Jump to content

Edit History

Lars H.

Lars H.

Når det gjelder mine tanker om zink eller alu-anoder på rorflapsene, tror jeg faktisk jeg dropper anoder. Flapsene har jo ikke kontakt med annet metall enn de to A4 boltene som holder de sammen. Og med så stort areal det blir på flapsene kontra overflaten på boltene, burde flapsene holde leeenge selv med en spenningsforskjell mellom A4 bolt og flaps av aluminium på 0,25 til 0,30V. At jeg nå bytter flaps er på grunn av at det ene er brukket i knekken/bøyen. Dette mener jeg er en ren mekanisk skade. Det gamle flapset hadde en alt for skarp bøy (se bilde av gammelt og nytt flaps), så ved belastning i grov sjø må vel dette kalles et tretthetsbrudd(?). Men OK, det er jo tæring på flatene til flapsene, men det er det bare fiskene som ser, he he.

 

flaps.jpg.c6e3b3fddd582453dcd3c567812356a1.jpg

 

flaps_sprekk_2020.jpg.231416e29635d2b751be3dc74b3506a6.jpg

Lars H.

Lars H.

Når det gjelder mine tanker om zink eller alu-anoder på rorflapsene, tror jeg faktisk jeg dropper anoder. Flapsene har jo ikke kontakt med annet metall enn de to A4 boltene som holder de sammen. Og med så stort areal det blir på flapsene kontra overflaten på boltene, burde flapsene holde leeenge. At jeg nå bytter flaps er på grunn av at det ene er brukket i knekken/bøyen. Dette mener jeg er en ren mekanisk skade. Det gamle flapset hadde en alt for skarp bøy (se bilde av gammelt og nytt flaps), så ved belastning i grov sjø må vel dette kalles et tretthetsbrudd(?).

 

flaps.jpg.c6e3b3fddd582453dcd3c567812356a1.jpg

 

flaps_sprekk_2020.jpg.231416e29635d2b751be3dc74b3506a6.jpg



×
×
  • Create New...