro hovedproblemet er at ikke kalesjeduken er tett nok. Da skapes det et fuktig miljø i cockpiten som igjen kondenserer. Så mitt råtips er at det blir bedre når du får den andre kalesjen på. 

 

Om ikke annet fungerer har jeg sett enkelte legge presenning over med sånn rørisolasjon (mykt skum) mellom for avstand. men det blir mye styr når båten skal brukes da.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Hadde Wallas kokeapparat i en Nord Star jeg hadde for noen år siden. Var ute en helg og da jeg kom tilbake for ny helgetur hadde Wallasen tydeligvis stått på siden sist søndag.. Jeg glemte den ikke men må ha kommet borti knappen med kneet eller en bag da jeg bukserte ut bagasjen. Det gikk overraskende fint 😁 Forbruksbatteriet var ikke flatt og jeg antar den hadde brent noen liter diesel men ikke som jeg kunne lese av på tankmåler. 

Link to post

Jeg har alltid hatt en slik kontorvifte som står på bordet på full speed. Den skaper sirkulasjon på luften og gjør at flatene inne i arealet hele tiden blir påført ny/annen luft. Dette hjelper godt og er rimelig. Dette bruker jeg også nede i båten hele vinteren for og røre godt rundt med den varmekilden og avfukter som står på, svært effektivt.

Link to post
Stjernen ! skrev 1 time siden:

Du kan kjøpe en pumpe til avfukteren,så slipper du att den stopper når full av vann.

https://seatronic.no/pump-it-up-pumpe-for-luftavfukter

Pump it up pumpe for luftavfukter

Denne var ikke så dum nei.

Skal se om jeg får tak en en grei priset avfukter, og så bestille denne ja.

 

Ser ut som jeg får kalesjen tilbake denne uken, så jeg da kan bytte.

Var jo is på innsiden av vinduer/kalesjen når jeg kom i båten idag.

Så dieselvarmeren står å kjøre nå, å får lov å kjøre et par dager, da jeg skal jobbe der nede.

Håper en da får tørket ut litt.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...