Jump to content

Vil en igjenfuget hageslange holde seg helt tørr inni?

Mastiff

Recommended Posts

Jeg må trekke en tynn ledning til en fjernkontroll under dekket på en alubåt, og jeg kan ikke se alle de stedene jeg trekker den igjennom, så jeg vet ikke om det er noen skarpe kanter der. Jeg er redd den skal skave i stykker (fjernkontrollen koster noen kroner), så jeg lurte på å bruke en jallaløsning: Legge den inni en 25-millimeters hageslange fra Biltema og fuge igjen et par centimeter av begge endene med Tech7. Jeg vil helst unngå at det fylle seg med kondensvann, for jeg vet jo ikke hvordan kabelen reagerer på å ligge under vann i 15-20 år eller mer (aluminiumsbåten er ment som et virkelig langtidsprosjekt, jeg bruker masse tid på å gjøre den akkurat sånn som jeg vil ha den). Vil den holde seg tørr inni, så lenge den er fuget ordentlig? Eller er det dødfødt, så jeg heller bør gjøre det motsatte og bore et 3 mm hull for hver ti centimeter av slangen, så vann kan komme ut?

Kondens oppstår ved overgang fra gass (luft) til væske.

Er hageslangen tett for luftgjennomgang, og tettet i begge ender, vil eneste mulighet til å få kondens i slangen være fra fuktinnholdet i luften (gassen) som blir igjen i slangen når du tetter den. Du kan ikke lage vann av ingenting, i så fall har du funnet en forretningside som mange vil betale mye for.

:lol: Veldig nyttig til vanning av ørkenen, antar jeg. :giggle: Men fint, takk! Da satser jeg på at det funker greit. Jeg kan ikke innbille meg at en hageslange med noen millimeters pvc-vegger (eller hva slags plast det nå er) er noe annet enn helt tett. Og det er jo ikke mange dråpene i de få kubikkdesimeterene med luft fra stua (55 % fuktighet) som en 5-6 m lang slange inneholder, så da tar jeg sjansen på den metoden. Eller bør jeg kanskje satse på en litt berde slange enn Biltema-varianten? Noe med litt tykkere vegger?

Redigert av Mastiff (see edit history)
13 minutes ago, Mastiff said:

Og det er jo ikke mange dråpene i de få kubikkdesimeterene med luft fra stua (55 % fuktighet) som en 5-6 m lang slange inneholder, så da tar jeg sjansen på den metoden.

Hvis du vil ha enda mindre fuktig luft i slangen så ordner du dette utendørs i kuldegrader. Bare pass på å ikke få snø/is inn i slangen, for da er utendørsjobben bortkastet. Men selv om du gjør det innendørs i 55% luftfuktighet så er ikke det noe verre enn den lufta kabelen uansett hadde opplevd hvis den lå i friluft i båten.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Ja, det var det som var det andre alternativet i den første posten. :wink: 3 mm hull hver 10. centimeter. I så fall kan jeg jo også bruke 50 mm gult trekkerør til utendørsbruk og få plass til mye mer. Kanskje det blir den lureste varianten? Jeg har liggende en del meter etter tidligere prosjekter. Dekksplatene er både skrudd og silikonert fast (for å unngå at det renner for mye vann fra det selvlensende dekket og ned i bunnen), så det er en hel jobb å ta dem opp.

4 minutes ago, Vittig said:

Alternativt kan du borre hull i slangen med fks. 10 cm mellomrom i hele slangens lengde slik at kondens og fukt slipper ut. Da kan du og legge andre ledninger i samme slange ved behov.

Det er et godt forslag. Bruk hageslangen som et vanlig trekkerør. I så fall er det jo mulig å gå opp en størrelse på slangen hvis det skal flere ledninger inn der.

Et alternativ da er kanskje 16 eller 20 mm trekkerør (K-rør) som brukes til elektrisk i huset? Den riktige typen som ikke blir sprø. Da er det jo også riller i den, slik at evt kondensvann ikke vil legge seg rundt kabelen men i rillene. Kan uansett borre hull for luftsirkulasjon.

Jeg vet ikke hva som er best, så slenger bare ut ideen. Trekkerør i huset skal holde seg lenge. Vet ikke om salt eller fuktig miljø ødelegger/ bryter dem ned kjappere.

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Takk, men den vanlige typen blir nokså sprø når de legges ute, og de er ganske tynnvegget. Jeg bruker jo båten om vinteren uansett hvor kaldt det er, så hvis jeg først skal legge trekkerør og bore i dem, tar jeg heller 50-mm utendørsrør og borer hull i det. Det gir jo mye mer plass til kabel også.

58 minutes ago, Mastiff said:

Jeg bruker jo båten om vinteren uansett hvor kaldt det er, så hvis jeg først skal legge trekkerør og bore i dem, tar jeg heller 50-mm utendørsrør og borer hull i det. Det gir jo mye mer plass til kabel også.

En annen fordel med større diameter på røret er at du kanskje kan trekke flere kabler uten å klippe av kontakten i den ene enden. Det er ikke alltid morsomt å sitte og lodde sånt sammen igjen hvis man må klippe...

Ja, har du plass til 50 mm er det vel ikke noe å tenke på (så lenge det ikke leder kaldluft inn i slangen og kjøler ned slange/ rør som er i varmluft, og dermed få kondens rundt slangen/ røret som kan komme i kontakt med innredning ellers)? ?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

@Popeye70 Ja, det er alltid en fordel. Jeg har mye både 28 og 50 mm trekkerør i hus og hytte, og selv om jeg har utstyr til å terminere og lodde det aller meste (nettverkskabler har jeg svart belte på, jeg bruker dem til å overføre lyd, bilde, kontrollsignaler og iblant til og med nettverk!), er det greit å slippe.

@Grand Banks jr Det tror jeg kke er det store problemet her. :wink: Sånn er innredningen (flytemiddel på polsk):

Ingen beskrivelse er tilgjengelig.

Luften kommer fra overgangen mellom dekk og to rom, og jeg lar være å perforere de siste 30 centimeterne, samtidig som jeg stapper plastpose nedi for å stenge for luftgjennomgang. Jeg har gjort det samme der jeg har lagt opp disse trekkerørene i to hus og på hytta, og det holder veldig greit.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...