Jump to content

Forsikringsvilkår i forhold til opplag på land eller på sjøen


Knallipadden

Recommended Posts

Jeg har lest en del tråder i dette forumet i forhold til dekning av skader når båten 1. ligger på vannet om vinteren, eller 2. står på land. En ting som går igjen er at forsikringen ikke dekker skader på båten som oppstår som følge av frost. For eksempel at gjennomføringer fryser og båten synker. Jeg ser også at en del forsikringsselskap krever at båten skal være tildekket og skikkelig oppstøttet hvis den står på land. Det siste skjønner jeg, men på min båt er det er problem å dekke til båten både på grunn av plass, men også fordi jeg har diverse lyskastere og master som kan bli skadet av en blafrende presenning. Siden jeg også har en helårsbåt mener jeg det er bedre å fjerne snø og is i stedet for å styre med en presenning som kan skade båten. 

 

Har alle forsikringer de samme vilkårene i forhold til frost og tildekking? Hva med de som bruker båten om vinteren? Slik jeg leser vilkårene mine dekker de egentlig ikke noe annet enn bruk i sommerhalvåret. Det er ikke er krav om at båten skal på land eller ikke brukes, men på grunn av fare for frostskaderbetyr det at båten i praksis må på land når frosten kommer og pakkes inn i "bomull". 

Redigert av Knallipadden (see edit history)
Link to post
  Okkaby skrev On 26.1.2021 at 0.28:

Å en svare jo også på om båten er på land eller vann i vinterhalvåret når en tegner forsikring.

 

Vis hele sitatet  

Ikke når jeg tegnet forsikring. Men det var en egen klausul i forsikrings polisen om hva jeg som eier pliktet å etterse. Stengte ventiler, frost sikring, snøfall osv. Dessuten så var det dobbelt egenandel om noe skulle tilstøte båten.

Link to post
  Knallipadden skrev On 25.1.2021 at 21.07:

. Det siste skjønner jeg, men på min båt er det er problem å dekke til båten både på grunn av plass, men også fordi jeg har diverse lyskastere og master som kan bli skadet av en blafrende presenning. Siden jeg også har en helårsbåt mener jeg det er bedre å fjerne snø og is i stedet for å styre med en presenning som kan skade båten. 

Vis hele sitatet  

 

Det kan lønne seg å gå i dialog med selskapet og forklare dem problematikken i ditt konkrete tilfelle. Til sammenligning kan jeg fortelle deg at vi hadde en hytte langt ute i skjærgården og ytterdøren var låst med en nøkkel man kjøper i nærmeste jernvarehandel, eller en skrutrekker. Selskapets betingelser var at ytterdører skulle være låst med FG-godkjent lås/nøkkel. Jeg informerte da selskapet om at hvis vi gjorde det så ville innbruddet bli via knust vindu og hytta stå åpen for vær og vind med stor skade til følge da hytte var uten tilsyn på vinteren. Argumenterte da for at skaden ville bli mindre hvis tyvene enkelt kunne ta seg inn og dermed ikke knuste vinduer osv Selskapet godkenjte denne løsnignen/forklaring (fikk det skriftlig) og uten at det ville ha , for meg, negative konsekvenser i forhold til et mulig oppgjør. 

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
  Knallipadden skrev On 25.1.2021 at 21.07:

Jeg har lest en del tråder i dette forumet i forhold til dekning av skader når båten 1. ligger på vannet om vinteren, eller 2. står på land. En ting som går igjen er at forsikringen ikke dekker skader på båten som oppstår som følge av frost. For eksempel at gjennomføringer fryser og båten synker. Jeg ser også at en del forsikringsselskap krever at båten skal være tildekket og skikkelig oppstøttet hvis den står på land. Det siste skjønner jeg, men på min båt er det er problem å dekke til båten både på grunn av plass, men også fordi jeg har diverse lyskastere og master som kan bli skadet av en blafrende presenning. Siden jeg også har en helårsbåt mener jeg det er bedre å fjerne snø og is i stedet for å styre med en presenning som kan skade båten. 

Vis hele sitatet  

 

Min egen båt står på land og er tildekket av "tung" presenninger...

Men jeg ser flere av de andre som står på land rundt meg ikke dekker til..

Tviler på de risikerer noe, så sant ikke det er tung snø som knekker ned kalesjer osv...

Alle båter tåler jo å få snø på seg...men blir jævla dritten av å stå udekket...derfor dekker jeg til...

Hør med forsikringsselskapet ditt ang dette...har du en helårsbåt, dvs uten kalesje, så tåler den fint vinteren...

 

 

Link to post

Jeg var fra før kjent med at min forsikring i Storebrand ikke dekker skader som oppstår som følge av kontakt med is og snø. Står også noe om frostskader i vilkårene, men det er litt ullent og tvedtydig.

 

Så derfor kontaktet jeg selskapet mitt hvor jeg har min Skilsø 35 Panorama kaskoforsikret. Spørsmålet jeg hadde var:

 

"Vil kaskoforsikringen dekke en frostskade som følge av strømbrudd og påfølgende bortfall av oppvarming?"

 

De tre første jeg pratet med kunne ikke svare sikkert, men til slutt endte jeg opp med en "høvding" på skadeavdelingen for motor og han kunne fortelle at dersom båten er under regelmessig oppsyn og ellers vanlig og samvittighetsfull omsorg vil en frostskade som oppstår i et slikt tilfelle bli dekket. Stikkord er "plutselig og uforutsett hendelse". Det blir litt subjektivt å definere hva som er regelmessig oppsyn og omsorg, men han var allikevel klar på at feks ukentlig tilsyn var "godt innenfor normal praksis".

 

Dette følger av vilkår som forsikringslovgivningen ligger i bunnen for og som man kan finne igjen i vilkårene i den enkelte forsikringsavtale. For kaskoskader er dette med "plutselig og uforutsett" helt sentralt og noe som et selskap ikke kan velge å sette til side. I min forsikringsavtale står det:

 

"4.4 Kaskoforsikring

Hvis det er angitt i Forsikringsbeviset at Kasko er valgt gjelder skade som er nevnt under pkt. 4.3 og dessuten:

– skade som er en følge av at fartøyet har vært utsatt for sammenstøt, kantring, synking eller annen tilfeldig, plutselig ytre påvirkning.

– skade på rigg ved brudd og følgene av dette.

– skade på fartøy og tilbehør som har inntruffet under transport forårsaket av en tilfeldig, plutselig ytre påvirkning.

– kontroll av skrog etter grunnstøting."

 

Synkingen i Fredrikstad januar 2021, der ekstrem kulde kombinert med åpne luftinntak, skjedde ikke som følge av noe uforutsett, men heller forsettelighet i og med at den installerte oppvarmingen ikke var dimensjonert tilstrekkelig stor til å forhindre frostsprenging som måtte kunne forventes. Enig i at det er en kjip sak og har dyp medfølelse for eieren her. Dette kunne skjedd for de fleste av oss båteiere. Men det er allikevel eiers ansvar å treffe tiltak for å forhindre frostsprenging. Minusgrader og kaldt vær kan ikke hevdes å være "uforutsett" i Norge vinterstid. Et strømbrudd derimot er utenfor sikredes kontroll.

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post
  • 6 måneder senere...

Jeg har vært i dialog med Storebrand med en tilsvarende problemstilling som mmosberg men da med vekt på skader som følge av is i bevegelse dersom strømmen går eller ispropell svikter i en havn som normalt har lite utfordringer med is men der jeg ser for meg at det kan bli problemer i en ekstrem vinter i kombinasjon med væromslag. De var da helt tydelig på at de ikke dekket skader som følge av sammenstøt med is uansett årsak. Hadde den samme dialog med Tryg og de var på samme linje. Er nok noen nyanser etter hvordan og hvem man spør så vil anbefale en skriftlig dialog om det er store verdier i bildet. 

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...