Jump to content

Edit History

Knallipadden

Knallipadden

Jeg har lest en del tråder i dette forumet i forhold til dekning av skader når båten 1. ligger på vannet om vinteren, eller 2. står på land. En ting som går igjen er at forsikringen ikke dekker skader på båten som oppstår som følge av frost. For eksempel at gjennomføringer fryser og båten synker. Jeg ser også at en del forsikringsselskap krever at båten skal være tildekket og skikkelig oppstøttet hvis den står på land. Det siste skjønner jeg, men på min båt er det er problem å dekke til båten både på grunn av plass, men også fordi jeg har diverse lyskastere og master som kan bli skadet av en blafrende presenning. Siden jeg også har en helårsbåt mener jeg det er bedre å fjerne snø og is i stedet for å styre med en presenning som kan skade båten. 

Har alle forsikringer de samme vilkårene i forhold til frost og tildekking? Hva med de som bruker båten om vinteren? Slik jeg leser vilkårene mine dekker de egentlig ikke noe annet enn bruk i sommerhalvåret. Det er ikke er krav om at båten skal på land eller ikke brukes, men på grunn av fare for frostskaderbetyr det at båten i praksis må på land når frosten kommer og pakkes inn i "bomull". 

Knallipadden

Knallipadden

Jeg har lest en del tråder i dette forumet i forhold til dekning av skader når båten 1. ligger på vannet om vinteren, eller 2. står på land. En ting som går igjen er at forsikringen ikke dekker skader på båten som oppstår som følge av frost. For eksempel at gjennomføringer fryser og båten synker. Jeg ser også at en del forsikringsselskap krever at båten skal være tildekket og skikkelig oppstøttet hvis den står på land. Det siste skjønner jeg, men på min båt er det er problem å dekke til båten både på grunn av plass, men også fordi jeg har diverse lyskastere og master som kan bli skadet av en blafrende presenning. Siden jeg også har en helårsbåt mener jeg det er bedre å fjerne snø og is i stedet for å styre med en presenning som kan skade båten. 

Har alle forsikringer de samme vilkårene? Hva med de som bruker båten om vinteren? Slik jeg leser vilkårene mine dekker de egentlig ikke noe annet enn bruk i sommerhalvåret. Det er ikke er krav om at båten skal på land eller ikke brukes, men på grunn av fare for frostskaderbetyr det at båten i praksis må på land når frosten kommer og pakkes inn i "bomull". 

• Create New...