Jump to content

Edit History

Chiefengineer

Chiefengineer

Ja men man skal merke seg de hardwareendringene VP gjør når de øker effekten mellom de ulike versjonene. Det går på alt fra kjølerstørrelse, turboer, topp, injektorer, kompressor osv. Og nå sist økning i turtall + diverse annet på den oppgraderte D-serien.

 

Vurderer du å få gjort tilsvarende effektøkning hos en garasjetrimmer med en PC uten noen dybdekunnskaper om designfiliosofien, termiske beregninger osv. så bør alle alarmer gå. Om firmaet i tillegg er et enkeltmannsforetak eller har en egenkapital på noen få hundre tusen kroner slik det stort sett står til med disse foretakene som holder på med dette så er nå mitt råd å styre langt unna. Faktum er vel at det finnes ikke en eneste en av disse som har likviditet til å erstatte en større "fuckup" utført på en D6. Eller kommer til å gjøre det.

 

Motoren skal jo ha en varighet som den hadde fra fabrikken etter en effektøkning og ikke varighet som en kinaputt. Alle som ønsker effektøkning gjør dette for å ta ut høyere effekt, ikke nødvendigvis kjøre på full gass større deler av tiden men for å hente større momenter andre steder i effektkurven. Og da økes effektuttaket og de termiske belastingene ettersom lastkurven er endret.

 

Seriøse firmaer holder ikke på med dette.

 

Og sist men ikke minst, du kan få betydelige økonomiske problemer i ettertid når båten skal selges om ny eier får et havari og det ikke er opplyst om at motore er/har vært trimmet. Eller folk vil ikke kjøpe den i det hele tatt om du velger å gå ut med informasjonen i salgsannonsen som pliktig er.

Chiefengineer

Chiefengineer

Ja men man skal merke seg de hardwareendringene VP gjør når de øker effekten mellom de ulike versjonene. Det går på alt fra kjølerstørrelse, turboer, topp, injektorer, kompressor osv. Og nå sist økning i turtall + diverse annet på den oppgraderte D-serien.

 

Vurderer du å få gjort tilsvarende effektøkning hos en garasjetrimmer med en PC uten noen dybdekunnskaper om designfiliosofien, termiske beregninger osv. så bør alle alarmer gå. Om firmaet i tillegg er et enkeltmannsforetak eller har en egenkapital på noen få hundre tusen kroner slik det stort sett står til med disse foretakene som holder på med dette så er nå mitt råd å styre langt unna. Faktum er vel at det finnes ikke en eneste en av disse som har likviditet til å erstatte en større "fuckup" utført på en D6. Eller kommer til å gjøre det.

 

Motoren skal jo ha en varighet som den hadde fra fabrikken etter en effektøkning og ikke varighet som en kinaputt. Alle som ønsker effektøkning gjør dette for å ta ut høyere effekt, ikke nødvendigvis kjøre på full gass større deler av tiden men for å hente større momenter andre steder i effektkurven. Og da økes effektuttaket og de termiske belastingene ettersom lastkurven er endret.

 

Seriøse firmaer holder ikke på med dette.

 

Os sist men ikke minst, du kan få betydelige økonomiske problemer i ettertid når båten skal selges om ny eier får et havari og det ikke er opplyst om at motore er/har vært trimmet. Eller folk vil ikke kjøpe den i det hele tatt om du velger å gå ut med informasjonen i salgsannonsen som pliktig er.

Chiefengineer

Chiefengineer

Ja men man skal merke seg de hardwareendringene VP gjør når de øker effekten mellom de ulike versjonene. Det går på alt fra kjølerstørrelse, turboer, topp, injektorer, kompressor osv. Og nå sist økning i turtall + diverse annet på den oppgraderte D-serien.

 

Vurderer du å få gjort tilsvarende effektøkning hos en garasjetrimmer med en PC uten noen dybdekunnskaper om designfiliosofien, termiske beregninger osv. så bør alle alarmer gå. Om firmaet i tillegg er et enkeltmannsforetak eller har en egenkapital på noen få hundre tusen kroner slik det stort sett står til med disse foretakene som holder på med dette så er nå mitt råd å styre langt unna. Faktum er vel at det finnes ikke en eneste en av disse som har likviditet til å erstatte en større "fuckup" utført på en D6. Eller kommer til å gjøre det.

 

Motoren skal jo ha en varighet som den hadde fra fabrikken etter en effektøkning og ikke varighet som en kinaputt. Alle som ønsker effektøkning gjør dette for å ta ut høyere effekt, ikke nødvendigvis kjøre på full gass større deler av tiden men for å hente større momenter andre steder i effektkurven. Og da økes effektuttaket og de termiske belastingene ettersom lastkurven er endret.

 

Seriøse firmaer holder ikke på med dette.



×
×
  • Create New...