
Cerberus
Ja det kan du gjerne tenke men er vel så langt fra sannheten som man kommer. Iallefall når det snakkes om båter som kan sammenlignes med norske båter i størrelse, dvs småbåter over there. Sakset fra en artikkel om driftsøkonomi -
Cummins/Mercruiser 320-hp diesel to a Crusader 320-hp gas engine. At max speed the Cummins diesel burned 18.8 gallons per hour. The Crusader gasoline engine burned 21.2 gallons per hour.
Prisforskjellen mellom diesel og bensin er nesten ikkje eksisterende men i nevnte tilfelle koster dieselmotoren 38 000$ mens bensinmotoren 11500$.
Det er ikkje så vanskelig regnestykke. Det blir Mao kun diesel i fritidsbåter når man må ha meir power enn kan bensinmotoren kan levere og kostnad ikkje lenger er så relevant.
At regnestykket ser annerledes ut her hjemme er jo klart. Men når regnestykket blir presentert så er det likevel altfor mange som lukker øynene og går for diesel med vikarierende argumenter uansett.
Det er igrunn bare to argumenter mot bensin i båter under 30-35 gitt prisforskjellen som nytt og det er manglende tilgjengelighet på bensinpumper langs kysten og den ekstreme skepsisen i bruktmarkedet på saueflokken dvs kjøpere av før nevnte type.
Men når fordelen med farga diesel til båtfolket faller bort om noen år så vil markedet svinge kraftig mot påhengsmotor på rett store båter også her.