Bitteliten
Det har vært en rekke større og mindre oppgraderinger på D6 serien fra VP. Og det er kun et fåtall av effektvariantene som kun skiller på elektronisk styring.
Kjøling vil fort være en utfordring, og kjølesystemet vet vi jo må vedlikeholdes regelmessig. Jeg har hørt om flere chippa D6ere som har varmskjæret på bakre sylinder. Det interessante er at da må man bytte longblokk, for det leveres ikke løse sylinderforinger til disse motorene. Så et havari vil koste noen hundre tusen, og en maskinskadeforsikring vil ikke dekke.
båter har en tendens til å bli tyngre med åra. Man tar med seg utrolig mye ombord etterhvert. Om man tømmer båten helt så kan man vurdere max turtallet. D6 skal ligge mellom 3400 og 3600 rpm på max når båten er riktig trimma i vannet (med drevtrim og flaps) Jeg hadde helt klart valgt en propell som fungerer bra der man mest kjører. Å gå ned ett hakk og få bedre aksellerasjon er en fordel tenker jeg. Maks fart er sjelden veldig interessant
jeg hadde aldri chippa en båtmotor. Og jeg hadde aldri i verden kjøpt en båt med chippa motor.
En ny D6 motor går løs på kanskje 1/2 million. Å la en «tilfeldig datakyndig» person putte styringssystem inn i en slik motor er det siste jeg hadde gjort med en slik motor. Å få en VP mekaniker til å legge inn en annen software enn den som hører til motoren via VODIA systemet tror jeg man kan glemme. Software versjoner er koblet til ECU nummer og motornummer i VPs system.