Jump to content

Systemrens varmeveksler - Vestfold - VP D9 - Utstyr

Tor Arild

Recommended Posts

Hei, dere

Skal i gang med en rens av varmeveksler på babord maskin. 

Sitter å tenker på hva som skal til: 

Sirkulasjonspumpe

Slanger 

Beholder

Systemrens

Ett varmekilde for å få optimal temperatur på blandingen.

Har lest mange tråder om dette her på forumet, og så slo det meg at det er stor sannsynlighet for at andre i nærheten har gjort akkurat det samme, og har akkurat det som trengs av utstyr ferdig allerede. 

I så fall hadde det jo vært kjekt med litt gjenbruk? Om noen har et slikt sett, så betaler jeg gjerne noen kroner for å låne det noen døgn i Tønsberg.

Mvh

Tor Arild

@Johannes, det er kun sjøvannsiden som skal tas. Det er rent "inne" på kjølesløyfa, men er litt legering på saltvannssiden.

Pga en fabrikasjonsfeil, så sprakk varmeveksler på styrbord i fjor, fikk det heldigvis på forsikring, og da benyttet jeg anledningen til å åpne å se. Der var det endel som hindret gjennomstrømming.

På babord begynte termostat å øke til 93/94 grader ved belastning, så det er nok på tide.

Mvh

Tor Arild

OK, kan ikke låne deg utstyr, men kan fortelle hva jeg gjorde selv.

Lot motorens sjøvannspumpe suge fra et kar hvor jeg hadde blandet ut sitronsyre.

Koblet fra sjøvannet som går inn på blandebendet, rutet dette til samme karet.

Gardenakobling på blandebendet, på med hageslange. Slengte en gammel rusten rørtang i karet.

1. Startet motoren, åpnet litt vann fra hageslangen inn på blandebendet for kjøling av eksosen.

2. Lot motoren gå til det var god lunk på vesken som sirkulerer, stengte vannet inn på blandebendet.

3. Stoppet motoren.

Gjentok pkt. 1, 2 og 3 noen ganger i døgnet inntil rørtanga var fri for rust.

Koblet sjøvannet tilbake på blandebendet, startet opp noen sekunder til karet var tomt.

Koblet sjøvann innløpet tilbake på plass.

Start opp for å spyle gjennom med rent sjøvann.

Hvorfor skal det gjøres så omstendelig? Dette står i bruksanvisningen og er det jeg gjør hvert annet år:

https://seatronic.no/systemrens?gclid=CjwKCAiAsOmABhAwEiwAEBR0ZkveEmra4LJ9sveR5rckUMkSlOosQDDUOA9Hm4OVDDO8RK-HdTi8fRoCbmwQAvD_BwE

Saltvannskjøling

Steng inntaksventilen. Tørn motoren til den er tom for saltvann. Fyll på med riktig dosering ferskvann og Motorrens på inntakssiden, til blandingen begynner å boble ut eksosen (prosedyren må tilpasses hver enkelt motor avhengig av hvordan kjølesystemet er oppbygd). La væsken stå i ca 2 døgn. Etter rens åpnes bunnventilen og motoren kjøres.

• 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...