Jump to content

Lovlig deponering av nødraketter

Bergen

Recommended Posts

Det er gledelig om det kan etableres godt mottak av gamle nødbluss og tilhørende pyro.

Men trur eg skal vente med å hoppe på Sikkerhet ombord.no sitt tilbud, med forretningsadresse i villastrøk, ny stiftet firma og hjemmeside som er slitsom å bruke kan pyro ligge trygt og tørt inntil videre.

2 hours ago, 19 fot said:

Det aller viktigste mangler nåde i innlegget og på hjemmesiden, nemlig hvor dette er.

Står noe om hele landet og henting etter avtale osv, men det kan jo bli dyrt om det feks er 1000 km å kjøre, men enkelt hvis det er i nabolaget.

Det står også på siden deres om alle aktørene som ikke tar imot slikt, mens innlegg i tråden tyder på at folk har fått levert på disse stedene. Er dette en måte å få kunder til å betale til dere for noe som er gratis andre steder?

Og hva gjør du med det som kommer inn? Leverer du det bare videre gratis til en av aktørene dere hevder ikke tar imot slikt?

Takk for innspill! 

Dette stod nok på den opprinnelige siden for denne tjenesten, men har forsvunnet ut ifm en oppdatering. Jeg skal få dette på plass igjen!

Jeg kan imidlertid avsløre at jeg holder til i Stavanger, men at jeg har kunder over hele landet - og også i utlandet. Riktignok er ikke alle kundene mine ut etter å kvitte seg med pyroteknisk avfall, dette er egentlig bare en liten "bigesjeft" fordi jeg selv har opplevd det som nær sagt umulig å på en trygg måte bli kvitt denne typen avfall. Samtidig så ønsker jeg, naturlig nok, å selge inn nye produkter. Kundene innenfor dette segmentet er alt fra privatkunder til bedrifter.

Utfordringen er at enkelte bedrifter ringer og ønsker å få hentet kanskje hundre kilo med gamle nødraketter: Da tar jeg gjerne turen, eller avtaler med min samarbeidspartner om transport direkte. (Det er grenser for hvor mye jeg selv kan ta med i egen varebil ift ADR reglementet.) Derfor har det vært litt vanskelig å finne en god formulering rundt dette: Det er enklere å snakke med kundene direkte og avdekke hva som er behovet, og så planlegge ut fra det. Er det snakk om 1 nødrakett så har jeg jo ikke noe godt tilbud som dekker hele landet, samtidig som det ville ha blitt litt rart å skrive dette på nettsidene. Men jeg skal prøve å kna ut en bedre formulering rundt dette enn hva som står der i dag - point taken! :)

Det er egentlig et krav om at alle som selger pyroteknisk også skal ta i mot, men i praksis som båteier siden 1995 har jeg erfart at dette nok ikke stemmer helt i praksis. Jeg har tidligere donert utdaterte nødraketter til bl.a. RelyOn Nutec som har brukt dem ifm undervisning - uten at jeg vet hvorvidt de faktisk har fyrt dem av, eller hvordan de har blitt brukt videre. De som selger/tar i mot kan imidlertid ta betalt for tjenesten. Jeg har tidligere fått til svar at de kun tar i mot det som de selv selger: Dette er jo ikke enkelt dersom du har kjøpt "feil produkter" fra en konkurrent. Denne konkurrenten som jeg kjøpte siste "ladning" fra tok ikke en gang i mot, og visste ikke hva de eventuelt skulle gjøre med det. Før de la ned butikken noen år senere...

Politi, brann eller renovasjonsvesen tar ikke i mot - her lokalt har endog IVAR, det interkommunale renovasjonsvesenet, donert en håndfull pyrotekniske nødsignaler til meg som de selv ikke ble kvitt. Jeg kan love dere, kjære lesere, at å bli kvitt denne typen avfall langt i fra er gratis. Prisen jeg har satt for private kunder er omtrent lik som for den jeg selv har med å levere dette videre. Dersom dere har aktører lokalt som tar i mot dette gratis, så be om en liten forklaring om hva de gjør med avfallet: Jeg blir forundret dersom det er seriøse aktører som tar i mot dette, og følger regelverket, uten å ta betalt for det. I så tilfelle er dette en grad av kundeservice som må sies å være ekstremt snill! (Da regner jeg med butikken enten tar seg veldig godt betalt for noe annet, eller opphører innen kort tid.)

En representant for leverandøren min på pyroteknisk, og som importerer greiene, foreslo at jeg bare kunne fyre dette opp på nyttårsaften. Men dette er strengt ulovig: Jeg har såpass gode bekjentskaper inn mot redningstjenesten - at dette er det ikke rom for. Selv om hele landet har dette som tradisjon, så blir det ikke mer lovlig av den grunn: Derfor ønsker jeg å bidra til å etablere et skikkelig tilbud for det som, så lenge jeg kjenner til, har vært et problem. Unntaket er håndbluss som ikke er røde og røykbokser: Der får jeg innvilget tillatelse fra lokalt politi og HRS i forkant av bruk ifm øvelse/demonstrasjon eller kursvirksomhet.

Aktøren jeg har et samarbeid med ligger i Norge, men pga at destruksjon skjer innenfor en bransje som lever av å lage våpen har jeg ikke anledning til å gå ut med informasjon om hvem, hva eller hvor. Spesielt i disse dager er dette informasjon man ikke ønsker å gå ut med av åpenbare årsaker. Samtidig så klarer nok de så vil å finne ut av dette selv, ved hjelp av Google og KI - men da kommer ikke den informasjonen fra meg, så har jeg ihvertfall holdt meg til min del av avtalen. Men jeg kan avsløre at dette destrueres i et godkjent, lukket anlegg ved sprengning. Det graves altså ikke ned i myra, dumpes på fjorden eller setter preg på himmelen her i Stavanger neste nyttårsaften.

Jeg ønsker dessuten at vi i størst mulig grad får dette markedet for oss selv, og ønsker derfor heller ikke å avsløre hvem min samarbeidspartner i Norge er i et forum eller på nettsidene. Det får blir opp til samarbeidspartner selv og eventuelt andre som holder på med dette - å ta egne grep ift markedsføring og informasjon ut til verden, dersom de ønsker seg flere kunder innenfor denne smale nisjen. Ønsket mitt er at flest mulig med denne typen problematisk avfall tar dette direkte med mitt foretak: Jeg driver jo i utgangspunktet ikke med veldedighet, og jeg forsøker å drive dette på en seriøs måte. Det er umulig å drive et foretak uten å ta seg betalt for tjenestene, og selv om jeg solgte alt til innkjøpspris og gjorde jobben gratis - ville det fortsatt ha vært noen som syntes dette var for dyrt. :)

Sikkerhet Om Bord – maritim sikkerhet basert på offshore- og beredskapserfaring
maritim kommunikasjon · nødutstyr · batteri · maritim elektro og elektronikk
https://sikkerhetombord.no
LinkedIn: https://sikkerhetombord.no/li | Facebook: https://sikkerhetombord.no/fb

Konas båt skrev for 16 timer siden:

Det er gledelig om det kan etableres godt mottak av gamle nødbluss og tilhørende pyro.

Men trur eg skal vente med å hoppe på Sikkerhet ombord.no sitt tilbud, med forretningsadresse i villastrøk, ny stiftet firma og hjemmeside som er slitsom å bruke kan pyro ligge trygt og tørt inntil videre.

Apple og HPE startet i garasjer og er nå et par av verdens største selskaperu ten at oppstarten stoppet dem i det. Starte i det små og se hva de får til høres smart og fornuftig ut istedenfor å brenne av penger på kontorer mm. Lykke til @SikkerhetOmBord!

Mvh 

Windy37GM
(med utdatert klasse 4 fyrverkerisertifkat :-)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Ja, det er riktig at dette er et foretak som drives hjemmefra. Jeg var nære ved å få tak i et unikt lokale i sjøkanten, men bygget var alt for stort for mitt lille foretak og hovedleietaker som jeg var i dialog med klarte ikke å forplikte seg til en leieavtale. Dermed gikk også finansieringen fra å

være et ganske godt case til å mega-risIko. Ift å leie eller kjøpe et lite lokale, er det langt mindre risiko å bruke det som jeg allerede har, og så får vi se hvilken vei dette går. Fra 1.1.2026 gikk jeg over til AS som driftsform.

Å leie et dyrt næringslokale i Stavanger for å serve en så lite betalingsvillig bransje som fritidsbåtbransjen har mange nok prøvd før meg: Det er ikke mange som holder på lenge. Så inntil et bedre alternativ melder seg, så er forretningsadressen her hjemme. De fleste kundene ønsker uansett at jeg kommer om bord til dem, så dermed er det investert i en brukbar varebil med innredning. Samtidig ønsker jeg i minst mulig grad å drive en butikk, hvor man i praksis blir bundet opp til å stå tilgjengelig bak kassen hele dagen. Dette er ikke formålstjenelig i en verden hvor det meste skjer på nett, og hvor de fleste leverandører leverer varene over natta: Å binde opp flere millioner i varer for å ha dem på utstilling får noen andre ta seg av. Alle mine leverandører er lokalisert i Norden, og jeg selger utelukkende anerkjente og utprøvde produkter.

Jeg jobber til vanlig med strøm og elektronikk offshore, samt er engasjert som frivillig i redningstjenesten. Hos meg kan man få hjelp av en fagmann som både kan faget, montere utstyret og ikke minst det å

bruke det. Dette er ikke noe jeg lever av, men håper på sikt at kanskje kan være drivverdig på fulltid. Mitt neste mål med denne virksomheten er å bidra til øke sikkerheten på sjøen, gjennom alle de små og store tiltak som dette innbærer.

Nettsidene har jeg ordnet selv, med utgangspunkt i egen smak. Det er jo synd om de ikke faller i smak hos alle, men dette er det ikke så mye jeg får gjort noe med. De er hva de er, og så er jeg åpen for konstruktive forslag. Det er sikkert mye som kan gjøres bedre, eller på andre måter. Tilbakemeldingene fra kundene er imidlertid positive, og jeg har inntrykk av at jeg har truffet et behov i markedet.

LinkedIn: https://sikkerhetombord.no/li | Facebook: https://sikkerhetombord.no/fb

Jeg oppfatter at @SikkerhetOmBord svarer godt og seriøst på de spørsmål som dukker opp. Selv er jeg langt mer skeptisk til forretninger som driver fra (dyrt) lokale - eksempelvis trengte jeg nettopp rørlegger til et oppdrag her hjemme, og valgte helt bevisst bort tilbudet fra det firmaet som også driver en relativt stor VVS-butikk under samme foretaksnavn. Jeg nekter å tro at de selger så mange nye bad at ikke også håndverkertjenestene de selger, er med på å betale for leie av fasjonable lokaler. Det langt mindre rørleggerfirmaet gjorde en utmerket jobb, til lavere pris, og det var hyggelige folk som jeg gjerne benytter meg av igjen. 

Lykke til, @SikkerhetOmBord !

Any ship can be a minesweeper. Once.

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

3 hours ago, 176-671 said:

Jeg oppfatter at @SikkerhetOmBord svarer godt og seriøst på de spørsmål som dukker opp. Selv er jeg langt mer skeptisk til forretninger som driver fra (dyrt) lokale - eksempelvis trengte jeg nettopp rørlegger til et oppdrag her hjemme, og valgte helt bevisst bort tilbudet fra det firmaet som også driver en relativt stor VVS-butikk under samme foretaksnavn. Jeg nekter å tro at de selger så mange nye bad at ikke også håndverkertjenestene de selger, er med på å betale for leie av fasjonable lokaler. Det langt mindre rørleggerfirmaet gjorde en utmerket jobb, til lavere pris, og det var hyggelige folk som jeg gjerne benytter meg av igjen. 

Lykke til, @SikkerhetOmBord !

Tusen takk! :)

Jeg prøver å være en seriøs aktør her, selv om jeg hverken har markedsføringsbudsjett eller familiearv som står i stil med ambisjonene. Så da får jeg bruke stein på stein metoden, og bruke fagkompetanse og erfaringer både best mulig vis.

Windy37GM skrev for 9 timer siden:

Apple og HPE startet i garasjer og er nå et par av verdens største selskaperu ten at oppstarten stoppet dem i det. Starte i det små og se hva de får til høres smart og fornuftig ut istedenfor å brenne av penger på kontorer mm. Lykke til @SikkerhetOmBord!

Mvh 

Windy37GM
(med utdatert klasse 4 fyrverkerisertifkat :-)

Jeg tror ikke problemstillinga med lokalene var at SikkerhetOmbord ikke hadde flotte nok kontorer.

Det var ikke jeg som kommenterte at lokalene hans er i villastrøk, men det jeg ser som en mulig ulempe med å ha firmaet i et villastrøk er at de lagring av pyroeffekter, som kanskje ikke er helt optimalt i et villastrøk der folk sover. Firmaeieren nevnte jo at det hender han henter 100 kg med slikt hos folk, og dette er sannsynligvis gammelt med mulighet for at det er ustabilt. Folk bør jo helst ikke oppbevare slikt i kjeller og  på loft osv hjemme i villastrøk, og da er det kanskje ikke helt optimalt at det er nettopp i et villastrøk man samler opp store mengder av slikt. Hva om det blir boligbrann om natta og 100 kg pyroeffekter tar fyr mens folk sover?

At firmaer  starter opp i garasjer er helt ok hvis firmaet passer inn i en garasje på forsvarlig vis, noe som er helt greit hvis det feks er utvikling av datamaskiner. Jeg er absolutt ikke noen motstander av at firmaer starter i det små i garasjer og da jeg var liten var det en i nabolaget som startet sitt lille enmannsfirma i garasjen sin, og siden har det vokst enormt og har vel over 100 ansatte tror jeg, og jeg har selv tidligere jobbet der i ca 7 år før jeg byttet til nåværende jobb. Pratet med grunnleggeren av firmaet senest forrige måned.

SikkerhetOmbord kan kanskje svare på hvordan det står til med sikkerheten i villastrøket. Om jeg ikke husker helt feil så nevne han sine kontakter innen nødetatene, så hvordan er det feks med brannvesenet, vet de om at det tidvis lagres store mengder pyroeffekter på denne adressen slik at de raskt får frem denne informasjonen ved en evt boligbrann? Eller går da brannvesenet uvitende inn i det de tror er  en vanlig bolig inntil nødrakettene hviner rundt ørene på brannmenn, politi, ambulansepersonell og andre i nabolaget?

På hjemmesiden er det mye fokus på alt som ikke er trygt når det gjelder gamle pyroeffekter og at man bør levere det inn på forsvarlig vis til ham mot betaling. Men hvis det får folk til å droppe å levere det til brannvesenet og heller få det hentet av en soom lagrer det i et villastrøk så er kanksje ikke det helt bra.

Hvis SikkerhetOmbord sørger for god sikkerhet både ombord og hjemme hos folk så er det jo bra. Men hvis opplegget er at det  reklameres med god sikkerhet og egentlig er uforsvarlig lagring folk betaler for så er det jo ikke helt bra. Det er jo mange krav til dem som selger fyrverkeri rundt nyttår, blant annet innen oppbevaring, gjelder tilsvarende krav for dem som tar inn gammelt og muligens ustabilt pyroteknisk materiell, og blir dette fulgt opp?

SikkerhetOmbord skrev at gamle nødbluss ble destruert ved sprengning, men trenger man egentlig gjøre det så komplisert og kostbart? Kunne man ikke bare hatt en trygg beholder, feks en solid stålbeholder på 1x1x1 meter med ei luke og en mekanisme for fjernutløsning (trekk i en vaier som drar i utløseren på nødraketten eller) slik at man kan legge materiellet i beholderen, lukke igjen og dra i vaieren og la det rase fra seg på kontrollert vis. Så en time senere er det forlengst ferdig og det er bare å tømme beholderen og legge det utbrente til kjøling før det går i restavfall neste dag (eller om ei uke). TIng som ikke løser ut av seg selv er jo litt  større utfordring, og der bør man ha lengre sikkerhetsmarginer og evt senere legge det inn sammen med noe annet som fyrer godt slik at man får brent opp dette og tilintetgjort det på forsvarlig vis. Om denne metoden hadde fungert fint eller ikke kan kanksje SikkerhetOmbord svare på, evt Windy med fyrverkerisertifikatet sitt.

2 hours ago, 19 fot said:

Jeg tror ikke problemstillinga med lokalene var at SikkerhetOmbord ikke hadde flotte nok kontorer.

Det var ikke jeg som kommenterte at lokalene hans er i villastrøk, men det jeg ser som en mulig ulempe med å ha firmaet i et villastrøk er at de lagring av pyroeffekter, som kanskje ikke er helt optimalt i et villastrøk der folk sover. Firmaeieren nevnte jo at det hender han henter 100 kg med slikt hos folk, og dette er sannsynligvis gammelt med mulighet for at det er ustabilt. Folk bør jo helst ikke oppbevare slikt i kjeller og  på loft osv hjemme i villastrøk, og da er det kanskje ikke helt optimalt at det er nettopp i et villastrøk man samler opp store mengder av slikt. Hva om det blir boligbrann om natta og 100 kg pyroeffekter tar fyr mens folk sover?

At firmaer  starter opp i garasjer er helt ok hvis firmaet passer inn i en garasje på forsvarlig vis, noe som er helt greit hvis det feks er utvikling av datamaskiner. Jeg er absolutt ikke noen motstander av at firmaer starter i det små i garasjer og da jeg var liten var det en i nabolaget som startet sitt lille enmannsfirma i garasjen sin, og siden har det vokst enormt og har vel over 100 ansatte tror jeg, og jeg har selv tidligere jobbet der i ca 7 år før jeg byttet til nåværende jobb. Pratet med grunnleggeren av firmaet senest forrige måned.

SikkerhetOmbord kan kanskje svare på hvordan det står til med sikkerheten i villastrøket. Om jeg ikke husker helt feil så nevne han sine kontakter innen nødetatene, så hvordan er det feks med brannvesenet, vet de om at det tidvis lagres store mengder pyroeffekter på denne adressen slik at de raskt får frem denne informasjonen ved en evt boligbrann? Eller går da brannvesenet uvitende inn i det de tror er  en vanlig bolig inntil nødrakettene hviner rundt ørene på brannmenn, politi, ambulansepersonell og andre i nabolaget?

På hjemmesiden er det mye fokus på alt som ikke er trygt når det gjelder gamle pyroeffekter og at man bør levere det inn på forsvarlig vis til ham mot betaling. Men hvis det får folk til å droppe å levere det til brannvesenet og heller få det hentet av en soom lagrer det i et villastrøk så er kanksje ikke det helt bra.

Hvis SikkerhetOmbord sørger for god sikkerhet både ombord og hjemme hos folk så er det jo bra. Men hvis opplegget er at det  reklameres med god sikkerhet og egentlig er uforsvarlig lagring folk betaler for så er det jo ikke helt bra. Det er jo mange krav til dem som selger fyrverkeri rundt nyttår, blant annet innen oppbevaring, gjelder tilsvarende krav for dem som tar inn gammelt og muligens ustabilt pyroteknisk materiell, og blir dette fulgt opp?

SikkerhetOmbord skrev at gamle nødbluss ble destruert ved sprengning, men trenger man egentlig gjøre det så komplisert og kostbart? Kunne man ikke bare hatt en trygg beholder, feks en solid stålbeholder på 1x1x1 meter med ei luke og en mekanisme for fjernutløsning (trekk i en vaier som drar i utløseren på nødraketten eller) slik at man kan legge materiellet i beholderen, lukke igjen og dra i vaieren og la det rase fra seg på kontrollert vis. Så en time senere er det forlengst ferdig og det er bare å tømme beholderen og legge det utbrente til kjøling før det går i restavfall neste dag (eller om ei uke). TIng som ikke løser ut av seg selv er jo litt  større utfordring, og der bør man ha lengre sikkerhetsmarginer og evt senere legge det inn sammen med noe annet som fyrer godt slik at man får brent opp dette og tilintetgjort det på forsvarlig vis. Om denne metoden hadde fungert fint eller ikke kan kanksje SikkerhetOmbord svare på, evt Windy med fyrverkerisertifikatet sitt.

Det er tydelig, 19 fot, at du trives best med problemer som kan løses med en fastnøkkel og en dose vilje. Men når du begynner å gi råd om destruksjon av eksplosiver, beveger du deg fra "hjelpsom hobbymekaniker" til "direkte livsfarlig teoretiker".

Siden du er så glad i å regne på ting, la oss se på hvorfor "stålboksen" din er et mareritt:

Termodynamikk vs. Bondevett

Du foreslår en lukket stålbeholder på 1m3. En moderne fallskjermrakett utvikler en intens varme (ofte over 2000C) og produserer enorme mengder gass på ekstremt kort tid. Når du brenner dette inni en lukket boks, skaper du en trykkøkning som vil få sveisesømmene dine til å revne som silkepapir. Uten beregnede sprengblekk eller trykkavlastning har du ikke laget en forbrenningsovn – du har konstruert en shrapnel-granat midt i det villastrøket du er så bekymret for.

2. Den kjemiske ustabiliteten du ignorerer

Du foreslår å legge ting som ikke tenner "sammen med noe annet som fyrer godt". Dette er kanskje det mest rystende rådet som er gitt i dette forumets historie. Gamle nødbluss inneholder magnesium og strontiumnitrat. Hvis disse er dekomponert og ustabile, kan tilførsel av ekstern varme føre til en detonasjon i stedet for en deflagrasjon (jevn brenning). At du som "sikkerhetsbevisst" foreslår å kaste ustabile eksplosiver på et bål, viser at du ikke forstår forskjellen på en tennplugg og en tennsats.

3. Logikken som brister

Du er bekymret for 100 kg pyro hos en sertifisert aktør, men foreslår samtidig at vi skal drive med hjemmelaget "sprengning" i en boks med en vaier? Det blir som om jeg skulle foreslått at du burde droppe båthengeren og heller binde båten fast i takgrinda på bilen med hyssing fordi "det sikkert holder hvis man kjører forsiktig".

Sikkerhet Om Bord henter ikke inn materiell for å "samle på det i kjelleren". Vi opererer under strenge kvotebegrensninger, har ADR-godkjent transport og destruksjonsavtaler med anlegg som faktisk forstår fysikken bak trykkbølger.

Vi i nabolaget setter pris på engasjementet ditt for nabolaget vårt, men hold deg til ting som har propell. Eksplosiver krever mer enn en 8 mm stålplate og en kappskive fra Biltema.

God kveld.

19 fot skrev 1 time siden:

trenger man egentlig gjøre det så komplisert og kostbart? Kunne man ikke bare hatt en trygg beholder, feks en solid stålbeholder på 1x1x1 meter med ei luke og en mekanisme for fjernutløsning (trekk i en vaier som drar i utløseren

Jeg googlet akkurat "Hvordan vinne årets Darwin Award". Av en eller annen merkelig grunn dukket dette innlegget opp som første treff.

SikkerhetOmBord skrev for 2 timer siden:

Det er tydelig, 19 fot, at du trives best med problemer som kan løses med en fastnøkkel og en dose vilje. Men når du begynner å gi råd om destruksjon av eksplosiver, beveger du deg fra "hjelpsom hobbymekaniker" til "direkte livsfarlig teoretiker".

Siden du er så glad i å regne på ting, la oss se på hvorfor "stålboksen" din er et mareritt:

Termodynamikk vs. Bondevett

Du foreslår en lukket stålbeholder på 1m3. En moderne fallskjermrakett utvikler en intens varme (ofte over 2000C) og produserer enorme mengder gass på ekstremt kort tid. Når du brenner dette inni en lukket boks, skaper du en trykkøkning som vil få sveisesømmene dine til å revne som silkepapir. Uten beregnede sprengblekk eller trykkavlastning har du ikke laget en forbrenningsovn – du har konstruert en shrapnel-granat midt i det villastrøket du er så bekymret for.

2. Den kjemiske ustabiliteten du ignorerer

Du foreslår å legge ting som ikke tenner "sammen med noe annet som fyrer godt". Dette er kanskje det mest rystende rådet som er gitt i dette forumets historie. Gamle nødbluss inneholder magnesium og strontiumnitrat. Hvis disse er dekomponert og ustabile, kan tilførsel av ekstern varme føre til en detonasjon i stedet for en deflagrasjon (jevn brenning). At du som "sikkerhetsbevisst" foreslår å kaste ustabile eksplosiver på et bål, viser at du ikke forstår forskjellen på en tennplugg og en tennsats.

3. Logikken som brister

Du er bekymret for 100 kg pyro hos en sertifisert aktør, men foreslår samtidig at vi skal drive med hjemmelaget "sprengning" i en boks med en vaier? Det blir som om jeg skulle foreslått at du burde droppe båthengeren og heller binde båten fast i takgrinda på bilen med hyssing fordi "det sikkert holder hvis man kjører forsiktig".

Sikkerhet Om Bord henter ikke inn materiell for å "samle på det i kjelleren". Vi opererer under strenge kvotebegrensninger, har ADR-godkjent transport og destruksjonsavtaler med anlegg som faktisk forstår fysikken bak trykkbølger.

Vi i nabolaget setter pris på engasjementet ditt for nabolaget vårt, men hold deg til ting som har propell. Eksplosiver krever mer enn en 8 mm stålplate og en kappskive fra Biltema.

God kveld.

Her ser jeg du dessverre har misforstått mye av det jeg har  skrevet.

Du skriver jeg gir råd om destruksjon av eksplosiver, men det er helt feil, jeg SPØR om en metode kan brukes eller ikke, og jeg gjentar også enda en gang  helt til slutt om dere som driver med slikt kan si om metoden fungerer eller ikke. Jeg er ikke en som tar sjanser med fyrverkeri eller lignende, men holder meg unna på trygg avstand.

Jeg er ikke en direkte livsfarlig teoretiker, jeg vil ikke ta sjanser innen felt jeg ikke kjenner tilstrekkelig til og vil derfor heller søke kunnskap blant dem som har peiling  enn å teste ut på egenhånd hva som kan gå bra og hva  som ikke går bra. Med den tankegangen har jeg gjennom hele livet klart meg fint med kun småskader av ganske bagatellmessig art.

Jeg skrev 

19 fot skrev for 3 timer siden:

Her spurte jeg om bruk av en TRYGG beholder (trodde jeg hadde tatt med noe om åpninger for å slippe ut trykk, men det var visst bare noe jeg tenkte, men ikke har tatt med i teksten ser jeg nå), mens du har tolket dette til en LUKKET beholder (altar du mner tett beholder).

Du skriver også at denne beholderen vil bli som en granat i det villastrøket jeg er så bekymret for. Jeg har aldri skrevet man bør drive med eksplosiver i et villaområde, tvert imot så har jeg skrevet at man bør få slike virksomheter vekk fra villaområder pga farene det medfører (feks ved brann) for folk som bor der.

Når det gjelder pyroeffekter som ikke fyrer så omtaler du det igjen som et RÅD jeg har gitt, mens det altså var et spørsmål om denne metoden kunne fungere eller ikke. Du skriver det vil detonere hvis det plasseres sammen med noe annet som fyrer godt, men hva er det som vil skje hvis man gjør som du beskrev i tidligere innlegg om destruksjon, nemlig sprenger det, vil det ikke da også sprenge slik at man får akkurat samme effekten med metoden du beskriver og metoden jeg spør om vil fungere?

Det hele handler jo om å ta ut energien av pyroeffektene på en måte som ikke gjør skade.

Andre har tidligere i tråden foreslått metoden med å fyre av pyroeffektene i en snøhaug. Mens det også har blitt påpekt at feks aluminiumshylser rundt pyroeffektene kan ha smuldret opp slik at dette sprenger i hånda på den som holder dette istedenfor å sende avgårde det som skal opp i lufta og varsle andre om nød. Å holde hånda rundt ting som muligens sprenger høres farlig ut synes jeg, derfor nevnte jeg fjernutløsning med feks vaier i løsningen jeg spurte om kunne fungere. Ettersom jeg husker så er nødraketter slik at man holder den med ene hånden og drar i en utløser med den andre, og dette skal være forholdsvis trygt når ting er i orden (i en nødsituasjon ønsker man jo å få hjelp, ikke å skades så man trenger enda mer hjelp), men ikke fullt så trygt om det er gammelt utgått utstyr. Derfor tenkte jeg at det er tryggere om feks nødraketten settes i en passende holder og vaieren kobles til utløseren å man kan stå på trygg avstand når ting  skal avfyres. Samme opplegg som om skytevåpen i ukjent tilstand skal testskytes.

Jeg har ikke skrevet at Sikkerhet Om Bord henter ikke inn materiell for å "samle på det i kjelleren", slik man kan få inntrykk av i ditt svar. Det jeg derimot har påpekt er at folk ikke bør oppbevare pyrotekniske ting i kjeller og på loft, som gjerne er det som skjer hvis vanlige folk har noe slikt til overs, og at dette brukes som et argument for å få folk til å betale for at  dere skal ta imot pyroeffektene. Da jeg skrev innlegget mitt var forøvrig eneste oppdateringen fra deg om oppbevaringen av pyroeffektene at du har en varebil med innredning, men uten å presisere noe om hva slags innredning det er snakk om. Det er først nå i svaret ditt til meg at du nevner du har ADR-godkjent transport (som sikkert kan brukes til lagring også inntil du får levert det videre til rett sted).

Jeg har ikke skrevet innlegget mitt for å få folk til å ta sjanser med pyroeffektenr, men tvert imot fordi jeg er opptatt av sikkerhet og at ting gjøres korrekt og på en trygg måte. Det er derfor jeg spør om hvilke metoder som kan fungere og hva som ikke kan fungere og spør hvilke metoder du bruker. Hvis du gjør ting på en forsvarlig og god  måte så er dette et godt tiltak, men hvis du bare tar penger for så å blåse i sikkerheten så er det ikke bra, og en tråd om hvilke rutiner som brukes kan være nyttig for å skille seriøse aktører fra useriøse.

Du har forøvrig glemt å svare på spørsmålet mitt om brannvesenet har oversikt over at det lagres pyroeffekter på adressen din (hvis du iblant har slikt hjemme før videre levering) i villastrøket slik at brannvesenet vet om pyroeffektene hvis de får melding om brann på din adresse så de kan ta sine forholdsregler. Vet ikke om du bevisst du har latt være å svare på dette eller om det er noe du har oversett og glemt å svare på.

Du har jo nevnt ADR-godkjent transport, som er nødvendig, og på hjemmesiden din så var det jo noe o mat dere tok imot fra hele landet. Så hvordan gjøres dette hvis noen ringer og forteller at de har 2 nødraketter og velger å heller betale 300 kr ti ldeg for at du tar deg av dette enn å kontakte brannstasjonen (siden hjemmesiden din sier at brannstasjonen ikke tar imot slikt, selv om andre i tråden har motsatt erfaring). Hvordan foregår da transporten fra Finnmark til Stavanger av disse 2 nødrakettene. Jeg kan tenke meg at innafor et transportbudsjett på 300 kr så får man ikke annet enn ei postpakke, og det er neppe lovlig å sende slikt i posten. Jeg har selv ifjor bestilt diverse ting på Felleskjøpet, fylte inn at jeg blant annet ville ha noen sprittusjer, men de måtte strykes fordi de ikke fantes på min lokale butikk og de kunne ikke sendes i posten av sikkerhetshensyn. Jeg tenker at nødraketter som er gått ut på dato er godt over sprittusjer i faregrad når det gjelder å sende ting med posten osv. Så hvordan gjør du det i praksis med slike transporter fra hele landet som blir for lange til at du kan hente dem selv til en ok kostnad?

Jeg vet selv at det er ganske mye regelverk og mye uklarheter om hva som er lov og ikke innen transport av feks drivstoff. Jeg har  selv vært drivstoffansvarlig i min tropp i forsvaret og drev da med transport av F-34 (forsvarets blanding av diesel og parafin som brukes på det meste av kjøretøy og ovner) og iblant noe bensin. Jeg fikk stadig nye oppdateringer om hva som var lov å ha med meg og tallene varierte fra ca 100 liter og opp til ca 8 tonn (nyttelasten på den lastebilen jeg kjørte) og jeg har fått 7 forskjellige svar på hvor mye jeg har lov å ta med meg og har innrettet meg etter det som til enhver tid var siste nytt fra transportoffiseren. Jeg har på det meste hatt med meg ca 3000 liter F-34 på lastebilen. Noe av tiden var det også slik at jeg ikke skulle kjøre i kolonna sammen med de andre, men kjøre for meg selv et stykke bak kolonna (og slapp dermed også å delta i kjedekollisjonen som mange av dem i kolonna foran meg deltok i da vi skulle kjøre med stridslys (veldig svake lys, så man ikke får noen god oversikt) ned en bratt og glatt bakke hvor befalet stoppet første lastebilen i kolonna og de andre kom seilende etter i tur og orden uten særlig mulighet til å hverken komme forbi eller stoppe. Selv ble jeg stående på toppen av bakken pga køen og gikk til fots ned for å sjekke hvorfor vi bare ble stående.

Når det gjelder sikkerhet ombord i båtene mine så har jeg tenkt at nødrakett eller lignende kan være kjekt å ha, men at det også skaper visse faremomenter og kostander og problemer med å bli kvitt når det går ut på dato, så derfor har det blitt til at jeg ikke har det ombord (har heller dobbelt opp av motor osv så det er mindre fare for at jeg driver inn mot land og får bruk for nødrakett.

Har tenkt at det kan være kjekt å ha "horn på boks" ombord så jeg kan tute kraftig hvis båter er på kollisjonskurs uten å ha oppdaget meg så det er fare for kollisjon. Det er jo endel som ikke følger med som kanskje vil ta  en ekstra kikk (eller slakke av litt på farta) om de tror de er alene utpå og plutselig hører et horn tuter rett ved dem. Skulle kjøpe et slikt på Biltema, men leste på det at drivgassen var en brennbar gass (butan eller propan eller noe sånt) og ikke måtte oppbevares i mer enn 50 grader tror jeg det var. Det hender jo det er temmelig kokvarmt når båten ligger ved brygga i solsteika med kalesja opp, så da betyr det i praksis at en slik ikke bør legges igjen i båten og det blir litt tungvint om den skal tas med ned og oppp for hver båttur. Så da ble det til at jeg droppet denne. Jeg antar at slike brennbare gasser velges fremfor feks komprimert luft fordi de ved et lavt trykk kan gå over i væskeform og på den måten kan gi mange liter gass (lang tuting) på en liten beholder. Men finnes det andre gode alternativer til slike bokser som har en drivgass som kan lagres i varm båt og som fungerer fint og ikke koster så mye hverken i innkjøp eller for å erstatte beholderen med ny hvis den begynner å gå tom etterhvert? Eller handler SikkerhetOmbord for din del kun om pyroeffekter og ikke lydsignaler?

Har vurdert elektrisk 12 volt horn til å montere fremme på båten, men ser for meg at det  vil få endel sjøsprøyt og fort vil gå istykker, dessuten så må jeg da lage hull til ledningen. Evt en løsning med løst horn tilkoblet ledning, men det blir litt mer styr å ha liggende klart til bruk med ferdig tilkoblet ledning som er iveien til stadighet. Så da har det heller blitt strategien med å ha 100 hk klar til innsats så jeg kan rømme unna gærningene som ikke ser seg for og kommer på kollisjonskurs.

X10an skrev for 3 timer siden:
19 fot skrev for 4 timer siden:

trenger man egentlig gjøre det så komplisert og kostbart? Kunne man ikke bare hatt en trygg beholder, feks en solid stålbeholder på 1x1x1 meter med ei luke og en mekanisme for fjernutløsning (trekk i en vaier som drar i utløseren

Jeg googlet akkurat "Hvordan vinne årets Darwin Award". Av en eller annen merkelig grunn dukket dette innlegget opp som første treff.

Darwin slår kun til hvis man gjør noe som er farlig.

Ikke hvis man bare spør om løsninger kan fungere for å skaffe seg kunnskap og unngå farer.

Ser også i innlegget før ditt at SikkerhetOmbord har side egne mistolkninger av det jeg har skrevet slik at det i hans innlegg fremstår som om jeg vil gjøre mye farlig, noe som ikke er tilfelle, les mitt forrige svar.

19 fot under,

Du treffer faktisk et viktig poeng her: Mange velger bort nødraketter fordi de oppleves som upraktiske, risikofylte og vanskelige å bli kvitt når de går ut på dato. Det er et reelt problem, og et legitimt resonnement – særlig i kystnær seilas der det ikke foreligger krav til pyroteknikk. Samtidig så er det mange som både forholder seg til anbefalinger, og ikke minst mange som er pent nødt til å forholde seg til et regelverk. For veldig mange av disse finnes det dessverre ingen godt etablerte tilbud, noe som bekreftes ved at jeg får henvendelser fra nær sagt hele landet.

Som profesjonell sjømann (ETO) vil jeg likevel påpeke at SOLAS-anbefalingene fortsatt gjelder som beste praksis. Alternativer som PLB og eVDS er gode supplementer – men ikke fullverdige erstatninger for visuelle nødssignaler i alle situasjoner. På sjøen er VHF med DSC noe av det mest effektive verktøyet som finnes, og etter over 100 loggførte redningsoppdrag så har jeg også erfart dette i praksis.

Når det gjelder transport og håndtering av pyroteknikk:

Det skilles tydelig mellom brutto vekt og netto eksplosiv masse (NEM). En enkelt nødrakett inneholder svært små mengder eksplosiv, og dette er dokumentert i produsentens datablad. Samlet mengde NEM er det som avgjør hvilke krav som utløses etter ADR.

Selv relativt store mengder fysisk pyroteknikk kan derfor transporteres lovlig i vanlig varebil uten ADR-merking, Ex-kjøretøy eller kurs, så lenge mengdeunntaket ikke overskrides. Dette er ikke synsing – det er regelverk. Når mengdene overstiger dette, benyttes ADR-transport, med korrekt emballering, deklarasjon og kompetent sjåfør. Jeg har avtale med lokal aktør med godkjent lagring og destruksjonslinje, og vi samkjører transport herfra til autorisert mottak. Noen ganger er det rimeligere å bruke lokal transport på andre kanter av landet.

For å være helt tydelig:
Pyroteknikk lagres ikke “i kjelleren”. Midlertidig håndtering skjer innenfor gjeldende regelverk og med svært korte tidslinjer før viderelevering. Å insinuere noe annet uten faktagrunnlag er urimelig. Destruksjon skjer ved godkjent anlegg, sammen med annet eksplosivt avfall – ikke ved improviserte metoder. Jeg driver ikke med “hjemmeløsninger”, og seiler ikke under falskt flagg.

Når det gjelder transport fra andre deler av landet: Pyroteknikk sendes ikke som udeklarert post. Enkelte transportører kan ta små mengder etter avtale, korrekt merket og deklarert, mot tillegg i pris – på samme måte som for batterier, kjemikalier og annet regulert gods. Dette er helt ordinær næringspraksis, nasjonalt og internasjonalt.

Til slutt:
Det er mulig å være opptatt av sikkerhet uten å mistenkeliggjøre alt og alle. Her blandes antagelser, hypotetiske scenarier og reelle regelverk på en måte som ikke bidrar til opplysning.

På seg selv kjenner man andre. Det kan være verdt å ha i bakhodet.

PS: Det heter Sikkerhet Om Bord som følge av norsk rettskriving. Språkrådet og offisiell rettskrivning godkjenner kun «om bord».

EOD.

vel, 19 fot - du foreslo 1 kubikk stålkasse.
Her er en liten video med et par kg propan i en stålcontainer som vi testet engang ifb med et prosjekt.  Og en liten gnist.
Dårlig ide med stålcontainer

Overlat dette til de som kan det.

mhv

Windy37GM

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...