Jump to content

Forslag til rør/ bend for kjølevæske på motor ( Cummins 6bta 5,9

_Bliss_

Recommended Posts

_Bliss_ skrev 1 time siden:

noen som har forslag til erstatning for rør/ bend som på bilde under?

Hvilket bilde, jeg ser ikke noe bilde med Firefox..

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hulda skrev 13 minutter siden:

Jeg ser bildet hos meg. Bendet virker som et modifisert standard 90 grader 'langbuebend'. Et mek verksted burde kunne fikse det. Men timeprisen kommer opp i tusing i timen pluss materialer og mva. Lite å hente. Kan du kjøpe et slikt bend og sveise på en dings, slipper du billigere unna. 

Ja å sette bort jobben er det nok lite å hente på. Jeg tenkte mer på om han kunne benytte seg av "kompis" tjenester. Ellers så er det som du sier, lite å hente.

The Saint skrev for 2 timer siden:

Du kan jo vurdere å lage det av vanlige rør deler som du skrur sammen.  Så tilpasse slanger om du har plass til det. Kommer litt an på hvordan det er montert. Eventuelt få noen til å bøye ett rør til deg og sveise inn uttak til ekspansjons tanken. Hva slags materiale er røret av?

Litt usikker da jeg ikke har orginal røret selv, men antar det er svart stål? Virker som cummins har brukt en del av dette.. ikke bra.

Varmeveksler er kobber, motor stål. Er det noen betenkeligheter med å blande inn messing, galv eller syrefast?

Lars H. skrev for 2 timer siden:

Viser det fortsatt ikke? Ser ok ut her.

The Saint skrev for 1 time siden:

Ja å sette bort jobben er det nok lite å hente på. Jeg tenkte mer på om han kunne benytte seg av "kompis" tjenester. Ellers så er det som du sier, lite å hente.

Ja må nok tenke litt kreativt her.

Lurer nå på om det kunne vært en ide å bruke mapress deler. De finnes i feks 42mm. De har jo også en svull i enden om man skal presse sammen deler. Hvis jeg trer slangen over svullen og setter på slangeklemme bør det kunne fungere?

image.png.538e387ef457bf6ae2699cbd7e289a71.png

Hvis jg bruker galv og lakkerer det trenger det ikke å se så ille ut..

_Bliss_ skrev 24 minutter siden:
Lars H. skrev for 3 timer siden:

Viser det fortsatt ikke? Ser ok ut her.

Nei, men OK i MS Edge. Jeg ser at bildet ligger hos ebay. Generelt er det bedre å få det opplastet til forumet så forsvinner det ikke om det skulle bli slettet hos ebay.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

stig arve skrev On 28.1.2021 at 4.49:

Takker for tips.

Har vurdert løsningen med å erstatt med slange. Det er jo forsåvidt greit, blir bare boen ekstra skjøter. Hvordan er det å blande inn aluminiumsdeler på motoren?

Er blir en god mix av stål, syrefast, kobber og sluminium.

Hulda skrev 1 time siden:

Hulda har den noe brogede blandingen av materialer. Uten at verken jeg eller motoren har brydd oss noe særlig om det. Frostvæsken må være kompatibel, eks. Volvo sine eksesjonelt kostbare funker.

Rød frostvæske på mine maskiner. Da blir vel dette den enkleste løsningen.

Fåe sjekke om denne slangadapteren fra rallyshop kan brukes. Står ikke mål på slangestussen

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...