PiperBill Startet 30.Januar.2021 Del på Facebook Startet 30.Januar.2021 (redigert) Jeg er helt grønne på NMEA2000 og hvordan kobler AIS til kartplotter. Jeg har en Garmin GPSMap plotter som jeg skal koble en Garmin AIS800 på. Jeg ønsker ikke å legge det opp slik på tegningen i instrukshefte (se bildet). Jeg vil har plotter og AIS-sender på hva sin kurs med av/på bryter til AIS. Tenkte jeg kunne bare koble plotter og AIS sammen med medfølgende NMEA kable men den er han/han og passer ikke. Da lurte jeg på om jeg kunne bruke T-stykket som, også fulgte med, som en overgang. Slik som på bildet. Grunnen til å ha AIS på eget kurs er at jeg vil kunne har den på i visse situasjoner da både plotter og VHF radio er slått av. Redigert 30.Januar.2021 av PiperBill (see edit history) Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
goodroc Svart 30.Januar.2021 Del på Facebook Svart 30.Januar.2021 (redigert) Hej du skal koble det op PRÆCIST som på diagrammet! Sådan som du kobler på dit foto er NO-GO. Husk part 7 og 9 som er essentielle, de følger med i nmea2000 start kit (part 4) som købes separat. Teknisk set kan AIS800 køre helt uden nmea2000 men fordelen ved at koble den med plotter er at du så kan få live data på din plotter (hvis du tænder den........) Din AIS vil transmittere (sende position) uafhængigt af alt (plotter m.v.), så længe den har strøm, et godt gps signal og selvfølgelig er koblet til VHF antennen også. Hvis du ikke kan få et godt signal på den indbyggede GPS antenna kan du tilkoble en extern antenne. At få en extern GPS antenne er generelt bedre, med mindre du kan placere AIS box direkte under glasfiber hvor du har frit til himlen uden for mange forhindringer. Men jeg anbefaler extern antenna for problemfri drift og hurtig opstart. Jeg bruger f.eks. ,den på billedet og placeret under glasfiber på fordæk med frit udsyn, det virker perfekt. (vær opmærksom at der findes forskellige stik typer, så køb den rigtige) Til opsætning af din AIS skal du hente software på Garmin.com (windows) og bruge det medfølgende USB kabel imellem PC og AIS. Når kører opsætning software har du samtidigt mulighed for at se alt data til/fra AIS800, såsom GPS signal styrke og anden værdifuld info. Redigert 30.Januar.2021 av goodroc (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 30.Januar.2021 Del på Facebook Svart 30.Januar.2021 Nei.. Slik som på tegningen er den eneste måten å koble det på, slik du kobler opp vil ikke fungere. Som @goodrocskriver, så kjører systemene dine som normalt uavhengig om andre systemer er av eller på. Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 30.Januar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Januar.2021 Takk takk. Jeg skal ikke installerer før i April så jeg har god tid til å lære litt om dette men jeg må erkjenner at jeg trenger å få det in med teskje. GPS og VHF antenna samt oppsett med software har jeg koll på (tror jeg) så det behøver ikke være tema her. Men er det slik at jeg må kjøpe ekstra kabler og annet for å koble til slik på diagrammet? Det som fulgte med er #5 1x NMEA2000 “drop kable” , 1 stk #8 T-connector og en strømkabel. Strømkabelen passer til strøm inntaket bak på AIS senderen (bildet) men den passer IKKE på T-stykke fordi pluggen er mye større. Hva skal strømkabelen brukes til da? Dersom det kobles opp slik som på diagrammet vil plotteren også får strøm fra #4 NMEA strømkabel? Plotteren er jo allerede installert og i bruk. Det er AIS som installeres som tillegg. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
176-671 Svart 30.Januar.2021 Del på Facebook Svart 30.Januar.2021 Du skal ikke koble opp en punkt-til-punkt-forbindelse, men en punkt-via-databuss-til-et-annet-punkt-forbindelse. Det er slik NMEA2000 er laget. Derfor må du også ha utstyr for å kable opp en "stamme". Regner med at Garmin har en god guide/intro til NMEA2000. Mye å lære av gode ressurser på nett! Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
PiperBill Svart 30.Januar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Januar.2021 Ok I get it now :-) bestilte startpakke med det jeg trenger. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Ttopp Svart 30.Januar.2021 Del på Facebook Svart 30.Januar.2021 Sjekk manualen fra plotteren og ais noen plotter og noe utstyr skal ha strømforskyning i tilleg til nmea2000 sin forskynning. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.