tobixen
On 2/3/2021 at 11:47 AM, Dreuf said:Er det noen som har gått opp løypen og funnet ut fra hvem og hvordan man får de dobbeltbetalte MVA pengene tilbake?
Null forståelse eller fornuftige svar fra Aliexpress utover at jeg stod som fullt ansvarlig for å betale alt av skatter og avgifter.
Jeg tok den hele veien til forliksrådet mot DHL, og tapte saken der (DHL leverer jo på døra først, uten noe som helst informasjon om at det vil komme noe fortollingskrav. Etter min rettsoppfatning skulle jeg ha vært presentert med fortollingskravet ved mottak av pakken og hatt mulighet til å nekte å ta i mot pakken frem til fortollingsproblematikken var løst.
Når pakken er levert uten at jeg samtidig har mottatt og akseptert noe fortollingskrav, så er det min rettsoppfatning at DHL har et avtaleforhold med parten som har sendt pakka, men ikke ikke noe som helst avtaleforhold med meg, og at feil forsendelsesinformasjon dermed er et forhold mellom DHL og avsender av pakken.
Et av argumentene til DHL er at jeg ved kjøp hos AliExpress har klikket på at jeg har akseptert handelsbetingelser hvor det bl.a. fremgår at jeg har gitt DHL rettigheter til å kreve opp MVA og fortollingsgebyr. Det glemte jeg dessverre å motstride i rettsforhandlingene i forliksrådet, og ble dermed stående som en av begrunnelsene til at forliksrådet gikk meg i mot. Jeg har faktisk lest gjennom salgsbetingelsene til AliExpress, det tror jeg ikke DHL har gjort - dessuten er disse betingelsene bevisst skrevet og gjemt på en slik måte at det ikke er meningen at kunder faktisk skal lese det.