Jump to content

Montering av dieselvarmer på Øien 620 FH

Skoddelos

Recommended Posts

• 1 år senere...

Jeg skal igjennom samme prosess til neste vinter, og har samlet inn en del informasjon fra nett.

Det er en god del problematikk å ta stilling til, nesten for mye til å redegjøre for i ett innlegg. men med tanke på optimal plassering av dieselvarmer på 620, kan jeg bidra med følgende.

Dette har mest med vektdistribusjon å gjøre, siden 620FH i utgangspunktet er tung på pilothus-siden, blir det de kompliserte og mest omfattende grep riktig. Først og fremst trenger man en godt gjennomtenkt plan, båtens skjulte rom begrenser seg til styrbord sides akterbenk som et plasseringsmessig forslag, mens dieseltanken skal jeg montere i babord akterbenk. Fra styrbord akterbenk er det kortest vei rett fremover til pilothuset, og jeg ønsker å ha varmluftrøret i egen tunnel, i parløp med den eksisterende skjulte passasjen fremover, dermed unngår vi å ha dette røret på dekk. 

Døskeland Marine i Sande ved Høyanger kan montere Webasto på Øien 620FH, men jeg aner ingenting om deres pris eller løsning. Dersom man skal gjøre jobben selv, kan en kinesisk dieselvarmer være et prismessig godt alternativ. Vevor har en rimelig innebygd dieselvarmer i en imponerende liten boks, den selges i England for en drøy tusenlapp.

Ved montering av dieselvarmer i båt, blir listen over marinerelaterte produkter sjokkerende lang. Man risikerer i Vevors tilfelle å bla opp oppmot ti tusen kroner for nødvendigheter til en varmer som koster tusen kroner. Webasto selger kit som etter mitt syn er mangelfulle i utgangspunktet. Dessuten er den amerikanske versjonen av Webasto bedre egnet til båt enn den europeiske varianten. Hva heter det, den amerikanske wire harness, er objektivt sett mer robust og fuktsperrene i koblingene gir fuktmotstandsdyktighet utenfor selve apparatet, som er mangelvare i den mer pinglete europeiske harness, men under lokket er modellene like. Man får ikke garanti på en amerikansk Webasto i Europa og vice versa. 

Jeg har hørt rykter om dyr autorisert Webasto-montering, og de skal selvsagt ikke slippes løs på båten.     

Redigert av Onkel Frank (see edit history)

Da med tanke på båt generelt, men her er det spesifikt snakk om en åpen båt med en utedass og en benk akterut. Det er forbundet med fare å oppholde seg i samme rom som en forbrenningsmotor, og det skal mye til å montere et varmeapparat i et rom på bare en kvadratmeter. Den plassen en har til rådighet i utedassen, bør nok benyttes til annet utstyr. Se bilde av båten i profilbildet til venstre.

Øien 620FH er en helårs fiskebåt.

Parafin brenning avgir kondens som biprodukt, jeg skal ihvertfall ikke ha dugg på innsiden av vinduene itillegg til vondt i hodet av CO2. 

Jeg er ute er tørr varme, uten kunstig skapt fuktighet i luften.

Dessuten benytter jeg Webasto for funksjonen som SmarTemp gir, kort sagt forflytter varmeapparatet luft uten å varme den opp, lignende som i bil uten aircondition. Dermed omhandler temaet helårs funksjonalitet.

Onkel Frank skrev for 14 timer siden:

Parafin brenning avgir kondens som biprodukt, jeg skal ihvertfall ikke ha dugg på innsiden av vinduene itillegg til vondt i hodet av CO2. 

Jeg forutsetter selvsagt at du har eksosslange ut av båten og slange for både forbrenningsluft og friskluft til varmer utenfra. Da får du verken fukt eller Co/Co2. Og varmeren står i et mye bedre miljø enn i en utebenk. Samt at du slipper varmetap med en 2 meters luftslange...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Tror Onkel Frank misforstår hvordan en dieselvarmer fungerer. Det er ikke en frittstående parafinovn som brenner med åpen flamme i et lukket rom.

Det er et apparat som forbrenner diesel i et lukket system som fører varmluft inn i kabinen og avgasser ut via eksosrør.

Å kjøre en dieselvarmer "frittstående" uten noen slanger hit eller dit er selvmord.

Varmetapet i luftslangen er en fordel. Jeg skal ha eksosanlegget fysisk adskilt fra benken i pilothuset og utblåsing skal foregå gjennom skrog, ikke ut på dekk. 

Det er bedre plass i akterbenken til hele applikasjonen, inkludert dieseltank som rommer forbruk tilsvarende minimum et par ukers tid, der ti liter tilsvarer omlag 70 timer. Det er neppe plass til 25 liters tank i pilothusets benk, men det er først og fremst eksosanlegget som er avgjørende faktor.

Vekten av full tank må være på babord side. Selve varmeapparatet veier 2.6 kg og kan plasseres på styrbord side.

Poenget med vektdistribusjonen er å forhindre at pilothuset blir enda tyngre enn originalt.

Pilothuset veier omlag 40-70 kg og kapteinen 100 kg, dette får hele båten til å helle over selv med skrogmontert blylodd på babord side. 

Vanskelig øvelse å kompensere for over hundre kilo med vekt, dermed må tanker om varmeapparat montert i pilothuset utgå.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...