Roger jo Startet 29.Januar.2021 Link til dette innlegget Startet 29.Januar.2021 (redigert) Har en denne kombi antennen. GPS`n sluttet å virke i fjor. Tok ned antennen og åpnet den, GPS brikken lå løs inni. Loddet den på igjen, men den oppførte seg som kalveslepp på våren og fikk rødt lys etter 1,5 time. Trenge hjelp til å finne ny GPS brikke. GPS brikken er uten Data 25 mm bred. ( plass til 26,5mm) USA satellitter måler 3,2V i enden på GPS ledningen. milltechmarine som solgte den i sin tid henviser til Alltek Marine som sier dette. The combo antenna was mainly supplied by an external manufacturer, and the combo antenna is no longer produced for nearly 10 years. We do not know what GPS chip was used inside the combo antenna. Norsk Importør sier at de ikke har kunnskap om brikkene de selger. Så nå er Baatplassen neste Har denne AIS`n noe GPS info på slutten. https://www.milltechmarine.com/customer_center/AMEC_CAMINO101_manual.pdf Redigert 29.Januar.2021 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Fantino Svart 29.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2021 (redigert) Denne antennen burde passe til AIS som er linket til skulle en tro: NOK 176.22 11% Off | 40dBi marine navigation GPS antenna, L1\B1\G1 RTK antenna,high precision GPS antenna with TNC connector https://a.aliexpress.com/_mKMiKql Driftsspenning ned til 2.7V, TNC connector og tilsynelatende innafor på andre data, inkl 40dB gain vs 30 på original - i den grad det er troverdig spec da. Redigert 29.Januar.2021 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 30.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2021 Tyggen skrev for 12 timer siden: Man får jo kjøpt et utvalg av GPS antenner både aktive og passive Sant nok, men hvem? Målene er 25 X 25 mm står på høykant og to ledninger til TNC kontakt, 3,2 V måler jeg i enden på kablen. Har funnet et par ,men når en ser databladet så skal de på en jordingsplate på 35 X 35 mm da skal de tydeligvis ligge. Fantino skrev for 8 timer siden: Denne antennen burde passe til AIS som er linket til skulle en tro: Den passer sikkert, men hadde håpet på å få fikset combi antennen. Må jeg over på plan "B er denne den rette AIS antennen https://www.alltekmarine.com/upload/d1fs20151011434334178.pdf Det minker på plassen ser nesten ut som en Russisk tråler Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Fantino Svart 30.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2021 @Roger jo: Jeg ser ikke bildene du legger ut så misforsto sikkert. De vises bare som en gjennomsiktig ramme. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 30.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2021 (redigert) Fantino skrev 17 minutter siden: Jeg ser ikke bildene du legger ut så misforsto sikkert. De vises bare som en gjennomsiktig ramme. Takke som sier i fra Håper dette blir bedre GPS brikken er inne i antenna under / sammen med VHF antenna GPS brikken er uten Data 25 mm bred. ( plass til 26,5mm) USA satellitter måler 3,2V i enden på GPS ledningen. Redigert 30.Januar.2021 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
JRK Svart 30.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2021 Det du må finne ut av er hva slags hardware grensesnitt og SW som anvendes på denne. Ofte er disse TTL men kan også være NMEA 0183 (I og mad at den er 10 år, kan du glemme NMEA 2000), og da er det bare å bestille tilsvarende på Ebay, Deal Extreme eller tilsvarende. Om det er kommunikasjonen du måler til 3,2 volt så kan det virke som TTL (Ligger vanligvis på 3,3-5 Volt) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 30.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2021 Den er nok en nøtt den der. Ikke problem å få tak i GPS antennemoduler men var sparsomt med spec å finne på den comboantenna på nett og da er det vanskelig. Går det an å dissekere den litt mer og se etter bokstaver/merking på noen av komponentene?.. Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 30.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2021 (redigert) JRK skrev for 2 timer siden: Ofte er disse TTL men kan også være NMEA 0183 TTL innebærer kun at grensesnittet jobber med nivåer på 0V/5V eller 0V/3v3. At den kommuniserer med TTL-nivåer, noe den helt sikkert gjør (UART), utelukker ikke at den bruker NMEA 0183 protokoll, noe den også gjør. Vil for øvrig tro en PA6C gjør jobben. Denne kobles til +3v3, GND, RX og TX: https://www.aliexpress.com/item/32808828487.html eller en slik: https://www.aliexpress.com/item/32497102009.html Redigert 30.Januar.2021 av X10an (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 30.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2021 (redigert) Rotet litt rundt i skuffen og ser jeg fremdeles har noen liggende... :-) Redigert 30.Januar.2021 av X10an (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 30.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2021 (redigert) JRK skrev for 5 timer siden: men kan også være NMEA 0183 Deal Extreme eller tilsvarende. Om det er kommunikasjonen du måler til 3,2 volt så kan det virke som TTL (Ligger vanligvis på 3,3-5 Volt) Det eneste jeg har funnet ut er NMEA 0183, måler 3.2 V som CAMINO-101 sender opp til GPS`n og sende date tilbake til CAMINO-101 i antenneledningen. Fantino skrev for 3 timer siden: Går det an å dissekere den litt mer og se etter bokstaver/merking på noen av komponentene?.. Har hentet antennen fikk loddet av lokket til slutt (glemte kopperstrømpa) den ser slik ut. X10an skrev for 3 timer siden: eller en slik: Fant ikke mål på den første den andre er så liten at den kan stå på flasken . Har bare "2 ledninger" i antennen og 4 på brikkene ? hvordan løse det. X10an skrev for 2 timer siden: Rotet litt rundt i skuffen og ser jeg fremdeles har noen liggende. Er det slike med to loddepunkter til antenne ledningen og monteres på høykant max 26 X26 mm og 0 til5 V Redigert 30.Januar.2021 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
JRK Svart 30.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2021 (redigert) X10an skrev for 4 timer siden: TTL innebærer kun at grensesnittet jobber med nivåer på 0V/5V eller 0V/3v3. At den kommuniserer med TTL-nivåer, noe den helt sikkert gjør (UART), utelukker ikke at den bruker NMEA 0183 protokoll, noe den også gjør. Vil for øvrig tro en PA6C gjør jobben. Denne kobles til +3v3, GND, RX og TX: https://www.aliexpress.com/item/32808828487.html eller en slik: https://www.aliexpress.com/item/32497102009.html For såvidt rett, men disse GPS motagerne kan også ha ren NMEA utgang, og da er ikke spenningsnivået TTL, men RS232. Har selv bestilt denne for å bytte innmat i en Raymarine GPS antenne, Desverre forsvant den i posten og jeg fikk pengene igjen. Men som du ser, denne kan settes opp ved hjelp av en PC slik at du kan velge mellom TTL eller RS232, samt 4800 eller 9600(default) Baudrate. (RS232 kan man kjøre fra antennen til hvilken som helst NMEA 0183 inngang) Tror denne vil passe til ditt behov. Det kan godt hende det er kommet nye modeller nå. Redigert 30.Januar.2021 av JRK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 30.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2021 JRK skrev 1 time siden: Tror denne vil passe til ditt behov. Det kan godt hende det er kommet nye modeller nå. Den er for stor 28mm må ned i 26mm, finner flere, men hvordan få de ned til 2 ledninger? Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Fantino Svart 30.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2021 @X10an / @JRK Er dette virkelig en komplett GPS modul?.. Som @Roger jo sier har han 2 ledninger til antenna. Og når den er dissekert ligner vel dette mer på en antenneforsterker som fores av 3.2V DC i antenneledning og som sender forsterket signal gjennom antenneledning til gps mottaker? Kan vel ikke gå et TTL signal gjennom en coax som står med 3.2V DC? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 30.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2021 Fantino skrev 58 minutter siden: Kan vel ikke gå et TTL signal gjennom en coax som står med 3.2V DC? Ja en 50 ohm coax med TNC kontakter Hvilke signaler som går vet jeg ikke. men at "noe" er kjerringa mot strømmen er sikkert. Det er er jo bare 50 ohm coax med TNC kontakter i denne og mulig når den blir skrelt så er det en maken brikke inni ,at noe går "motstrøms" er sikkert og blir til en posisjon AIS verden. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Fantino Svart 30.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2021 Tror det måtte gå an å prøve noe sånt som dette. Trenger dog overgang til TNC - mulig de kan levere med TNC connector også. Tør ikke mene noe om kvalitet på mottak. Men koster jo ikke all verden å prøve. NOK 6.87 | GPS module antenna GPS built-in active antenna gps positioning antenna 25x25x8mm with IPEX connector https://a.aliexpress.com/_m0UrkI5 Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 31.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2021 (redigert) Roger jo skrev for 12 timer siden: hvordan få de ned til 2 ledninger? Jeg fikk ikke med meg at det kun gikk 2 ledere inn til modulen. Når jeg nå er kjent med dette henger jeg meg på resonnementet til @Fantino Redigert 31.Januar.2021 av X10an (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 31.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2021 Fantino skrev for 9 timer siden: Tror det måtte gå an å prøve noe sånt som dette Takke for linken er vel bare å skjøte sammen med coaxen som er i antenna. Snakket med RS en hyggelig prat......., Ser RS har noen, men om de går an å bruke vet jeg ikke måla er rett og de er bare doen dager unna. Hva sier ekspertene om disse https://docs.rs-online.com/3767/A700000006719961.pdf https://docs.rs-online.com/5c9a/0900766b80e0ceeb.pdf Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
JRK Svart 31.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2021 Hei, her må jeg bare innrømme at jeg har tatt fei. Det jeg snakker om er jo en aktiv GPS mottager, men med en koax cable er det nok bare en aktiv antenne. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 31.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2021 (redigert) @Roger jo: Jeg ville prøvd med den i link nr 2. Og forespurt om å få den med TNC connector siden det står listet ‘alternative connectors’ i spec. Går sikkert greit med overgang også men alle connectorer = tap av signal så like greit å ha færrest mulig. Den i link 1 skal monteres på et ‘ground plane’ og det er gjerne ikke så greit å få til inni denne combo-antenna? Redigert 31.Januar.2021 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lindita Svart 31.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2021 Det er en smal sak å strømforsyne en krets via coax. 5V inn på coax, liten kondensator sperrer likestrøm inn til det som skal ha signal, liten spole i serie med spenning fra strømforsyning sperrer antenne/gpssignal inn til strømforsyning. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 31.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2021 Fantino skrev for 6 timer siden: Jeg ville prøvd med den i link nr 2. Har kost meg i båten i dag, det ble deilig ette et par timer, Takk for tipset prøver den , hvis mailen til England ikke gir frukter. mener jeg må skjøte inne i antenna eller lodde rett på brikken Opplegget er slik som på bilde. Kan borre ut bunnen i antennefoten hvis en får TNC connector og 0,5m coaks og støpe igjen. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.