Hedwig
Jan Øivind skrev for 10 timer siden:600k er nedre sjiktet, nå nevte jeg 37-42 fot til 600-800k i seilbåter fra mid -00..
Her har du et eksempel https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=178109794&fbclid=IwAR00cyktgW87mxne6uUzZEH17-wVrfrDSSratUFRhFOrbmbw3dJWnraCYgw
Husk også at ofte går båter 5-15% under listet pris. Folk legger ofte ut båtene sine til en pris slik at det er rom for pruting :)
Det gjør de, men jeg kjenner til tre tilfeller av B42c hvor det ble budrunde og man endte opp 50-150k over prisen på finn.
Men der har du jo et godt eksempel på hva jeg sa. En helt umodernisert båt, kjøpt med mininum av utstyr for over 700.
Som @sunnmøre påpeker er det ofte veldig dyrt.Sånn i tillegg til at noen jo har forsøkt å gjøre noe med innredning og skap i den båten uten å lykkes noe særlig. Tror dette var en grei pris for det som så ut som en litt nedslitt B42c med utstyr helt nederst på skalaen. De hadde antagelig spart penger i det lengre løp om de hadde kjøpt en dyrere og mer oppgradert båt.
Men hvis den båten er verdt over 700, så mener jeg at en oppdatert båt vil være verdt over en mill.
La oss bruke Havelle som case, fordi hennes salgspris er irrelevant* så I tillegg til (litt, det er Havelles svakeste punkt) nyere seil, sprayhood og full kalesje, har vi ny radar, ny kartplotter, ny og dobbelt så stor varmtvannstank, ny ais og ny vhf, ny vannvarmer og vi har baugpropell, mye annet jeg ikke gidder å liste opp, davitere, dobbelt så stor batteribank, større vanntanker, og har fått proff gjennomgang av rigg, kjøl, etc.
Nå virker det ikke som dette er veldig relevant for noen av oss, du vil ikke kjøpe en båt til den prisen, og vi skulle hatt veldig langt over markedspris for å kvitte oss med vår båt.
Men, som flere har påpekt, ting er ikke verdt det du ønsker at de skal være verdt. De er verdt hva folk er villig til å betale (det er jo også grunnen til at vi beholder Havelle, om noen tilbyr 100 millioner skal de få kjøpe henne :p) .
PS: @Mouche Donald er igjen en and. Det er verdt en skål med en Corona Extra.
*Vi har planer om å beholde henne til vi blir for gamle til å seile, noe som blir lenge til, vi er begge midt i 30-årene nå. Og når vi en gang om 30-50 år må la henne gå så kommer vi antagelig til å gi henne billig til enten barn eller et ungt par som har mer kjærlighet for sjøen enn penger.