Jump to content

Lovlig deponering av nødraketter

Bergen

Recommended Posts

I forbindelse med flytting må jeg kvitte meg med ett oppsamlet lager av utgått pyro. Dette viser seg å være enklere sagt en gjort. Gjenbruksstasjon sier de kun tar fyrverkeri og henviser til brannvesen. Brannvesenet i Bergen henviser til gjenbruksstasjoner. Begge sier og stedet de er kjøpt og er pliktig å ta i mot, men dette er bluss og raketter som har fulgt med opp til flere båtkjøp. Hvordan blir dere lovlig kvitt gammel pyro? Er det kun nyttårsaften og å grave de ned i skogen som er alternativer? Begge er således ikke lovlige metoder, og ikke hva jeg ønsker.

For to-tre år siden fant vi en ubrukt fallskjermrakett under strandrydding. Spesialavfallsmottaket på gjennvinningsstasjonen her i Trondheim tok imot denne. Jeg ringte og avklarte levering i forkant. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Det fulgte med en hel koffert (og mer) med gamle nødraketter og bluss da jeg kjøpte båten. Gått ut på dato. Så jeg prøvde meg først med å levere dette hos Maritim, siden de selger nødraketter. "Lever det hos gjenbruksstasjonen" sa de. Så; kjørte ut til "IVAR" (den lokale gjenbruksstasjonen), og fikk da beskjed om å levere rakettene hos brannvesenet, de skulle ha rutiner for slikt. OK, dagen var jo allerede brukt opp på grunn av mye kjøring fram og tilbake, så da kjørte jeg tilbake til Stavanger, nesten helt inn til sentrum til den store brannstasjonen der. "Nei, de kunne ikke ta i mot slikt, det var årevis siden de hadde gjort slikt" kunne de fortelle. Jeg fortalte dem hva IVAR hadde sagt, og en av brannmennene innrømmet at de kanskje hadde en plikt der, men at de altså da ikke pleide ta i mot slikt lengre, det hopet seg opp og var visst et styr å bli kvitt og få destruert. Skal innrømme at jeg ble en smule varm der og da. Kanskje litt irritert også. Så. Da kunne jeg fortelle dem at jeg ikke kom til å kjøre en eneste centimeter lengre med rakettene i bilen, alternativet for min del var enten at de gjorde jobben sin og tok i mot rakettene og fikk dem destruert, samme for meg hvordan, eller at jeg ga dem til en tilfeldig forbipasserende pøbelunge med et ønske om en festlig kveld. Da tok brannmennene (muligens litt motvillig) i mot rakettene, og jeg hørte ikke mer om den saken. Har jo tenkt i ettertid at jeg kanskje ikke burde ha vært såpass kvass mot dem, men siden han ene på et vis innrømmet at de hadde tatt i mot raketter tidligere fikk det bare være.

Jeg mener forhandlerne burde tatt i mot gamle raketter og bluss. Så kan heller de kjempe med gjenbruksstasjon eller brannvesen om hvem som skal destruere det. Kanskje en sak for politikken, ja, smalt emne, men hadde vært greit å hatt et regelverk på det som fungerer i praksis. Så slipper man gjerne alle de ulovlige oppskytningene nyttårsaften (selv om det er bedre det enn ellers i året). Gammelt fyrverkeri = ustabile greier (snakker av egen erfaring, er oppvokst på Randaberg), ikke noe man har lyst å ha liggende verken i båten, kjelleren eller i bilen over tid. Få det vekk.

Hakkannen skrev 22 minutter siden:

Gammelt fyrverkeri = ustabile greier (snakker av egen erfaring, er oppvokst på Randaberg), ikke noe man har lyst å ha liggende verken i båten, kjelleren eller i bilen over tid. Få det vekk.

Haha Norges fyrverkeri kommune nummer en er vel Randaberg, med rene fyrverkeri krigen i Desember. Så er vel ikke mulig at fyrverkeri blir gammelt der ute hehe

Ikke få forside overskrifter på Stavanger aftenblad den byen har generert(sikkert på VG også)

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Okkaby skrev for 1 time siden:

Norges fyrverkeri kommune nummer en er vel Randaberg, med rene fyrverkeri krigen i Desember. Så er vel ikke mulig at fyrverkeri blir gammelt der ute hehe

Takk, det smigrer med slike fine ord? Men jo, fyrverkeri kan bli gammelt på Randaberg også, man må jo ha såpass lagret at man har nok til den ukentlige lørdagssalutten året rundt, og da hender det at det blir noen overliggere som blir liggende et par år for lenge?

Maritim i Arendal tok imot gamle nødraketter (etter litt om og men) for en god del år siden, men muligens de ikke gjør dette lenger?

Har selv noe jeg skulle bli kvitt, fant dette: https://sortere.no/privat/produkttype/1219/Udetonert fyrverkeri

Ville tro at nødraketter og bluss kommer inn under dette?

Vær litt obs ang avfyring av veldig gamle nødraketter, de  kan ha svellet invendig og/eller aluminiumshyslen innvendig kan ha korrodert så det blir for stor motstand og hyslen sprekker/eksploderer i hånden.

Redigert av Cheng (see edit history)
Cheng skrev 29 minutter siden:

Har selv noe jeg skulle bli kvitt, fant dette: https://sortere.no/privat/produkttype/1219/Udetonert fyrverkeri

Ville tro at nødraketter og bluss kommer inn under dette?

Det ser ut som selger er rette stedet, og når denne er ukjent/ikke tilgjengelig er det Politiet som blir neste stopp. Jeg skal kontakte Politiet i Bergen i dag.

Orica virker å ha god greie på sprengstoff, men finner ikke noe om at de har noen tjenester for privatpersoner for håndtering av avfall.    

Jeg hadde samme runde i Bergen nå i høst.. BIR ville ikke ta i mot det.

Nå er ikke jeg advokat, men jeg tolker lovverket rundt sprengstoff/ammunisjon/fyrverkeri slik at forhandler har mottaksplikt. Jeg var i kontakt med Maritim, men de så seg til nød villig til å ta i mot hvis jeg kjøpte nytt hos dem. De har passende nok vært utsolgt for nødbluss en stund.

Jeg har ikke vært i kontakt med politi eller brannvesenet så ser frem til å høre hva du får til svar

/happy

Jeg fikk nettopp telefon fra en hyggelig ansatt på Bergen Politikammer som styrte med skytevåpen og ammunisjon. Gitt at rakettene var tilsynelatede uskadd (noe min er) kunne jeg komme inn på Bergen Politistasjon å levere dem der, merket med navnet til nevnte ansatt.

Tror nok ikke at en skal troppe opp der med slikt uten en slik avtale i forkant. Men for min del er i alle fall problemet løst.

Han var og klar på at det var vanskelig å få leverandører til ta i mot slik de var ansvarlige for å gjøre i henhold til regelverk. For fyrverkeri derimot var det helt uproblematisk å få leverandører til å ta i retur.      

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...