Jump to content

Defekt kompressor D6?


Gp68

Recommended Posts

Jeg tar en skikkelig runde på nyinnkjøpt båt med D6 370. Jeg skal nå skifte strammehjul til kompressorreim og finner noe jeg ikke forstår helt. Skal kompressor være tung/ umulig å rikke på? Jeg forventet at man skulle lett kunne rotere reimhjulet men det sitter bom fast. Er den da defekt eller er jeg på bærtur? Det hører med til historien at lokket på sjøvannsfilter har hatt en lekkasje så det har rustet en del der framme. Dynamo var kaputt men resten ser ikke så ille ut når man får gjort rent og børstet bort overflaterust.

Link to post

Bare en liten teori:

Det sitter jo et lager i clutchen som i verste fall kan ha satt seg. Jeg har akkurat byttet clutch på min kamd 300, og der var lageret helt utslitt. Det var litt motsatt der da, det skranglet og slarket. Men tenker at det godt kan sette seg fast også, hvis du har fått sjøvann på clutchen. Men da ryker jo reimen fort. 

 

Link to post

Det kan helt sikkert være det. Clutchen er ikke så gammel,  den ble skiftet for tre-fire år siden. Skal love deg det var mye reimstøv der, reima er slitt helt inn til corden enkelte steder. Får prøve å demontere så ser jeg vel etterhvert hva det kan være. Får man kjøpt lager løst? Kjenner jeg VP riktig så må man vel ha ny clutch. Får ta en telefon til Jarlsø Marina 

Link to post

Har du tung båt ? Hvis ikke du har behov for kompressor og det ekstra dreiemomentet, hadde jeg bare tatt av reima å kjørt uten. Da sparer du drevet for mye belastning 

 

Jeg vet om flere som har gjort dette på 370/400'ne sine. Det er vel heller ikke en taxibåt som fortsatt kjører med kompressoren på og de kjører jo 1000+ timer i året 

 

Link to post
mawilu skrev 47 minutter siden:

Ingen feilmelding uten kompressor,mange setter bryter på kompressoren for slå den av 

 

Hva slags motor refererer du til her?

 

På min D6 er det aillefall loop-monitorering av strømkrets til kompressor, det kommer alarm i EVC om du bryter forbindelsen. Så her kan man ikke sette inn noen bryter uten at du blir kjørende rundt med "check engine" alarmen på, noe som naturligvis er uønsket.

Link to post

Vil anbefale demontering av clutchen med ordentlig rengjøring.til forrige innlegg vil jeg informere at jeg ikke her registrert feilmelding på de jeg har montert bryter på prøvekjører selvfølgelig etterpå.Endel ønsker ikke kompressor når de ligger i crusingfart og koser seg bråker unødvendig mye.Jeg monterer rele på innslaget til magnetinnslaget EVC register ingen feilmeldinger

Redigert av mawilu (see edit history)
Link to post
Gp68 skrev for 16 timer siden:

Får man kjøpt lager løst? Kjenner jeg VP riktig så må man vel ha ny clutch. Får ta en telefon til Jarlsø Marina 

Tror ikke du får kjøpt løst lager hos VP. Men det kan hende at du får tak i det hos en maskinforretning, hvis du har målene. Evt tar med det gamle.

Ser at prisen på ny clutch til D6 koster en del. Så det kan hende det lønner seg å sjekke hva du kan få tak i av løse deler, vel og merke hvis det er clutchen som er problemet.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...