jotto Startet 3.Februar.2021 Link til dette innlegget Startet 3.Februar.2021 Jeg prøver å finne en praktisk måte å lade en relativt kraftig HP-laptop fra 12V forbruksbatteri i båten. PCen forsynes normalt med en 200W 19V strømforsyning. Man kan jo bruke denne sammen med en 12 DC til 230V AC inverter, men da blir det ganske stort tap fordi man først konverterer fra 12V DC til 230V AC og tilbake til 19V DC. Er det noen som har erfaring med en DC/DC-spenningsregulator som denne til dette formålet? Amazon.com: uxcell Voltage Converter Regulator DC/DC DC 12V Step-Up to DC 19V 15A 285W Power Boost Transformer Waterproof: Industrial & Scientific Ut fra spesifikasjonene ser den ut til å kunne drive PCen uten å kaste bort for mye av energien fra forbruksbatteriet. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 3.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2021 (redigert) ikke den, men fra EBAY Må du ha så stor? https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_nkw=uxcell+Voltage+Converter+Regulator+DC+%2F+DC+DC+12V+Step-Up+to+DC+19V+15A+285W+Power+Boost+Transformer+Vanntett&_sacat=0&rt=nc&LH_FS=17a7308e6664b96f|ampid%3APL_CLK|clp%3A2334524 Redigert 3.Februar.2021 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Bårdp Svart 3.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2021 Du får melde tilbake om du får det til å virke. Min HP ville ikke ha 19V fra en annen strømforsyning da den originale røk. Det er vist noe kommunikasjon mellom strømforsyningen og PC som må være i orden. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 3.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2021 Jeg kjøpte en 12V universal laptop lader til dette bruket. Med diverse overgangsplugger og stillbar utspenning. Kan det ha vært på Clas Ohlson mon tro? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hedwig Svart 3.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2021 Roger jo skrev 56 minutter siden: ikke den, men fra EBAY Må du ha så stor? https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_nkw=uxcell+Voltage+Converter+Regulator+DC+%2F+DC+DC+12V+Step-Up+to+DC+19V+15A+285W+Power+Boost+Transformer+Vanntett&_sacat=0&rt=nc&LH_FS=17a7308e6664b96f|ampid%3APL_CLK|clp%3A2334524 Moderne PCer kan trekke fryktelig mye strøm. Mitt stasjonære monster ligger jevnlig på over 600w i lengre perioder. Heldigvis har jeg vannkjøling og en drøss med vifter. Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 3.Februar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2021 Roger jo skrev 1 time siden: ikke den, men fra EBAY Må du ha så stor? https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_nkw=uxcell+Voltage+Converter+Regulator+DC+%2F+DC+DC+12V+Step-Up+to+DC+19V+15A+285W+Power+Boost+Transformer+Vanntett&_sacat=0&rt=nc&LH_FS=17a7308e6664b96f|ampid%3APL_CLK|clp%3A2334524 Ja, det er jo en del å velge mellom. Den originale strømforsyninga er på 200W, så jeg må ha minimum det. Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 3.Februar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2021 Bårdp skrev 44 minutter siden: Du får melde tilbake om du får det til å virke. Min HP ville ikke ha 19V fra en annen strømforsyning da den originale røk. Det er vist noe kommunikasjon mellom strømforsyningen og PC som må være i orden. Det er det jeg er litt usikker på - om strømforsyninga "bare" leverer 19V eller om det er noen form for kommunikasjon for å forhindre at folk bruker tredjeparts-strømforsyning. Det er iallefall bare to ledere på pluggen, såvidt jeg kan se. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 3.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2021 Den HP'en min er kanskje spesiell. Den originale strømforsyneren fra 220 V til 19 V leverer ikke bare 19 V. Den leverer også et par spenninger til inn til laptop'en. Hos meg var det ikke 'bare' å sette inn en omformer. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 3.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2021 (redigert) Det varierer nok fra maskin til maskin. Jeg kjøpte en 12v-19v HP-inverter på Kjell & Company og koblet den rett i en ledig kurs på bryterpanelet. Den forsyner HP-laptopen min (45 watt) as we speak. Veldig greit å omgå 230v-inverteren. Redigert 3.Februar.2021 av S/Y Emma (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Worry II Svart 3.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2021 Det er noen år siden HP hadde laptoper som krevde 200 watt. Det som er av nyere type, si fra siste 4 år, trenger ikke større adapter enn 65 watt. De fleste har den blå 4,5mm tuppen, og til de leveres det DC adapter som dette: Eksempel på forhandler: https://www.multicom.no/coreparts-bilstromadapter-65-watt/cat-p/c/p8873577 Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 3.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2021 S/Y Emma skrev 17 minutter siden: Det varierer nok fra maskin til maskin. Jeg kjøpte en 12v-19v HP-inverter på Kjell & Company og koblet den rett i en ledig kurs på bryterpanelet. Den forsyner HP-laptopen min (45 watt) as we speak. Veldig greit å omgå 230v-inverteren. Har du betegnelse på dingsen fra Kjell? Kunne tenkt meg en slik. Nå ligger HP'en pakket i gladpack nedi bånn av Hulda. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 3.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2021 Cpmpaq 1999 har 4 pin Testet flere Ingen problem. Tuppen er viktig ACER 3,8A Gul. Båtpc sort 7,5A Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Bårdp Svart 3.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2021 https://www.amazon.com/CHARGER-ProBook-EliteBook-Revolve-Pavilion/dp/B00A3HNHX2 Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 3.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2021 Worry II skrev 32 minutter siden: Det er noen år siden HP hadde laptoper som krevde 200 watt. Det som er av nyere type, si fra siste 4 år, trenger ikke større adapter enn 65 watt. ser ut til at det også fins i 90 watt utgaver Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
jotto Svart 3.Februar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2021 Worry II skrev 31 minutter siden: Det er noen år siden HP hadde laptoper som krevde 200 watt. Det som er av nyere type, si fra siste 4 år, trenger ikke større adapter enn 65 watt. De fleste har den blå 4,5mm tuppen, og til de leveres det DC adapter som dette: Eksempel på forhandler: https://www.multicom.no/coreparts-bilstromadapter-65-watt/cat-p/c/p8873577 For søte, små kontor-laptoper, så er nok det tilfelle. Jeg har to - en som leveres med 65W strømforsyning og en kraftigere sak (ZBook G5) som leveres med 200W. Dette er en 2019-modell, og 2021-modellene med kraftig skjermkort er ikke noe mindre strømsulten. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 3.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2021 Min HP er fra attenhundreogknekkebrød, for tiden på andre siden av jernteppet. Må vente til Astra Senica har fått rotet seg ferdig. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 3.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2021 jotto skrev 2 minutter siden: .. (ZBook G5) som leveres med 200W. Dette er en 2019-modell, og 2021-modellene med kraftig skjermkort er ikke noe mindre strømsulten. Nei men de maskiene er nok ikke laget med tanke på å kjøre på 12-volts batteri. Det er for eksemper ingen biler du får lov å dra ut 200 watt av sigarettenneren på. Der er det max 120 eller 150watt. Men rett på batteriet med kort ledning, da er det sikkert ok. Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 3.Februar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2021 Liten oppdatering. Det ser ut til at det faktisk er tre ledere i HP-pluggene. Jord, + og ID_PIN som brukes til å identifisere strømforsyninga. Da blir det vanskeligere å bruke en spenningsregulator. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 3.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2021 (redigert) ivar skrev 15 minutter siden: ser ut til at det også fins i 90 watt utgaver Den originale KS474AA kan leveres den også, men unormalt kostbar siden det er multivolt og både stor og liten plugg (7,4mm + 4,5mm) Redigert 3.Februar.2021 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 3.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2021 (redigert) Så er det vel slik at de fleste nye maskiner som leveres i dag, kommer med USB-C lader, de finnes det jo også flere leverandører av, eksempel: https://www.multicom.no/coreparts-bilstromadapter-100-watt/cat-p/c/p1000557093 Det gjelder nye HP, Lenovo, Dell, Acer og Asus meg bekjent.. Redigert 3.Februar.2021 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.