Jump to content

Propellmutter til eldre Gori-foldepropell

ne.andersson

Recommended Posts

Min Gori 3-blader foldepropell har ikke mutter slik vanlige propeller er montert, men sitter mot en "muffe" som først monteres på akselen. Så skrus selve propellbosset på denne igjen. Det kan derfor være at monteringen av din propell også er noe annerledes enn konvensjonelle propeller som kun har en mutter i enden. Er dette en ny propell for deg, eller har den sittet på båten tidligere?  Sleipner i Fredrikstad fører Gori og deler, så en henvendelse dit kan kanskje hjelpe deg videre.

Her ser du hvordan den jeg har, 3-bladers Gori med overdrive monteres. Se fra ca 1 minutt og 30 sekunder ut i videoen. Om din propell monteres på samme måten med det innvendige demper-bosset vet jeg lite om, men flere Gori-kreasjoner er noe annerledes konstruert enn konvensjonelle propeller som settes rett inn på akselen med mutter i enden. 

Kan DENNE ligne din propell?

Redigert av TideRace (see edit history)
TideRace skrev for 4 timer siden:

Her ser du hvordan den jeg har, 3-bladers Gori med overdrive monteres. Se fra ca 1 minutt og 30 sekunder ut i videoen. Om din propell monteres på samme måten med det innvendige demper-bosset vet jeg lite om, men flere Gori-kreasjoner er noe annerledes konstruert enn konvensjonelle propeller som settes rett inn på akselen med mutter i enden. 

Kan DENNE ligne din propell?

Den siste lenken du sendte til ab marine sin side er helt korrekt, det er den mutter som er markert som nr 4 der jeg manglet, var og kjøpte den i dag på sleipner så nå skal det være all good ?

Nå som utfordringen har løst seg før meg men når man googlet både navn og vare nr. på mutter så finner man null, niks, nada på google så legger jeg ut full informasjon her om noen lurer på det samme senere samt at om jeg skriver det her vil det dykke opp på google sitt søk når det er blitt indeksert senere.

Til Gori sine foldepropellere med 2 blad så finns monterings guiden som @TideRace postet i denne PDF (lastet den ned fra AB-marine sine sider og lastet den inn her sånn at den er tilgjengelig for alltid):  GORI-2Blade_Shaft_Installation_Maintenance_Instructions.zip

Den mutter som er markert som nr. 4 i den denne PDF er den spesial mutter som jeg ser at mange foldepropellere blir solgt uten på Finn.

2021-02-02_09-23-16.jpg.7534982803ca0da6b9acdacb45620a74.jpg

På min 25mm aksling med standard gjenge M16x1,5mm så heter dette produktet GPM-1 M16x1,5mm og kan kun kjøpes av Sleipner sine forhandlere.

Vare nr. på produktet hos sleipner er SM903980

Produktet ser slik ut:

20210202_064807007_iOS.jpg.98fa297319b488e3baa95a41ee5eaa7a.jpg

Jeg ønsker å avslutte med å rose Vollen Marinesenter AS ved Morten, som gav meg så rask service at jeg samme dagen som jeg tok kontakt med de fikk mulighet å reise og hente produktet jeg trengte hos Sleipner. Rett og slett veldig rask og hyggelig kar!

Redigert av ne.andersson (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...