Jump to content

Edit History

X10an

X10an

bellen skrev On 28.1.2021 at 15.29:

Hvor langt nord kan enn forvente å ha signal med en vanlig parabolantenne? Er det mulig å få inn Tv ved Svalbard?

Det kommer igrunn litt an på hvilken satelitt man ønsker å ta ned. Hver satelitt har sitt "footprint", altså et område på kloden den sikter sin retningsbestemte antenne inn mot. Telenor sin Thor 5 har for eksempel dette fotavtrykket, der det kan se ut som Svalbard kan kreve en noe fysisk større disk, og mer nøyaktig instilling enn en antenne i indre Oslofjord. Jeg har aldri vært på Svalbard, og har følgelig ingen praktisk erfaring med denne problemstillingen.

1908900813_Thor5.jpg.51bf0d18c47f37ea81ed16c740427610.jpg

For ordens skyld kan jeg nevne at alle geostasjonære satelitter (som står stille på himmelen i forhold til et hvilket som helst punkt på jorden), går i bane 36 000 kilometer direkte over ekvator. Det betyr i praksis at når båten befinner seg langs den buede linjen som går fra helt nord til helt øst på fotavtrykket over her, vil parabolen peke _vannrett_ mot sørvest, og det er rett før satelitten forsvinner under horisonten :-)

X10an

X10an

bellen skrev On 28.1.2021 at 15.29:

Hvor langt nord kan enn forvente å ha signal med en vanlig parabolantenne? Er det mulig å få inn Tv ved Svalbard?

Det kommer igrunn litt an på hvilken satelitt man ønsker å ta ned. Hver satelitt har sitt "footprint", altså et område på kloden den sikter sin retningsbestemte antenne inn mot. Telenor sin Thor 5 har for eksempel dette fotavtrykket, der det kan se ut som Svalbard kan kreve en noe fysisk større disk, og mer nøyaktig instilling enn en antenne i indre Oslofjord. Jeg har aldri vært på Svalbard, og har følgelig ingen praktisk erfaring med denne problemstillingen.

For ordens skyld kan jeg nevne at alle geostasjonære satelitter (som står stille på himmelen i forhold til et hvilket som helst punkt på jorden), går i bane 36 000 kilometer direkte over ekvator. Det betyr i praksis at når båten befinner seg langs linjen som går fra helt nord til helt øst på fotavtrykket over her, vil parabolen peke _vannrett_ mot sørvest, og det er rett før satelitten forsvinner under horisonten :-)

X10an

X10an

bellen skrev for 23 timer siden:

• Create New...