Jump to content

Nogva Nanni 320hk og drev stått i 2 år. Hva bør en gjøre før oppstart?


Roger og Olina

Recommended Posts

Har på hånden en båt med Nogva Nanni 320hk  2005mod som har gått litt over 300t

Utfordringen er at båt, motor og drev (Konrad drev) har ligget på sjøen i ett par år uten å ha vært brukt.

Så jeg er litt redd for at det meste har stått seg i hjel. I følge selger, så har den blitt startet ett par ganger i året. Men ikke noe mer.

Risikerer jeg en motor som raser på neste bølgetopp, eller? Samme med drevet da. Jeg vet at Konrad drev er veldig robuste, men å ha ligget i sjøen i 2 år uten bruk?!

En må jo selvfølgelig ta service på motor, løfte båten på land og bytte olje og belg på drev. Men hva mer?

 

Så jeg er usikker på hvor "god handel" dette er egentlig. Båten ligger på en marina i Molde om det har noe å bety...

 

Mvh Roger

Link to post

Hvis motorrommet (og båten ellers) er tørt, rent, ryddig og fritt for fukt og den gode magefølelsen er der, burde vel ikke dette være farlig?

Jeg tenker oljeskift, filterskift til olje og diesel (finfilter på motor + grovfilter). Kjølevann kan med fordel byttes (rød silikatfri). Hvis motor knapt er brukt på et par år kan du også vurdere å bytte regreim og dynamoreimer i tilfelle de har "satt seg" og blitt noe stive.

 

Den store fordelen med denne motoren er som Worry II skriver at motorstammen er identisk med Toyota`s  1-HD-FT, som vel var det største dieselvalget til Toyota Land Cruiser. Du får derfor så og si alle deler/slitedeler hos Toyota. Jeg har selv kjøpt "originale" Yanmardeler hvor Toyotalogoen var lakkert over med grått. 

Brukt fornuftig og med riktig vedlikehold er dette etter min erfaring en robust og god motor. Jeg hadde Yanmar 6LP-versjonen i 13 fullstendig feilfrie år. Min nåværende grønne lille VP har allerede på to år kostet meg 3-gangen enn hva 6LP kostet å drifte til sammen i disse 13 årene. 

 

Drev har aldri vært min greie, så det må andre svare på. Men generelt sagt er det på drevet min bekymring først og fremt ville ligge.

Link to post

Takker for tilbakemeldinger :yesnod:

Ja, ser den at drevet kan være en utfordring når den ligger på sjøen så lenge og uten å ha vært brukt. Tæring kan absolutt være en utfordring... Er jo fryktelig dyre disse Konrad drevene. Mener de ligger på rundt 150t og ser at del prisene er veldig høye også...

Link to post

Det er jo ikke helt uvanlig at drevbåter ligger ute 2 år i slengen. Drevet trenger ikke være tært, men bør jo sjekkes. Konrad er jo dyrt, men bra.

Hadde muligens tatt et forbehold om inspeksjon på land/ferdig spylt /rengjort under om ikke salgsprisen er meget fordelaktig for deg.

Får man båten billig kan man jo ta på seg litt risk.

4,2 L motoren har jo mye dreiemoment og har knekt mange "vanlige " drev, så Konrad er jo absolutt et pluss på denne motoren.

Motoren bør ha greid seg fint om den ikke har stått under særdeles ugunstige forhold.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...