Jump to content

Internett i båt, noen som har prøvd router fra Watski?

Optimist1

Recommended Posts

Hvorfor kjøpe både router og USB-modem? Om du ikke har et USB-modem fra før, er det vel like greit å kjøpe en 4G-router.

Det fins både små, batteridrevne/USB - og større som går på 12 volt. Vi har sistnevnte om bord, men har tidligere brukt en tidligere modell av førstnevnte.

Redigert av S/Y Emma (see edit history)

Jeg har ubegrenset med data på min mobil. Så setter jeg den opp som et hotspott/deling av nett. Da kan andre logge på. Fungerer overraskende bra. Kan se tv, strime film på to iPader samtidig uten problem. Med det så slipper jeg mer ting og ledninger i båten. Samt reduserer kostnadene ved ekstra abonnement og kjøp av router. Hvis behovet er kun begrenset til sommermåneder, så kan en endre abonnementet kun i de månedene hvor det er behov. Har også et tvillingkort på en iPad som også kan brukes ved deling av internett. 

1 hour ago, Optimist1 said:

Ønsker erfaringer med internett i båt. Watski har tilbud på denne: Router 12V - Antennetilbehør (watski.no). Det er en router fra Scout. Er det bare å plugge inn et usb modem og vips så er det internett? I såfall noen som har et USB modem å anbefale? Det vanlige er vel router og modem i ett? Fordel med denne er at den er beregnet for maritimt bruk.

Denne har kun støtte for nettverk på 2.4Ghz båndet. Det frekvensområdet er fullt av støy og har dårligere hastighet enn 5ghz. Skal du ha en ny ruter i dag bør du ha en router som støtter 5gz båndet som minimum.

1 hour ago, S/Y Emma said:

Hvorfor kjøpe både router og USB-modem? Om du ikke har et USB-modem fra før, er det vel like greit å kjøpe en 4G-router.

Det fins både små, batteridrevne/USB - og større som går på 12 volt. Vi har sistnevnte om bord, men har tidligere brukt en tidligere modell av førstnevnte.

Sistnevnte er et godt forslag.

Sørlandet2 skrev 20 minutter siden:

Jeg har ubegrenset med data på min mobil. Så setter jeg den opp som et hotspott/deling av nett. Da kan andre logge på. Fungerer overraskende bra. Kan se tv, strime film på to iPader samtidig uten problem. Med det så slipper jeg mer ting og ledninger i båten. Samt reduserer kostnadene ved ekstra abonnement og kjøp av router. Hvis behovet er kun begrenset til sommermåneder, så kan en endre abonnementet kun i de månedene hvor det er behov. Har også et tvillingkort på en iPad som også kan brukes ved deling av internett. 

Hvilket abonnement får du dette på? Er det ubegrenset hastighet uansett forbruk også?

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

Sørlandet2 skrev 30 minutter siden:

Har plottere i båten samt kameraer som kan utnytte seg av et trådløst nett, så hadde vært fint med en permanent løsning. Virker som 4G rutet er den klart beste løsningen til mitt bruk, takk for mange gode tips:)

Gew77 skrev 10 minutter siden:

Hvilket abonnement får du dette på? Er det ubegrenset hastighet uansett forbruk også?

Det er Telenor Next Rask. 

Benytter samme oppsett også i hus, da jeg mistet min nett/telefonlinje. 

Funker der også, men en trådløs router, som nevnt over, ville blitt en bedre, permanent løsning. 

Men som sagt, så funker denne løsningen bra i båt. 

Sørlandet2 skrev 49 minutter siden:

Det er Telenor Next Rask. 

Benytter samme oppsett også i hus, da jeg mistet min nett/telefonlinje. 

Funker der også, men en trådløs router, som nevnt over, ville blitt en bedre, permanent løsning. 

Men som sagt, så funker denne løsningen bra i båt. 

Den er god! Og dette abonnementet kutter ikke ned på hastigheten når en viss mengde data (ofte 50/100 gb)?

Månedspris?

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

chillimobil til 499 er fri data, du får bestillt datasim til å ha i 4g router. Struper til 3 Mbps etter 150gb pr mnd eller 5 gb om dagen, det kan man velge selv.

Bor i båten og ligger på rundt 3-500gb i mnd i bruk. Fungerer veldig bra. 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

X10an skrev 6 minutter siden:

Eneste som gjør denne ekstra beregnet for båt er at den har blå skrift og justert pris. Dette kan du fint ordne selv på en 4G router ved hjelp av en blå tusj og deretter kaste et par hundrelapper ut av vinduet.

Ja, det tror jeg også faktisk X10an....

Jeg har forsøkt begge disse routerene i båten...begge funker greit...det viktigste for god dekning er leverandøren...jeg gikk fra Telenor til Ice i sommer....dårlige greier...går tilbake til Telenor denne sommeren....om en derimot bare er i urbane strøk betyr det neppe så mye...men i båt er en jo gjerne litt utfor allfarvei...😉

• 1 år senere...

Løfter denne.

Hva er beste router som ikke koster en halv båt, nå om dagen?

Beste er vel om den fungere på både 4G å 5G, men blir kanskje bra dyr da. Så 4G er nok det som gjelder, siden en ligger mye i område med fjell(Ryfylke)

Skal brukes til surfing og smart tv i båten. 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Okkaby skrev 25 minutter siden:

Løfter denne.

Hva er beste router som ikke koster en halv båt, nå om dagen?

Beste er vel om den fungere på både 4G å 5G, men blir kanskje bra dyr da. Så 4G er nok det som gjelder, siden en ligger mye i område med fjell(Ryfylke)

Skal brukes til surfing og smart tv i båten. 

Du kan trygt kjøpe denne. Den kan også kobles direkte i 12 volt-systemet om du klipper vekk adapteren.

Har også brukt Telia sin MC801A 5G-router, men med mindre det er veldig viktig for deg å ha 5G-dekning (noe det slett ikke er over alt), hadde jeg ikke kjøpt 5G-router ennå. 4G+ er mer enn tilstrekkelig til smart-TV og normalt internettbruk. Du får glatt over 100 Mbit på 4G-nettet.

Selv bruker jeg min mobil som hot spot for hele familien. Trenger jeg mer data så kjøper jeg datapakker. Når vi er tre uker sammenhengende på sjøen i samme måned, og det regner mye - da kan det gå en del kroner.

Det jeg ikke liker med å bruke mobilen som hot spot er at jeg synes det blir litt plundrete å bruke chrome cast mot TV'en (trenger to mobiler i tillegg til chrome stick). En annen ting er når jeg ønsker å ta med meg telefonen i land mens andre ønsker å sluke Netflix om bord. Nå har jeg tvillingsim i nettbrettet mitt, så sistnevnte er sjelden noen sak. Helst vil jeg at båtlivet skal være så analogt som mulig. Hadde jeg bodd i båt eller jobbet fra den så hadde saken vært en annen - da hadde jeg helt sikkert investert i spesialutstyr og spesielle abonnementer.

Jeg følger med på diskusjonen, for finnes det en liten, rimelig og strømgjerrig løsning - ja så, hvorfor ikke?

zooper skrev for 5 timer siden:

Det jeg ikke liker med å bruke mobilen som hot spot er at jeg synes det blir litt plundrete å bruke chrome cast mot TV'en (trenger to mobiler i tillegg til chrome stick).

Har du testet uten 2 telefoner i det siste?

I år har jeg strømmet fra samme telefonen som jeg deler nett fra, tror ikke det fungerte i fjor...

Samsung S20 FE 5G telefon og siste Chromecast (ikke den nye med fjernkontroll)

Lite tips til dere som bruker mye data. Vil bare legge ved at jeg bor i båt. Har fortsatt ikke funnet en leverandør som tilbyr mer en 100 gb uten at nettet strupes ned. Men ice tilbyr en 1000 gb pakke for 99 kr hvis du har 8gb abonnementet eller bedre hos dem. 29 kr for datasim i egen 4g router. Begrenset til 10 MBT. Men jeg og fruen kan spille online samtidig med lavere ping en kompisen min som sitter på land med fiber linje.

Edit: jeg jobber ikke for den leverandøren,bare veldig fornøyd. Har tatt lang tid og finne noe som holder. Jeg bruker i gjennomsnitt ca 450-800 gb i mnd avhengig av hva som lastes ned/oppdateres.

Redigert av nemo90 (see edit history)
zooper skrev for 7 timer siden:

Jeg følger med på diskusjonen, for finnes det en liten, rimelig og strømgjerrig løsning - ja så, hvorfor ikke?

Jeg vet ikke hva som defineres som "rimelig" i denne sammenhengen :giggle: men jeg anbefaler Teltronika.

RUT240 er så liten og strømgjerrig at du kan sikkert smugle den inn i fengsel og drive den på et 9v batteri en uke. :-) 

(begge deler over KAN inneholde overdrivelser) 

Den kostet 1400'ish for noen mnd siden, da jeg kjøpte den på hytten, men nå er den oppe i 1600kr. 

Den jeg har på båten, RUT955 er litt større, men fortsatt strømgjerrig. 

Det er/var denne som satt i Glomex sine enheter. 

Jeg ville uansett valgt en enhet som har ekstern antenne, da dette gir størst forskjell. Jeg har sett netflix på steder der lokalfolket ikke kunne åpne vg.no på mobilen en gang.

Antennen jeg har sender også ut wifi via den, og da har jeg wifi 50-100 meter fra båten om det skulle vært nødvendig.

En annen ting jeg kan gjøre på 955 med ekstern antenne (sikkert også på 240, men har ikke prøvd) er å koble seg til Wifi-hotspots i havnen. Så hvis det er delt nett der kobler jeg meg til med et tastetrykk og deler med båten. 

Jeg anbefaler også fast nett av flere grunner, f.eks muligheten til koble til en Mill Wifi socket for å se temperatur og styre frostvakt.

Har smartboat installert, så ser temp i båten, samt lade/batteri status.

Router skal brukes i båten på tur, og i pendler leilighet når jeg må jobbe. Følgelig vil den bli kjøpt til firma.

ICE har jeg så pass dårlige erfaringer med, at det kommer aldri ombord. Har hatt møkka på jobb, å var ubrukelig alt for mange plasser.

Tenker det blir et data sim fra Telia.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

RUT240 og RUT955 er begge Cat. 4. cat.(category) refererer til hvilken generasjon 4g den støtter, høyere cat. gir høyere hastighet. Anbefaler minimum cat.6 i dag. TP-link M7450/M7650 er veldig strømgjerrige og sistnevnte er cat.11. Har også sitt eget batteri, men litt dårligere antenner enn routere på full størrelse. De fleste routere i full størrelse bruker heller ikke mer en maks 15 watt og i snitt ikke mer enn 5 watt. Ville anbefalt en router i full størrelse. Tp-link Archer MR600 som M/Y Emma refererer til har jeg også selv og den fungerer fint. I dag ville jeg kanskje også vurdert en router med enda høyere cat.

Finn.no florerer for eksempel av Huawei B818 til en alt for rimelig penge siden Telenor har brukt de for å bytte ut hele kobbernettet i landet. De er cat. 19 med svært gode innebygde antenner og går på 12v. Jeg har en selv jeg skal teste.

Okkaby skrev for 3 timer siden:

Har smartboat installert, så ser temp i båten, samt lade/batteri status.

Router skal brukes i båten på tur, og i pendler leilighet når jeg må jobbe. Følgelig vil den bli kjøpt til firma.

ICE har jeg så pass dårlige erfaringer med, at det kommer aldri ombord. Har hatt møkka på jobb, å var ubrukelig alt for mange plasser.

Tenker det blir et data sim fra Telia.

Jeg hadde også dårlig erfaring med ICE tidligere. Men på grunn av dårlig internett i kabel her jeg bor, tok jeg for 2 år siden sjanse på å tegne mobilabonnement med ICE+ og 1000 GB datapakke til 99 Kroner måneden. Internett har fungert bedre i forhold til prisen enn med Telenor, Home net og NextGenTel. Og jeg bruker YouTube MYE! Faktisk over 200GB enkelte måneder Og har ikke ICE dekning går det automatisk over på Telia sitt nett. I båten har det fungert brukbart. Jeg og konemor har hvert vårt abonnement hos ICE, så vi har rimelig internett både hjemme, i båten og på reise rundt om i Europa, med unntak av at 1000GB datapakken blir kraftig redusert utenfor Norges grenser i EU og gjelder ikke utenfor EU. Har enda ikke hatt problemer med dem etter at jeg gikk tilbake til ICE, så jeg kan ikke uttale meg om de er like dårlig i å håndtere problemer som for 10-15 år siden.

Jag kan bara instämma i att rekommendera routern TP-Link Archer MR400 eller MR600.

Hade en MR400 i förra båten under ett antal somrar, och det var aldrig några problem. Kördes direkt på båtens 12V och hade riktigt bra mottagning !  Även i den nya har jag monterat en MR400, och jag är mycket nöjd. Den drar heller inte speciellt mycket ström.

Har monterat upp MR400/MR600 på flera andra (fasta) ställen, och upplever den som mycket driftsäker.

Många 4G-routrar har inbyggda antenner för 4G och använder de yttre antennplatserna för WiFi, precis som på en vanlig router. Men denna serie (MR200/400/600) kör 4G på yttre antenner, vilket nog ger säkrare mottagning under svåra förhållanden. För WiFi används små inbyggda antenner, men den har trots detta ändå riktigt WiFi-täckning.

Redigert av Ingper (see edit history)

Ingemar E.

NB Forum

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...