Jump to content

Edit History

goodroc

goodroc

Hej du skal koble det op PRÆCIST som på diagrammet! Sådan som du kobler på dit foto er NO-GO. Husk part 7 og 9 som er essentielle, de følger med i nmea2000 start kit (part 4) som købes separat. Teknisk set kan AIS800 køre helt uden nmea2000 men fordelen ved at koble den med plotter er at du så kan få live data på din plotter (hvis du tænder den........)

Din AIS vil transmittere (sende position) uafhængigt af alt (plotter m.v.), så længe den har strøm, et godt gps signal og selvfølgelig er koblet til VHF antennen også. Hvis du ikke kan få et godt signal på den indbyggede GPS antenna kan du tilkoble en extern antenne. At få en extern GPS antenne er generelt bedre, med mindre du kan placere AIS box direkte under glasfiber hvor du har frit til himlen uden for mange forhindringer. Men jeg anbefaler extern antenna for problemfri drift og hurtig opstart. Jeg bruger f.eks. ,den på billedet og placeret under glasfiber på fordæk med frit udsyn, det virker perfekt. (vær opmærksom at der findes forskellige stik typer, så køb den rigtige)

Til opsætning af din AIS skal du hente software på Garmin.com (windows) og bruge det medfølgende USB kabel imellem PC og AIS.

Når kører opsætning software har du samtidigt mulighed for at se alt data til/fra AIS800, såsom GPS signal styrke og anden værdifuld info.

Skærmbillede 2021-01-30 kl. 12.23.02.png

goodroc

goodroc

Hej du skal koble det op PRÆCIST som på diagrammet! Sådan som du kobler på dit foto er NO-GO. Husk part 7 og 9 som er essentielle, de følger med i nmea2000 start kit (part 4) som købes separat. Teknisk set kan AIS800 køre helt uden nmea2000 men fordelen ved at koble den med plotter er at du så kan få live data på din plotter (hvis du tænder den........)

Din AIS vil transmittere (sende position) uafhængigt af alt (plotter m.v.), så længe den har strøm, et godt gps signal og selvfølgelig er koblet til VHF antennen også. Hvis du ikke kan få et godt signal på den indbyggede GPS antenna kan du tilkoble en extern antenne. At få en extern GPS antenne er generelt bedre, med mindre du kan placere AIS box direkte under glasfiber hvor du har frit til himlen uden for mange forhindringer. Men jeg anbefaler extern antenna for problemfri drift og hurtig opstart. Jeg bruger f.eks. ,den på billedet og placeret under glasfiber på fordæk med frit udsyn, det virker perfekt.

Til opsætning af din AIS skal du hente software på Garmin.com (windows) og bruge det medfølgende USB kabel imellem PC og AIS.

Når kører opsætning software har du samtidigt mulighed for at se alt data til/fra AIS800, såsom GPS signal styrke og anden værdifuld info.

Skærmbillede 2021-01-30 kl. 12.23.02.png

• Create New...