Tomkald Startet 31.Januar.2021 Link til dette innlegget Startet 31.Januar.2021 Hei! lurte på og chippe VP310 til 370, dvs legge inn orginal programmet til 370...altså vp sitt originale program. DPH drevet er jo likt på begge, 310 motoren skal være identisk på 370. Minus kompressor... grunnen er at eg når bare 3300 omdr, alternativet er å gå ned i propellstørrelsen...ingen garanti igjen på motorer. noen som har erfaringer med dette? Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 31.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2021 Jeg skal ikke anbefale noe som helst rundt chipping da jeg har mine helt klare meninger om dette. Men vil oppfordre deg til å ta en nærmere sjekk av hardwaresiden må motorene. Turboen er ikke lik på en D6/310 som på en D6/370. Det er heller ikke ladeluftkjøleren, den er mindre og har lavere kapasitet. Begge disse komponentene er helt sentrale rundt motorens ytelse og termiske belastningspåkjenninger, i særhet der du snakker om å hente ut enda mer effekt. Klarer du bare 3300 rpm kjører du med for tung propell og motoren er allerede overbelastet. Ekstra fullkomment blir det om du chipper med underdimmensjonert eksosturbin og ladeluftkjøler. Riktig fine greier tenker jeg. Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 31.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2021 Hvis du søker litt her på BP så finner du en rekke tråder om dette. Rådet fra motorkyndige er nokså entydig at dette ikke anbefales. Sitér dette innlegget Link to post
Tomkald Svart 31.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2021 Hmmm...er det forskjell på ladeluftkjøler? Er du 100% sikker på det? Meg bekjent er de like... ja, turboen har 1mm forskjell er det vel? Men turboen har jo kapasitet til mye mer en orginal effekt. lurer på om noen har gjort dette med suksess eller uten suksess ? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 31.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2021 Husk at en båtmotor jobber mye hardt, konstant i motbakke. Er ikke en god ide å skvise ut for mye av motoren. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Hedwig Svart 31.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2021 (redigert) Målet med båtmotorer er ikke å sikre maks ytelse i de minuttene du har mest lyst på det, men driftsikkerhet i de timene du absolutt trenger det. Er nok lurest å følge rådet fra de kyndige her inne :) Forstår ikke helt hvorfor du har dette problemet. Har det oppstått i nyere tid, eller har du gått med feil propeller så lenge du har hatt båten? Vil anbefale å gå over slik at du er sikker på at motor yter korrekt og sikre at du har riktig propell. Redigert 31.Januar.2021 av Havelle (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 31.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2021 (redigert) Det har vært en rekke større og mindre oppgraderinger på D6 serien fra VP. Og det er kun et fåtall av effektvariantene som kun skiller på elektronisk styring. Kjøling vil fort være en utfordring, og kjølesystemet vet vi jo må vedlikeholdes regelmessig. Jeg har hørt om flere chippa D6ere som har varmskjæret på bakre sylinder. Det interessante er at da må man bytte longblokk, for det leveres ikke løse sylinderforinger til disse motorene. Så et havari vil koste noen hundre tusen, og en maskinskadeforsikring vil ikke dekke. båter har en tendens til å bli tyngre med åra. Man tar med seg utrolig mye ombord etterhvert. Om man tømmer båten helt så kan man vurdere max turtallet. D6 skal ligge mellom 3400 og 3600 rpm på max når båten er riktig trimma i vannet (med drevtrim og flaps) Jeg hadde helt klart valgt en propell som fungerer bra der man mest kjører. Å gå ned ett hakk og få bedre aksellerasjon er en fordel tenker jeg. Maks fart er sjelden veldig interessant jeg hadde aldri chippa en båtmotor. Og jeg hadde aldri i verden kjøpt en båt med chippa motor. En ny D6 motor går løs på kanskje 1/2 million. Å la en «tilfeldig datakyndig» person putte styringssystem inn i en slik motor er det siste jeg hadde gjort med en slik motor. Å få en VP mekaniker til å legge inn en annen software enn den som hører til motoren via VODIA systemet tror jeg man kan glemme. Software versjoner er koblet til ECU nummer og motornummer i VPs system. Redigert 31.Januar.2021 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 31.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2021 Tomkald skrev 43 minutter siden: Hmmm...er det forskjell på ladeluftkjøler? Er du 100% sikker på det? Meg bekjent er de like... ja, turboen har 1mm forskjell er det vel? Men turboen har jo kapasitet til mye mer en orginal effekt. lurer på om noen har gjort dette med suksess eller uten suksess ? Bare det at du mangler kompressor utgjør jo en himmelvid forskjell for hvordan karakteristikken til luftfødesystemet er bygd opp. Og ladeluftkjøleren er annerledes ja. Hva mener du med at turboen har 1 mm forskjell? Jo det er betydelige hardwareforskjeller her, det er ikke akkurat bare en omprogrammering som skiller en D6/310 fra en D6/370. Sitér dette innlegget Link to post
Tomkald Svart 31.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2021 Har tilgang til nyoverhalte D6 motorer for langt mindre en det blir antatt her, overhaler gjerne selv og. Så det går fint ☺️ Eg tror det er mye å hente på en D6 310, lurer på om noen kan dele sine erfaringer med det bare...alternativet er G5, optimaliserte helst. Eg mener å huske at turboen på 370 er marginalt større, ellers, såvidt eg vet er de identiske. Bortsett fra kompressoren då, som er der for mer moment i bunn. Eller er det flere ulikheter som eg ikke har fått med meg? ☺️ Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 31.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2021 Tomkald skrev 17 minutter siden: Har tilgang til nyoverhalte D6 motorer for langt mindre en det blir antatt her, overhaler gjerne selv og. Så det går fint ☺️ Eg tror det er mye å hente på en D6 310, lurer på om noen kan dele sine erfaringer med det bare...alternativet er G5, optimaliserte helst. Eg mener å huske at turboen på 370 er marginalt større, ellers, såvidt eg vet er de identiske. Bortsett fra kompressoren då, som er der for mer moment i bunn. Eller er det flere ulikheter som eg ikke har fått med meg? ☺️ På en motor som har både kompressor og turbo har turboen en helt annen karakteristikk enn i en motor som kun har turbo. Systemet er bygd for sømløst overlapp og en slik motor klarer knapt å få båten i plan om du mister kompressoren. Det har jeg selv erfart på D6 da det var noen tilfeller med Bosch sensorer som røk en periode. En motor som kun har turbo har en eksosturbin som begynner å bygge opp spyletrykk på et mye tidligere tidspunkt enn en turbo som er laget for å ta over der en kompressor slipper taket. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 31.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2021 d6 370 uten kompressor er levert til aksling.drev har kompressor Sitér dette innlegget Link to post
Lars og Sirius Svart 31.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2021 Legge inn firmware til en 370 med kompressor på en 310 uten kompressor? Høres ut som masse morsomme feilkoder. Mht. hvor like motorene er går det jo an sjekke delenummere, f.eks. turbo, kamaksler, varmeveksler, ladeluftkjøler, etc. Ville nok heller fått tatt en Vodia for å se om det er en årsak til at motoren ikke drar turtall, evt. gått ned et hakk på propellene. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 31.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2021 Om du ikke er redd havari er det jo bare å prøve ? og del erfaringene med oss ? Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 31.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2021 Bitteliten skrev 19 minutter siden: Om du ikke er redd havari er det jo bare å prøve ? og del erfaringene med oss ? Er jo egentlig et godt poeng :) ellers spør ts om råd, og det får han. Fra folk jeg som har fulgt forumet en stund vet nok til å høre på, og så ønsker han ikke å følge de rådene. Da tenker jeg han får takke seg selv om noe går galt. (Men håper selvfølgelig at alt går bra) Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 31.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2021 Hehe Jeg gikk til topps i tråden igjen for å dobbeltsjekke hvem som var trådstarter, og leste litt feil i farten. Trodde det sto Tomskald Ikke vondt ment, og jeg så fort at det ikke var noe s der, men det var litt morsomt et sekund eller to ift. diskusjonen Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 2.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2021 Bitteliten skrev On 31.1.2021 at 21.09: Om du ikke er redd havari er det jo bare å prøve ? og del erfaringene med oss ? Antagelig vil det for hans del gå bra for det er ikke en naturlov at det betyr motorhavari. Men siden konsekvensene av ett havari på D6 er så kostbart er rådet å la det være. Har selv en D3 170 hk som er tunet til 230hk. Nå har denne motoren gått lenger uten havari enn hva VP klarte å få til med 170hk. Dog hører det med til historien at motoren sitter i en lett DC på 20 fot men husstanden sine ungdom med venner har brukt båten hardt til vannski kjøring. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 2.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2021 Tomkald skrev On 31.1.2021 at 17.10: Har tilgang til nyoverhalte D6 motorer for langt mindre en det blir antatt her, overhaler gjerne selv og. Så det går fint ☺️ Nå ble jeg interessert: Hvordan får du tak i nyoverhalte motorer av en type det ikke selges slitedeler til? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
arnearmoa Svart 2.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2021 Ingen erfaring og ingen peiling her. Har hørt om et firma i sverige som levert større stempel og mente de kunne bore opp litt... Tror også noen andre kommenterte at de ikke nødvendigvis holdt så lenge etterpå... Igjen, jeg aner ikke, men har ingen planer om å tyne min D6-310, selv om de fins med veldig mye mer gamp i andre varianter... Her er forsåvidt første treff på "oversize piston volvo D6" på google: https://www.marineparts.eu/spare-parts/va-inboards/volvo-penta/engine-parts/diesel-models/products/complete-overhaul-kit-for-volvo-penta-d6-engines-0-5-oversize-pistons-vpd6od/ Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 2.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2021 (redigert) Med den varigheten en D6 vanligvis har i den båttypen den i all hovedsak er konstruert for å fungere i, dvs. fritidsbåter samt det faktum at motortypen ikke er svært egnet for overhaling kan jeg ikke tenke meg til at noen forsøker på overhaling av en utslitt D6 all den tid man kan få en komplett ny longblock direkte fra fabrikken for 150 tkr+mva. Det er ingen som er i stand til å overhale en utslitt motor med overhalingsbehov opp til et slikt nivå. Redigert 2.Februar.2021 av Chiefengineer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tomkald Svart 21.Februar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2021 (redigert) index skrev On 2.2.2021 at 12.14: Nå ble jeg interessert: Hvordan får du tak i nyoverhalte motorer av en type det ikke selges slitedeler til? Bare å kjenne de rette folka det...har absolutt ingen problem med å få tak i alt av deler. Dessuten er 370 og 310 identiske til info. Marginale forskjeller. Går ned i størrelse på propell nå kontra og chippe, det i forhold til salg når den dagen kommer. å tune en motor i dag er dog ikke noe problem...verre før med dårlige program osv. når folk snakker om varmeskjært bakerste sylinder, så er det ikke akuratt tuning som er problemet...men folk får ha sin mening! Kan melde om at det tunes mange D6er om dagen... Redigert 21.Februar.2021 av Tomkald (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tomkald Svart 21.Februar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2021 Chiefengineer skrev On 2.2.2021 at 18.13: Med den varigheten en D6 vanligvis har i den båttypen den i all hovedsak er konstruert for å fungere i, dvs. fritidsbåter samt det faktum at motortypen ikke er svært egnet for overhaling kan jeg ikke tenke meg til at noen forsøker på overhaling av en utslitt D6 all den tid man kan få en komplett ny longblock direkte fra fabrikken for 150 tkr+mva. Det er ingen som er i stand til å overhale en utslitt motor med overhalingsbehov opp til et slikt nivå. Eg er usikker på antallet D6er som har blitt overhalt hos kompisen min, men vil tippe 20-30 stk en plass. Som av ulike årsaker har havarert. Ingen utslitte D6er der, den siste nå var vel gått 3000timer. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 21.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2021 Tomkald skrev for 7 timer siden: Eg er usikker på antallet D6er som har blitt overhalt hos kompisen min, men vil tippe 20-30 stk en plass. Som av ulike årsaker har havarert. Ingen utslitte D6er der, den siste nå var vel gått 3000timer. Hva slags arbeid er det kompisen din utfører på disse skadede motorene? og hvilken type 'skader' er det snakk om? Sitér dette innlegget Link to post
Tomkald Svart 21.Februar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2021 Chiefengineer skrev for 4 timer siden: Hva slags arbeid er det kompisen din utfører på disse skadede motorene? og hvilken type 'skader' er det snakk om? typisk sjøvann inn i motor...trøbbel med sylinder nr 6. Flere varianter. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 21.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2021 Andre produsenter har tatt ut 350-370 hk av 4,2 liters dieselmotorer i nesten en mannsalder (tilsvarer jo litereffekten til den nye D6-480). D6 har 30% større sylindervolum så det er grei sikkerhetsmargin sånn sett iallefall. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Chiefengineer Svart 22.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2021 (redigert) Ja men man skal merke seg de hardwareendringene VP gjør når de øker effekten mellom de ulike versjonene. Det går på alt fra kjølerstørrelse, turboer, topp, injektorer, kompressor osv. Og nå sist økning i turtall + diverse annet på den oppgraderte D-serien. Vurderer du å få gjort tilsvarende effektøkning hos en garasjetrimmer med en PC uten noen dybdekunnskaper om designfiliosofien, termiske beregninger osv. så bør alle alarmer gå. Om firmaet i tillegg er et enkeltmannsforetak eller har en egenkapital på noen få hundre tusen kroner slik det stort sett står til med disse foretakene som holder på med dette så er nå mitt råd å styre langt unna. Faktum er vel at det finnes ikke en eneste en av disse som har likviditet til å erstatte en større "fuckup" utført på en D6. Eller kommer til å gjøre det. Motoren skal jo ha en varighet som den hadde fra fabrikken etter en effektøkning og ikke varighet som en kinaputt. Alle som ønsker effektøkning gjør dette for å ta ut høyere effekt, ikke nødvendigvis kjøre på full gass større deler av tiden men for å hente større momenter andre steder i effektkurven. Og da økes effektuttaket og de termiske belastingene ettersom lastkurven er endret. Seriøse firmaer holder ikke på med dette. Og sist men ikke minst, du kan få betydelige økonomiske problemer i ettertid når båten skal selges om ny eier får et havari og det ikke er opplyst om at motore er/har vært trimmet. Eller folk vil ikke kjøpe den i det hele tatt om du velger å gå ut med informasjonen i salgsannonsen som pliktig er. Redigert 22.Februar.2021 av Chiefengineer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.