Jump to content

Skal montere “Blaze Cut” brannslukking i motorrommet 

PiperBill

Recommended Posts

Jeg ser at slike brannslukningsutstyr ha vært diskutert flere ganger har inne og det ha vært en del skepsis mot det. Jeg har gått til anskaffelse av en “Blaze Cut” som jeg skal montere i motorrommet. Jeg har diesel motor med tørr eksosmanifold og turbo. Lest om en lignende motor som fikk havarerte turbo for et par år siden og det tok fyr i kjøleolje til turboen. Nå er både manifold og turboen meget godt innpakket i ny isolering hos meg, og jeg har temperaturovervåking i motorrommet, men føler det kan være en ekstra sikkerhet å montere brannslukking i motorrommet. 

BC2.jpg

BC1.jpg

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

larsenigarasjen skrev 44 minutter siden:

Jeg har tilsvarende i motorrommet. Men der står viseren på rødt, så regner med den ikke fungerer. Noen som vet om det går å fylle den opp igjen? Eller er den bare å kaste?

Hvis det er Blaze Cut så er ikke viseren ment å vise om det er tom eller ikke. Den viser trykket i forhold til temperatur. I lav temperatur bør den være på grønn og nærmest helt til venstre (lav trykk). Er det helt over på rødt når motoren er i gang eller det er veldig varmt i motorrommet så er det høyt trykk i slangen. I følge bruksanvisningen utløses brannslukking ved 105 grader celsius eller 24 bar, og den har en maks driftstemperatur på 90 grader. Det står også at den bør ikke monteres der hvor den kan utsettes for høy strålevarme fra f.eks. eksosrør, turbo, el. 

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...