Svenno80 Startet 3.Februar.2021 Del på Facebook Startet 3.Februar.2021 Hei ! Har en 81 hk perkins som jeg lurer på om det er noe galt med. Motor svever greit å ikke noen problemer sånn sett, men synes det kommer litt mye "film" på vannet når jeg ligger stille med motoren i gang. Hadde motor til overhaling for noen år siden hvor det ble montert ny Bowman ferskvannskjøler og kjøleren på girkassa ble også sjekket så vil tro at disse er ok, men skal dobbeltsjekke disse også. Olje og ferskvannskjølingen ser fin ut. Mistenker at den kan få for mye diesel slik at noe går uforbrent igjennom og ut i eksosen. Har noen tips til hva jeg bør sjekke eller hva problemet kan være ? Har tenkt å sjekke dysene, bør pumpa også sjekkes eller er d ikke noe vits så lenge dysene er ok ? Kommentar fra moderator: Tittel redigert, var "Perkins 81hk problem ?". Alle må vennligst lese reglene for titler før man poster. Utdrag: Av hensyn til brukervennligheten er det viktig at titlene beskriver emnet på en best mulig måte, den kan inneholde inntil 100 tegn. Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent. Om det er relevant skal emnetittelen inneholde både produktnavn og beskrivelse av hva saken gjelder. Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 3.Februar.2021 Del på Facebook Svart 3.Februar.2021 Hvis dysene dine er dårlige, kan det godt gi oljefilm på sjøen. Få sjekket dysene. Sjekk også ventilene slik at du vet at det er på stell. Dieselpumpen trenger du ikke gjøre noe med på bakgrunn av de opplysningene du oppgir. Har du noe røyk fra eksosen som du ikke har hatt før? Noen eldre britiske motorer hadde også en dieseldrevet kaldstartfunksjon som var plassert i innsugningsmanifolden. Dysen der kan også lekke, men det pleide å gi noe økende turtall plutselig og noe rytmisk. Sitér dette innlegget Link to post
Svenno80 Svart 9.Februar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Februar.2021 Mort1 skrev On 3.2.2021 at 17.54: Tusen takk for tips. Ikke merket noe unormal røyk. Ser det er mulig å få kjøpt dysespisser for en billig penge, er det nok å bytte disse tror du ? Det er rimeligere enn å teste dysene. Har ikke noe diesel på innslaget, kun glødeplugg. Rett etter at jeg fikk den overhalt tror jeg kanskje det slo noe saltvann tilbake og det ble liggende på ventilene som eksosen går ut av i manifoilen. Hvis disse har blitt tært på og ikke er helt tette kan dette føre til et slikt problem ? Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 9.Februar.2021 Del på Facebook Svart 9.Februar.2021 Hvis dysespissene er slitt, så kan det være nok å bytte disse. Hvis det har lagt saltvann på ventilene så lenge at de begynte å ruste, så er det fare for at det er redusert kompresjonstrykk i en eller flere sylindre. Det kan gi oljefilm på sjø. Hvis det er tilfelle med redusert kompresjonstrykk, vil nok ikke et dysespiss bytte hjelpe. Utfør ventiljustering og kontroller innsprøytingstidspunktets start("tenning") slik at du vet at dette er på stell. Jeg vil anbefale deg å få utført en sylinderlekkasjetest eller kompresjonstest etter ventiljustering, før du går videre med kjøp av deler. Både redusert kompresjon og dårlige dysespisser gir ofte øket røykutvikling..... Er problemet så stort at du må gjøre noe med dette? Og er motor skikkelig driftsvarm når du ser olje på sjø? Sitér dette innlegget Link to post
seilfred Svart 9.Februar.2021 Del på Facebook Svart 9.Februar.2021 Er du 100 på at det er olje og ikke sot du ser? Jeg tok feil selv, og hadde jeg visst bedre den gang hadde jeg spart meg for mye unødvendig skruing og bekymring.. Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
Martine29 Svart 10.Februar.2021 Del på Facebook Svart 10.Februar.2021 Denne oljefilmen på sjøen er det av nyere dato ? Har en Yanmar 4lh dte, og brukes mye til tomgangskjøring ifm fiske. Har hatt den i 9 år og av og til på blikk hav legger det seg seg noe film, men er dette så unaturlig da tro. Har liksom ikke brukt så mye energi på dette, og sølvklumpen går og starter som den skal... Sitér dette innlegget Link to post
Sturee Svart 10.Februar.2021 Del på Facebook Svart 10.Februar.2021 Vært borti oljekjøler som lekker som følge av tæring, har du sjekket denne? Oljesporene bak båten økte gradvis med tiden, ny innsats i kjøleren så var problemet løst. Denne var riktig nok ikke billig... Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 10.Februar.2021 Del på Facebook Svart 10.Februar.2021 (redigert) I forrige båten med VP 21 B, fikk jeg rett og slett oljeutslipp på en sjøtur. Og som nevnt ovenfor viste det seg at det var lekkasje på oljekjøler, en rørkjøler med lokk i begge ender. O ring på ene lokk var ødelagt. Ble ok etter bytte av o-ringen. Vet ikke hvilken kjøler TS har men hvem vet...lykke til. Du har kanskje kjøler med filter. O-ring på denne også. Nederst 21b. Redigert 10.Februar.2021 av Martine29 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mare Nostrum Svart 10.Februar.2021 Del på Facebook Svart 10.Februar.2021 Slik så det ut før jeg fikk byttet spisser, ble litt bedre etterpå, men aldri helt bra. Yanmar 4JH2-TE (2500 timer) Mekaniker mente det også kunne skyldes sot fra turbo (?) Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 12.Februar.2021 Del på Facebook Svart 12.Februar.2021 Anbefaler folk til å vere svært forsiktige med å kjøpe båter med motorer fra 70-80tallet da rust,korrosjon og tæring kan bli dyrt.Nå sist her var det en Ford Diesel som var tett i kjølekanalene pga korrosjon .Oljelekkasjer rundt bunnpanne mm.Motor måtte ut og det ble ikke kjekt for eieren.Dette var maskin nr to som måtte ut. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Svenno80 Svart 14.Februar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Februar.2021 Mort1 skrev On 3.2.2021 at 17.54: Hvis dysene dine er dårlige, kan det godt gi oljefilm på sjøen. Få sjekket dysene. Sjekk også ventilene slik at du vet at det er på stell. Dieselpumpen trenger du ikke gjøre noe med på bakgrunn av de opplysningene du oppgir. Har du noe røyk fra eksosen som du ikke har hatt før? Noen eldre britiske motorer hadde også en dieseldrevet kaldstartfunksjon som var plassert i innsugningsmanifolden. Dysen der kan også lekke, men det pleide å gi noe økende turtall plutselig og noe rytmisk. Mort1 skrev On 9.2.2021 at 23.40: Takk for info. Er egentlig ikke noe stort problem for meg, men har tenkt å selge båten så føler at det er greit å vite at alt er på stell. Når du sier det så er det nok kanskje ved kald motor/tomgangskjøring at problemet er størst. Kan du tolke noe ut av det ? Sitér dette innlegget Link to post
Svenno80 Svart 14.Februar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Februar.2021 (redigert) Mare Nostrum skrev On 10.2.2021 at 20.06: Slik så det ut før jeg fikk byttet spisser, ble litt bedre etterpå, men aldri helt bra. Yanmar 4JH2-TE (2500 timer) Mekaniker mente det også kunne skyldes sot fra turbo (?) Dette er vel omtrent helt likt som på min båt, har ikke noen turbo på min båt Redigert 14.Februar.2021 av Svenno80 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Svenno80 Svart 14.Februar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Februar.2021 seilfred skrev On 9.2.2021 at 23.47: Er du 100 på at det er olje og ikke sot du ser? Jeg tok feil selv, og hadde jeg visst bedre den gang hadde jeg spart meg for mye unødvendig skruing og bekymring.. Hvordan finner jeg ut om det er sot? Sitér dette innlegget Link to post
Svenno80 Svart 14.Februar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Februar.2021 Martine29 skrev On 10.2.2021 at 13.47: Denne oljefilmen på sjøen er det av nyere dato ? Har en Yanmar 4lh dte, og brukes mye til tomgangskjøring ifm fiske. Har hatt den i 9 år og av og til på blikk hav legger det seg seg noe film, men er dette så unaturlig da tro. Har liksom ikke brukt så mye energi på dette, og sølvklumpen går og starter som den skal... Ikke noe stort problem for meg, men har planer om å selge båten så vil helst være sikker på at alt er som det skal. Motor fungerer bra. Sitér dette innlegget Link to post
Svenno80 Svart 14.Februar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Februar.2021 Sturee skrev On 10.2.2021 at 15.18: Vært borti oljekjøler som lekker som følge av tæring, har du sjekket denne? Oljesporene bak båten økte gradvis med tiden, ny innsats i kjøleren så var problemet løst. Denne var riktig nok ikke olje Fikk byttet kjøleren for ferskvannet for noen år siden da jeg hadde den på overhaling. Oljekjøler til gearkasse er ikke byttet, men ble testet. Planlegger å teste oljekjøleren igjen Sitér dette innlegget Link to post
Svenno80 Svart 14.Februar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Februar.2021 Martine29 skrev On 10.2.2021 at 19.33: I forrige båten med VP 21 B, fikk jeg rett og slett oljeutslipp på en sjøtur. Og som nevnt ovenfor viste det seg at det var lekkasje på oljekjøler, en rørkjøler med lokk i begge ender. O ring på ene lokk var ødelagt. Ble ok etter bytte av o-ringen. Vet ikke hvilken kjøler TS har men hvem vet...lykke til. Du har kanskje kjøler med filter. O-ring på denne også. Nederst 21b. Må få sjekket oljekjølerene ja. Sitér dette innlegget Link to post
Svenno80 Svart 14.Februar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Februar.2021 Har 2 stk oljekjølere, en til motor og en til gearkassen. De ligger etter hverandre med en rørstubb på ca 40cm imellom de. Hvis jeg blender utløpet på den siste av de og monterer tilkopling for luft på innløpet av den første (med manometer for trykk) er det en grei nok måte å teste de eller bør jeg gjøre det på en annen måte ? Hvor mange bar bør en teste m ? Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 14.Februar.2021 Del på Facebook Svart 14.Februar.2021 Svenno80 skrev 1 time siden: Takk for info. Er egentlig ikke noe stort problem for meg, men har tenkt å selge båten så føler at det er greit å vite at alt er på stell. Når du sier det så er det nok kanskje ved kald motor/tomgangskjøring at problemet er størst. Kan du tolke noe ut av det ? Jeg tenker at det da er pga at forbrenningstemperaturen blir litt lav, og dermed gir noe ufullstendig forbrenning, og dermed noe dieselholdig eksos som viser seg på sjøen. Hvis du er heldig får du bukt med dette ved å få på nye dysespisser, i verste fall er det ingen forskjell, og du kaster vekk noen tusenlapper....men det vil vel være gunstig for ny kjøper uansett å vite at det er nyeoverhalte dyser montert.... Blir det olje på sjøen etter at motor er blitt skikkelig varm, og du deretter sakker ned på tomgang? Tenker på om termostaten regulerer slik den skal..... Sitér dette innlegget Link to post
Svenno80 Svart 16.Februar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Februar.2021 Mort1 skrev On 15.2.2021 at 0.10: Jeg tenker at det da er pga at forbrenningstemperaturen blir litt lav, og dermed gir noe ufullstendig forbrenning, og dermed noe dieselholdig eksos som viser seg på sjøen. Hvis du er heldig får du bukt med dette ved å få på nye dysespisser, i verste fall er det ingen forskjell, og du kaster vekk noen tusenlapper....men det vil vel være gunstig for ny kjøper uansett å vite at det er nyeoverhalte dyser montert.... Blir det olje på sjøen etter at motor er blitt skikkelig varm, og du deretter sakker ned på tomgang? Tenker på om termostaten regulerer slik den skal..... Litt vanskelig å se da båten som regel er i bevegelse eller at det er bølger da, men føler at problemet kanskje er mindre uten å kunne si det helt sikkert. Tenker at jeg kjøper nye dysespisser og kjører kompresjonstest og ventiljustering/tenningssjekk. Får satse på at det løser problemet. Takk for alle tips og råd. Sitér dette innlegget Link to post
Anker2021 Svart 20.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2023 Hei Jeg har en Perkins 81 hk og lurer på hvor mye vann vann det går på kjølesystemet. Det er 2 kjølesystem et for motor og en egen tank for oppvarming av vanntank. Håper noen kan hjelpe meg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.