Fornomas Startet 26.Januar.2021 Link til dette innlegget Startet 26.Januar.2021 (redigert) Strever litt med å forstå hvordan en ankervinsj akter skal monteres på båten min. Den har tre kabiner og den på babord side går helt til akterspeilet. Den på styrbord side er mindre og det er et lasterom mellom denne og akterspeilet. Hadde håpet at den kunne passe på denne siden men der kommer den i konflikt med badestige. Har lett etter eksempler men finner lite. Noen som vet hva jeg kan gjøre? Vedlagt er et bilde fra en annonse på tilsvarende båt solgt i Sverige. Aner ikke hvor tauet og vinsjen er da det er en luke med sete over og lugar under. Gjennomføringen er i skillet eller rett over dette ser det ut som. Går vel neppe inn i lugaren! Redigert 26.Januar.2021 av Fornomas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 26.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2021 Den ligger kanskje i boksen under setet? Rett over ankeret. Sitér dette innlegget Link to post
Fornomas Svart 26.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2021 Swingswong skrev 2 minutter siden: Den ligger kanskje i boksen under setet? Rett over ankeret. Gjør jo sikkert det men hvordan løser man 30-50 meter blytau inn på den måten. Hvis alt går inn der så er det ikke noe fall. Alt bare stues fra bunnen på et vis. Jeg er vant til at tau og kjetting slippes ned og at det kveiles på den måten. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 26.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2021 Godt poeng. Kan hende vinsjen henger i setet og tauet kommer inn og blir dratt 90 grader opp over et hjul og hele boksen under er stor nok til romme tauet. Enkleste er kanskje å ringe de som selger båten ? Sitér dette innlegget Link to post
dobsen62 Svart 26.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2021 https://www.watski.no/ankervinsj-ptr700r-250-w-112tW Sitér dette innlegget Link to post
Fornomas Svart 26.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2021 Har sett på den men må i så fall ha en som er noe større. Finnes sikkert flere tilsvarende varianter som trekker ankerlinen inn på en trommel. Lite av de i Norge men mye i USA Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 26.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2021 Kanskje er det mulig å manuelt kveile ankertauet oppi kassen over aktkerlugaren? Sitér dette innlegget Link to post
Fornomas Svart 26.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2021 Finnes sikkert muligheter for det også men jeg er på leting etter en fullautomatisert løsning. Sitér dette innlegget Link to post
dobsen62 Svart 26.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2021 Har selv en eldre modell av denne. https://anchormatic.se Sitér dette innlegget Link to post
Fornomas Svart 26.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2021 Har faktisk fått tak i mannen som kjøpte den båten på bildet. Han forklarte at det står en sånn Anchormatic som du har og at han er meget fornøyd med den. Hva mener du? Ser lyset i tunellen her snart nå Sitér dette innlegget Link to post
dobsen62 Svart 27.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2021 Bruker stort sett ankeret i baugen. Har fungert godt de gangene det har vært bruk. 1. eier brukte stort sett bare hekkankeret. Han hadde bare gode erfaringer med Anchormatic. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 27.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2021 Å jeg som har brukt 100 timer på å støpe ny taukasse ? Sitér dette innlegget Link to post
willmasta Svart 27.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2021 Dumt spørsmål kanskje, men kan du ikke flytte badestigen til den andre siden? Sitér dette innlegget Link to post
Fornomas Svart 27.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2021 (redigert) Har uansett funnet et stort marked med mange alternative løsninger. Mest i utlandet. Er mye fler varianter enn de vi kjenner best i Norge. Redigert 27.Januar.2021 av Fornomas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fornomas Svart 27.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2021 willmasta skrev for 5 timer siden: Dumt spørsmål kanskje, men kan du ikke flytte badestigen til den andre siden? Da blir jeg nødt til å legge nytt teakdekk på badeplattformen. Den er tilpasset i formen rundt festet til stigen. Ellers ville jo det vært en god idé. Vil prøve å slippe det så langt det går Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.