Gp68 Startet 25.Januar.2021 Link til dette innlegget Startet 25.Januar.2021 Jeg tar en skikkelig runde på nyinnkjøpt båt med D6 370. Jeg skal nå skifte strammehjul til kompressorreim og finner noe jeg ikke forstår helt. Skal kompressor være tung/ umulig å rikke på? Jeg forventet at man skulle lett kunne rotere reimhjulet men det sitter bom fast. Er den da defekt eller er jeg på bærtur? Det hører med til historien at lokket på sjøvannsfilter har hatt en lekkasje så det har rustet en del der framme. Dynamo var kaputt men resten ser ikke så ille ut når man får gjort rent og børstet bort overflaterust. Sitér dette innlegget Link to post
mawilu Svart 25.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2021 Reimskiva på kompressor blir aktivert av elektromagnet ved riktig turtall uten reim på er den lett å snurre rundt .Om du ikke får snurret den rundt er noe galt kompressor behøver ikke være defekt Sitér dette innlegget Link to post
Gp68 Svart 25.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2021 Takk for svar. Jeg prøvde å snurre den uten reim, den sitter dønn. Kan få en brukt for 8000, tror jeg kjøper den så får jeg heller se om det er mulig å fikse den jeg har og evt selge den senere. Må montere over clutchen da men det tror jeg går greit. Sitér dette innlegget Link to post
mawilu Svart 25.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2021 Jeg forklarte kanskje litt dårlig det er clutchen som er defekt ut fra din forklaring Sitér dette innlegget Link to post
Gp68 Svart 25.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2021 Aha. Da får jeg undersøke litt nærmere. Tusen takk for tips Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 25.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2021 Bare en liten teori: Det sitter jo et lager i clutchen som i verste fall kan ha satt seg. Jeg har akkurat byttet clutch på min kamd 300, og der var lageret helt utslitt. Det var litt motsatt der da, det skranglet og slarket. Men tenker at det godt kan sette seg fast også, hvis du har fått sjøvann på clutchen. Men da ryker jo reimen fort. Sitér dette innlegget Link to post
Gp68 Svart 25.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2021 Det kan helt sikkert være det. Clutchen er ikke så gammel, den ble skiftet for tre-fire år siden. Skal love deg det var mye reimstøv der, reima er slitt helt inn til corden enkelte steder. Får prøve å demontere så ser jeg vel etterhvert hva det kan være. Får man kjøpt lager løst? Kjenner jeg VP riktig så må man vel ha ny clutch. Får ta en telefon til Jarlsø Marina Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 25.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2021 Har du tung båt ? Hvis ikke du har behov for kompressor og det ekstra dreiemomentet, hadde jeg bare tatt av reima å kjørt uten. Da sparer du drevet for mye belastning Jeg vet om flere som har gjort dette på 370/400'ne sine. Det er vel heller ikke en taxibåt som fortsatt kjører med kompressoren på og de kjører jo 1000+ timer i året Sitér dette innlegget Link to post
Gp68 Svart 26.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2021 Båten er forholdsvis lett så jeg tror det er krefter nok uten. Aquador 25, den veier ca 3 tonn. Kan man droppe kompressor uten å gjøre noe mer? Tenker på feilmeldinger osv Sitér dette innlegget Link to post
mawilu Svart 26.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2021 Ingen feilmelding uten kompressor,mange setter bryter på kompressoren for slå den av Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 26.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2021 mawilu skrev 47 minutter siden: Ingen feilmelding uten kompressor,mange setter bryter på kompressoren for slå den av Hva slags motor refererer du til her? På min D6 er det aillefall loop-monitorering av strømkrets til kompressor, det kommer alarm i EVC om du bryter forbindelsen. Så her kan man ikke sette inn noen bryter uten at du blir kjørende rundt med "check engine" alarmen på, noe som naturligvis er uønsket. Sitér dette innlegget Link to post
Gp68 Svart 26.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2021 Det er en D6 370A-B. Jeg tror jeg vil få feilmelding ja så bør nok få fikset det. Noen som har erfart det samme, dvs lager som har satt seg pga saltvann? Skal først prøve å dynke med wd40 og prøve å få løsnet det uten å demontere. Bare ikke selve kompressoren har tatt skade, det skal vel være tetninger inn der. Sitér dette innlegget Link to post
mawilu Svart 26.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2021 (redigert) Vil anbefale demontering av clutchen med ordentlig rengjøring.til forrige innlegg vil jeg informere at jeg ikke her registrert feilmelding på de jeg har montert bryter på prøvekjører selvfølgelig etterpå.Endel ønsker ikke kompressor når de ligger i crusingfart og koser seg bråker unødvendig mye.Jeg monterer rele på innslaget til magnetinnslaget EVC register ingen feilmeldinger Redigert 26.Januar.2021 av mawilu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 26.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2021 Gp68 skrev for 16 timer siden: Får man kjøpt lager løst? Kjenner jeg VP riktig så må man vel ha ny clutch. Får ta en telefon til Jarlsø Marina Tror ikke du får kjøpt løst lager hos VP. Men det kan hende at du får tak i det hos en maskinforretning, hvis du har målene. Evt tar med det gamle. Ser at prisen på ny clutch til D6 koster en del. Så det kan hende det lønner seg å sjekke hva du kan få tak i av løse deler, vel og merke hvis det er clutchen som er problemet. Sitér dette innlegget Link to post
Gp68 Svart 26.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2021 Jeg får høre på deg da, jeg plukker den ut så kan jeg stå inne i varmen og fikle med dette. Kan vel se for meg at ting sitter godt... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.