X10an
Brigg skrev for 2 timer siden:det som må endres er vel dekoderen i andre enden av coax-ledningen, og evnt. mikrobølgehodet i antennen
Det finnes (små) muligheter for at det er mer komplisert enn som så. I utgangspunktet finnes to måter å tracke satelitter på. Tracking på (alle?) moderne forbruker-antenner gjøres ved hjelp av minst tre gyroer, ofte også GPS og et kompass, men på en gammel tracker (ute av drift 10 år = kanskje fra forrige årtusen?), finnes det en risiko for at det er tracking ved hjelp av signalstyrke/fase/frekvens på en pilottone som er oppskriften. Da er du isåfall avhengig av et spesielt hode som igjen inneholder minst tre (helst fire eller fem) hoder for å kunne tracke og motta signalet. Et normalt hode har ingen mulighet for å sømløst kunne vite hvilken eksakt vinkel signalet er sterkest i.
Men nå var jeg kanskje overdrevent pessimist. Inntil det motsatte er fastslått får vi legge til grunn at denne tracker satelittene ved hjelp av gyroer. Når sant skal sies har jeg aldri hørt pilottone tracking bli benyttet på annet enn navigasjons- og kommunikasjons-satelitter. En annen ting er at vi får ganske lav vinkel i forhold til de geostasjonære satelittene som ligger mye høyere på himmelen ved Middelhavet. Det gjør i praksis at man får et dårligere signal/støyforhold her på den nordlige halvkule. I gamledager måtte vi i nord ha betydelig større disker enn de som bodde ved Middelhavet, men moderne støysvake LNBer har i stor grad minsket denne problemstillingen. Poenget mitt her er ihvertfall at en bevegelig antenne og en liten? disk kan medvirke til at det er viktigere med en LNB av høy kvalitet her i nord, enn det det er ved Middelhavet.
Det å fordele signalet til flere dekodere er ikke et kjempeproblem. Det gjøres enkelt med en splitter dersom alle er enige om å se kanaler fra samme satelitt og med samme polarisering. Avhengig av konstruksjonen bør det også kunne være mulig å feste et ekstra hode eller to for å også kunne treffe flere satelitter. Det mest brukervennlige er derimot en (eller to) LNBer med flere utganger beregnet for akkurat dette. Da kan hver dekoder velge fritt med tanke polarisering. Men da er du også avhengig av at det finnes et tilpasset system for føring av alle coaxene ned fra LNBen eller at parabolen ikke kan snurre særlig over 360 graden før den må spinne baklengs tilbake. Du vil jo ikke parabolen skal ta selvmord ved å kvele seg selv i coax.
bellen skrev for 1 time siden:det skal være 7-8 dekodere ombord
Noen har for stor båt skjønner jeg.
Hebbe skrev for 2 timer siden:Dette er et vanlig "problem" i bobilverdenen
Meg bekjent har bobiler normalt ikke aktiv tracking på antennen. Bobiler har derimot ofte scanning av alle himmelretninger, der parabolen snurrer rundt og rundt for å søke etter hvor satelittene finnes, men det er noe helt annet. Bobilene jeg kjenner til har heller ikke 7-8 dekodere. Du skal derfor ha litt flaks for å finne en bobilforhandler som har vært borti akkurat dette. Men i beste fall går det greit å laste ned en bruksanvisning på trackeren som forteller hvordan den skal settes opp og stilles inn. Merke og modellnavn er nøkkelen her :-)
For å gjøre en lang historie enkel og kort:
Den rasjonelle løsningen nå i år 2021 er 4G WiFi-router med datatrafikk til en slik liten WiFi TV-box ved hver TV. Hit strømmes Netflix, HBO og Viaplay. Denne løsningen kan også laste ned filmer man kan se ved senere anledninger. Jeg er i utgangspunktet helt med på logikken i å benytte en fancy trackerparabol når den først er montert, på den annen side benytter jeg ikke lenger min VHS-spiller selv om den faktisk var blant det heftigste som gikk å kjøpe for penger i 1995.