Jump to content

Kan man bruke Anchorlift fjernkontroll på Sleipner baugpropell

Engers

Recommended Posts

Jeg har en Anchorlift fjernkontroll, som på bildet.

Denne brukes til hekkankeret.

Det er da knappene up & down som styrer dette hekkankeret.

Det jeg da lurer på, er om det finnes noen mulighet for å bruke knappene in & out som høyre og venstre til Sleipner baugpropellen.

Om dette er mulig, hva må jeg skaffe meg i tillegg?

Eller er dette en fjollete ide ?

En annen ting:  Når jeg bruker fjernkontrollen, så virker hekkankeret helt fint, men jeg kan ikke gå langt av gårde.

Den fungerer fint når jeg står bak eller midt i båten.

Når jeg går helt fram i baugen vil den ikke virke.

Innbiller meg at det kan være på grunn av hvor denne Anchorlift sentralen er montert.

Den er montert nede i motorrommet, og har denne "ståltråden" dere ser på bildet, som antenne.

Kan det fungere bedre hvis jeg skjøter på denne antennen ?

Anchorlift.jpg.b6ac19b89c5d7eeadc2e8129a7a02fe3.jpgFjernkontroll-Anchorlift.jpg.c78e1b63e0fcf75e58ce0c33812342cd.jpg

Redigert av Engers (see edit history)

I forhold til antenne hadde jeg samme problem i en båt. Forlenget da med en litt lengre ledning og fikk da bedre rekkevidde. Man ønsker i utgangspunktet ikke for lang rekkevidde da man ikke ønsker at andre kan styre ting på din båt om noen mot formodning har samme koding. Det kan også hende i ditt tilfelle at du får bedre rekkevidde om du retter ut ståltråden. Dette kan nok noen som kan noe om radio/antenne si noe om. 

Ang. bruk av fjernkontroll til baugpropell skal det ikke være noe i veien for dette så lenge mottaker også er 4 kanalers. Det har nok vært noen tråder på det her inne. 

Hei. Jeg brukte vanlig isolert leding. Den stumpen som var på når jeg monterte var 5-10 cm og den jeg satt på var nok 20-30 cm. Det er jo greit å kunne stå på land og stramme opp ankeret bak om man skal gå seg en tur, eller når man fortøyer. Jeg er avhengig av å gjøre det meste selv om bord(tok meg ikke bryet å lære opp kona i sin tid og når er det nok litt sent) så fjernkontroll på anker foran og bak er praktisk.

Burde gå greit. Jeg måtte bruke Sleipner sitt system da det var det eneste av de jeg prøvde som greide å kommunisere gjennom stålskroget. Forlenget antennepisken til Sleipner med 20 cm ledningsstump. Nå kan jeg stå flere meter inne på land i forhold til mottakeren og kjøre baugpropellen. 

Egentlig kunne du vel også brukt fjernkontrollen til en garasjeport for den saks skyld. Et eller annet som kjører opp og ned, hit eller dit. 

Takk til deg også Hulda.   Men hva trenger jeg av ekstra deler tror dere ?  Jeg har ingen fjernkontroll til baugpropellen pr. i dag.  Kun panelet på dashbordet.

Det med antenna: Er det greit at antenna blir i motorrommet. ( litt høyere enn i dag )  eller bør jeg få den opp i cockbit ?

Jeg husker ikke hvordan det er koblet opp. Det jeg husker er at jeg først prøvde sender og mottaker fra Engbo. Det funket når jeg sto inne i båten, men ikke ute. Men jeg vil tro du trenger koblingsskjemaet til Sleipner for å finne ut av fargene. Kan ikke hjelpe der, skjemaet er på andre siden av jernteppet. Det burde ikke være noe problem.

Det med antenna får du bare prøve deg frem med. Hos meg henger hele greia under taket i dekksalongen. 

Havelle skrev 1 time siden:

Vår fungerer forsåvidt. Men jeg har egentlig ikke forstått hva man skal bruke de til?

Hulda har ingen annen elektrisk måte å få opp ankeret på enn via fjernkontrollen. Den lar meg stå til rors og heve ankeret. Utmerket for aleneseilere med skvetne båter.

Hulda skrev 10 minutter siden:

Hulda har ingen annen elektrisk måte å få opp ankeret på enn via fjernkontrollen. Den lar meg stå til rors og heve ankeret. Utmerket for aleneseilere med skvetne båter.

Jeg har brytere ved begge rorposisjonene og brytere ved hver av ankervinsjene for og akter. Men savner fjernkontroll for å kunne betjene vinsjene fra land. Derfor monterte jeg fjernkontroll fra Anchorlift. Den virket av og til i starten. Nå er den helt død.

Nytter nok desverre ikke å klage, da jeg kjøpte den rilum på svarte natta  . . :blush:

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

@EngersDette vil fungere helt utmerket hvis du kobler opp riktig.

Først et par ord om selve Anchorlift fjernkontrollen. Den har en klar svakhet ved at den ofte får litt dårlig kontakt i knappene i selve fjernkontrollen. Det er enkelt å løse ved å åpne opp og plukke ut innmaten (kretskortet) og spraye litt med elektrospray innvendig. Bruk type CRC 2-26 eller liknende. Sprøyt på rikelig mengde og la det lufttørke mens du trykker gjentatte ganger på knappene før du kobler sammen. På denne fjernkontrollen må du antakelig beregne å gjøre denne operasjonen minst en gang hvert år. Pass også på å alltid ha et reservebatteri av disse små runde/flate som hører til. Bør antakelig også byttes hvert år.

Ellers er sideveisfunksjonen på fjernkontrollen fullt brukbar for oppkobling mot Sleipner eller andre thrustere. Den går mot de to ledningene i koblingsboksen som ikke er i bruk. Det skal være gul og blå som i bruksanvisningen oftest er merket med "IN" og "Out", men som heller burde vært merket "Port" og "Starboard".

Rent praktisk vil jeg sterkt anbefale at du flytter selve koblingsboksen opp til førerposisjonen. Da er du sikret god forbindelse. Den trenger jo ikke å være synlig. Bare å finne en plass bak et panel og skru den fast.

Ettersom du uansett vil måtte strekke kabler fra boksen og opp til førerposisjonen vil jobben altså være den samme om du likevel flytter boksen og kobler opp slik at du leverer signaler akterover mot relè til ankeret. Egentlig skal du kunne koble signalene fra boksen innpå de samme ledningene som går fra vippebryteren din på dashbordet for å slippe ut og trekke inn. Mulig du bør sette på en liten diode for å sikre at du bare slipper strømmen gjennom èn vei. Da slipper du å strekke ny kabel akterover til relèet. Styrestrøm til koblingsboksen kan du hente fra tilførselen til vippebryteren for ankeret som du allerede har. (regenr med du har denne manuelle varianten i tillegg til fjernkontroll).

Da får du altså en fordeling ut fra boksen med forbindelse akterover til relè mot anker ned og opp og fra boksen (for babord/styrbord med baugpropell) og inn i pluss og minus fra Sleipner joystick/bryterpanel til baugpropellen.

Lykke til.

Takk HansH.

Du svarte meg samtidig som jeg skrev......

Jeg kan jo eventuelt prøve å strekke ut den antenna jeg har på boksen, og eventuelt skjøte den litt. 

Om jeg da får fjernkontrollen til å virke på god avstand er vel det kanskje greit nok, så slipper jeg å flytte boksen ?

Men er det da så enkelt at jeg kan koble den blå og gule ( in & out )på  sidepower panelet på dashobordet ?

PS. Ja jeg har den manuelle vippebryteren til Anchorlifyen.

NilsPils skrev for 5 timer siden:

Min erfaring er at Anchorlift fjernkontroll ikke er brukbar til noe som helst . .

Har jeg bare vært uheldig . . ?

Nei, det er ikke bare du isåfall.

dårligste fjernkontrollen jeg har hatt.

og fikk en ny en på garantien som var like dårlig.

ga bort min til en som kastet den etter 1 sesong.

• 3 år senere...

Hei dere. Jeg har fortsatt ikke gjort noe med dette angående oppkobling til baugpropellen min.

Men det jeg har gjort, er å rense fjernkontrollen som HansH anbefalte.

Jeg har også strekt ut antennen på koblingsboksen.

Fjernkontrollen fungerer nå alldeles utmerket til vinsjen bak.

Det gjør den om jeg står helt foran i baugen, eller litt innpå land.

Så nå tenker jeg å dra to ledninger opp til bryterpanelet til baugpropellen (gul og blå), for å få fjernkontrollen også til a virke på denne fjernkontrollens "in og out" knapper.

Det eneste jeg lurer på nå, er hva HansH skrev om at jeg kanskje måtte ha en diode på disse ledningene?. Cetus har tydeligvis ikke gjort dette.  Kan jeg bare prøve og se om det fungerer, eller ødelegger jeg noe hvis jeg skulle hatt behov for dioder?

Da kan jeg fortelle at dette fungerte aldeles utmerket.

Dro to ledninger fra de to ledige kontaktene på koblingsboksen, opp til bryterpanelet på sleipner baugpropellen. Satt der på et sleipner t-stykke og koblet ledningene på dette.

Alt fungerer fint.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...