_Bliss_ Startet 3.Februar.2021 Del på Facebook Startet 3.Februar.2021 (redigert) Har demontert varmeveksler og aftercooler for rens og litt lakk etc. Vil også utføre en trykktest før remontering. Har nå trykkprøvd aftercooler med 1 bar i 1time. Den holdt trykket oppe.Redd for å bruke for høyt trykk, er 1 bar ok? Hvor lenge bør en trykkteste? Gjelder en cummins bta 5.9 Redigert 3.Februar.2021 av _Bliss_ (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 3.Februar.2021 Del på Facebook Svart 3.Februar.2021 1 bar er ca. 14,3 psi. Burde være godt nok. Når jeg har trykktestet for lekkasjer har jeg som regel latt det stå en time eller to. Så kan man naturligvis elevere ting. Som den gangen jeg jobbet med trykktesting offshore (industrirørlegger av proffesjon, en gang i tiden), da skulle vel trykket, etter stabilisering, holde en fire- til fem timer. Dette var på rørspooler og ventiler som hadde vært til sveising/reparasjon/nyproduksjon osv. Du vil se lekkasje med det jeg skrev først. Ble fanget av gamle mareritt. Sitér dette innlegget Link to post
_Bliss_ Svart 3.Februar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Februar.2021 (redigert) Hulda skrev 48 minutter siden: 1 bar er ca. 14,3 psi. Burde være godt nok. Når jeg har trykktestet for lekkasjer har jeg som regel latt det stå en time eller to. Så kan man naturligvis elevere ting. Som den gangen jeg jobbet med trykktesting offshore (industrirørlegger av proffesjon, en gang i tiden), da skulle vel trykket, etter stabilisering, holde en fire- til fem timer. Dette var på rørspooler og ventiler som hadde vært til sveising/reparasjon/nyproduksjon osv. Du vil se lekkasje med det jeg skrev først. Ble fanget av gamle mareritt. Gamle mareritt om trykktesting? Da sier jeg at aftercooler er godkjent, så er varmeveksler neste ut. Redigert 3.Februar.2021 av _Bliss_ (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 3.Februar.2021 Del på Facebook Svart 3.Februar.2021 _Bliss_ skrev 1 minutt siden: Gamle mareritt om trykktesting? Story: Gikk nattskift. Skulle trykke opp en spool til over 1000 barg. Dagskiftet hadde gjort alt klappet og klart, garantert. Først fant jeg at spoolen ikke var fylt helt opp med vann. Da jeg gikk over systemet fant jeg at inniblant hadde dagskiftet brukt 'kjøkkenfittings' med max trykk 50 barg. Potensiell dødsulykke. Har vært borti så mange slike at det er besynderlig at jeg har overlevd :-) Sitér dette innlegget Link to post
_Bliss_ Svart 3.Februar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Februar.2021 Ja det er rart med alt en overlever;) Mange cowboyer der ute Sitér dette innlegget Link to post
_Bliss_ Svart 6.Februar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Februar.2021 Lurer på om 1bar er for lite, evt er 1time for lite? Trykket opp 1 bar på varmeveksleren. Den holdt trykket 1 time. Skulle til å stemple den godkjent, men så da bobling i den ene enden sv varmeveksler huset... her må det lodding/ sveising til.. mulig aftercooler må testes på ny også. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.Februar.2021 Del på Facebook Svart 7.Februar.2021 Det er vel lurt å finne spec. på hva trykket egentlig skal settes til. Offshore, der ikke trykket skulle være høyt, hendte det at man trykket med eks. N2. Sitér dette innlegget Link to post
_Bliss_ Svart 2.Mars.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mars.2021 Ifm filing/pussing av en liten forhøyning på flens/ende av varmeveksler klarte jeg på ett vis å file litt på feil plass. Dett vil føre til lekkasje. Det vil bli mye gris å bygge det opp med sølv her, og vanskelig å få det fint. Vil kjemisk metall gjøre nytten her? Evt noen bedre forslag? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.