Tor Arild Startet 3.Februar.2021 Link til dette innlegget Startet 3.Februar.2021 Hei, dere Skal i gang med en rens av varmeveksler på babord maskin. Sitter å tenker på hva som skal til: Sirkulasjonspumpe Slanger Beholder Systemrens Ett varmekilde for å få optimal temperatur på blandingen. Har lest mange tråder om dette her på forumet, og så slo det meg at det er stor sannsynlighet for at andre i nærheten har gjort akkurat det samme, og har akkurat det som trengs av utstyr ferdig allerede. I så fall hadde det jo vært kjekt med litt gjenbruk? Om noen har et slikt sett, så betaler jeg gjerne noen kroner for å låne det noen døgn i Tønsberg. Mvh Tor Arild Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 3.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2021 Skal du rengjøre begge sider, eller er det sjøvannsiden som skal gjøres ren? Sitér dette innlegget Link to post
Tor Arild Svart 3.Februar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2021 @Johannes, det er kun sjøvannsiden som skal tas. Det er rent "inne" på kjølesløyfa, men er litt legering på saltvannssiden. Pga en fabrikasjonsfeil, så sprakk varmeveksler på styrbord i fjor, fikk det heldigvis på forsikring, og da benyttet jeg anledningen til å åpne å se. Der var det endel som hindret gjennomstrømming. På babord begynte termostat å øke til 93/94 grader ved belastning, så det er nok på tide. Mvh Tor Arild Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 3.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2021 OK, kan ikke låne deg utstyr, men kan fortelle hva jeg gjorde selv. Lot motorens sjøvannspumpe suge fra et kar hvor jeg hadde blandet ut sitronsyre. Koblet fra sjøvannet som går inn på blandebendet, rutet dette til samme karet. Gardenakobling på blandebendet, på med hageslange. Slengte en gammel rusten rørtang i karet. 1. Startet motoren, åpnet litt vann fra hageslangen inn på blandebendet for kjøling av eksosen. 2. Lot motoren gå til det var god lunk på vesken som sirkulerer, stengte vannet inn på blandebendet. 3. Stoppet motoren. Gjentok pkt. 1, 2 og 3 noen ganger i døgnet inntil rørtanga var fri for rust. Koblet sjøvannet tilbake på blandebendet, startet opp noen sekunder til karet var tomt. Koblet sjøvann innløpet tilbake på plass. Start opp for å spyle gjennom med rent sjøvann. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 3.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2021 Merket du noen forskjell på motor, før/etter, eller var det som rent forebyggende @Johannes Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 3.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2021 (redigert) Det var forebyggende, motoren nærmet seg 1500 timer. Impeller skulle byttes og tetningen i sjø-vannpumpen likeså, en liten drypp iblant. Så da ble det en syrevask før pumpen fikk omsorg Forøvrig en 369hk Yanmar. Redigert 3.Februar.2021 av Johannes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 3.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2021 Hvorfor skal det gjøres så omstendelig? Dette står i bruksanvisningen og er det jeg gjør hvert annet år: https://seatronic.no/systemrens?gclid=CjwKCAiAsOmABhAwEiwAEBR0ZkveEmra4LJ9sveR5rckUMkSlOosQDDUOA9Hm4OVDDO8RK-HdTi8fRoCbmwQAvD_BwE Saltvannskjøling Steng inntaksventilen. Tørn motoren til den er tom for saltvann. Fyll på med riktig dosering ferskvann og Motorrens på inntakssiden, til blandingen begynner å boble ut eksosen (prosedyren må tilpasses hver enkelt motor avhengig av hvordan kjølesystemet er oppbygd). La væsken stå i ca 2 døgn. Etter rens åpnes bunnventilen og motoren kjøres. Sitér dette innlegget Link to post
nie Svart 18.April.2021 Link til dette innlegget Svart 18.April.2021 Leste et innlegg på Facebook fra en som mente at enkelte oljekjølere ikke tålte systemrens. Systemrensen skulle visstnok fjerne ett beskyttende belegg inn i selve kjølerne. Noen som vet mer om dette? Kunne tenke meg å prøve en rens på sjøvannssiden av min 17 år gamle Yanmar? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.