Jump to content

Rana 17, ny kalesje eller ny båt?

KC-

Recommended Posts

Jeg har en Rana 17 med et lite overbygg, som mangler kalesje. Den opprinnelige produsenten er det ikke noe hjelp i lenger. Jeg tok kontakt med Hansen Protection med bilder og det jeg har av info om båten, men de kunne ikke hjelpe, dessverre. 

Jeg mangler både kalesje og bøyler. 

Spørsmålet mitt er om det prismessig - for denne typen båt - lønner seg i det hele tatt å jakte på noen som kan skreddersy en slik kalesje,skaffe bøyler og sånn,  eller om jeg bare skal se meg om etter en tilsvarende båt med inntakt kalesje? 

Trodde egentlig ikke det skulle være så vanskelig, siden båten likner veldig mange andre, men den gang ei... 

IMG_20200728_140635.jpg

IMG_20200618_115444.jpg

Jeg vet ikke hva som lønner seg for deg, men kalesjer er ikke akkurat rimelig i mine øyne.

Jeg kjøpte kalesje til en lignende båt (Omre 17) for tre år siden, og betalte vel 9.800 blanke kronestykker. Kalesjen satt ikke spesielt stramt, og etter en dialog med firmaet kjøpte jeg også nye stenger for 3.200 kronestykker. Dette var en kalesje de hadde mal til.

Dessverre ble aldri kalesjen særlig stram, og båten ble solgt i fjor. 

Redigert av tidtakeren (see edit history)
Kjøttmeis skrev 3 minutter siden:

Kalesjen vil koste mer enn båten, så gå for ny båt. Kanskje du til og med finner en annen som passer deg enda bedre! I så fall kan du gjerne dele noen preferanser (størrelse, interiør, formål osv) så er det sikkert flere som kommer med gode forslag. 

Har ikke så stort budsjett, så en liknende som den jeg har er egentlig det jeg tenker på. Trenger ikke å være så fancy. Har fått båtplass på max 18 fot, så må forholde meg til det. Har lyst på noe jeg kan øyhoppe litt innerst i oslofjorden med, ikke noe mer. =) 

Du spør om det prismessig lønner seg å skaffe kalesje til denne båten, svaret er nei. Må jo være bedre å bruke båten som den er til øyhopping, og slike turer foregår vel når det er maxvær. Men så klart hvis du ønsker deg ny kalesje så finner du alltids firma som gjør denne jobben med aktivt søk på nettet. Men ikke med lavt budsjett, som du sier du har....

Money_Domestic_pig_Dollars_Banknotes_Sky_Flight_531014_1280x853.jpg

Å oppgradere eldre båt med ny kalesje til 10-15 tusen kan være en fornuftig investering, hvis du har en plan om å ha båten en stund.

Men når jeg kikker på bildene, så kan det jo virke som det er et par ting som virker slitt. Hvordan er det med motoren? Hvordan står det til med styringen? Hvordan står det til med det elektriske? Er innredningen i orden? Er skroget bra?

Du antyder at du er på et begrenset budsjett. Basert på det så vil jeg fått god oversikt over de totale kostnadene, før jeg ville brukt ei krone på enkelt deler. 

Så hva som er fornuftig, oppgradere det en har, eller kjøpe noe annet, er det ingen fasit på. Men tror de fleste har erfart at gamle ting har en tendens å koste mer enn en trodde. .  

Men kjøper du noe annet, så inspiser godt før kjøp. 

Lykke til. Alltid vakkert å se klassikere på vannet ?

Redigert av Sørlandet2 (see edit history)

Jeg synes det er bra at du tar vare på en eldre båt og ønsker å bruke den på fjorden. Og, jeg har stor forståelse for ditt ønske om en kalesje som både kan holde båten fri for regnvann og som kan holde deg og tørr på tur hjemover i regn.

Men så var det det med kostnadene. Kalesje er dyrt og det kan være en fornuftig eller ikke en anbefalt utgift. Jeg tror jeg ville sett på en litt mer "økonomi"-versjon av "beskyttelse mot regn":

Hva med å forsøke å lage noe selv?  Man kan gjøre mye helt fra å tilpasse en Biltemapresenning til å sy en egen ordentlig kalesje. Jeg ser på bildet at det er kalesjeknapper rundt kanten på båten din. Hva med først å kjøpe en passende rimelig Biltemapresenning. Deretter å ta båtknapphull i kanten og feste den midt på forskjermen. Videre strekke den bakover og lage tilsvarende hull for knappen i hvert hjørne bak.  Så kan du fortsette hele veien rundt til du har fått festet presenningen godt nok.  Deretter klipper du av det overskytende. På denne måten kan du enkelt lage en mal for et par hundre kroner, til en havnekalesje som man i nødsfall kan sitte i huk under og gå hjemover med båten dersom det begynner å regne.

Dersom du trenger litt mer høyde kan du for eksempel kjøpe 2-3 meter glødet kobberrør av den typen som har hvit plast utenpå røret. Dette kan du tilpasse høyden / lengden du ønsker og sette i holderne for de originale bøylene, eller i passende fester / rørbiter om du ikke har fester.

Når du har lagt deg en mal, så kan du dersom du finner at dette er greit å bruke, kjøpe enten en bedre presenning (f.eks 270 g/m2 tykkelse) og lage en holdbar presenning-kalesje. Du kan varme/smelte fast en fals / innbrett som gjør at kanten blir sterkere og du kan sy fast trekantbiter av skinn med hull for festeknappene. Eller du kan gå hele veien og kjøpe kalesjestoff og sy deg en havnepresenning eller en selvlaget kalesje. 

På denne måten vil jeg tro at du kan ha en grei og økonomisk OK løsning for båten din.

:-) steinar

Takk for svar folkens, jeg er klar over at kalesje ikke er det billigste man kjøper, men samtidig må man vel fort ut med 30 000 for en tilsvarende båt i god stand? 

Bildene er tatt på et litt dårlig tidspunkt, har montert ny styrekabel og konsoll, motoren jeg har funker helt ok. 

Grunnen til at jeg tenker på å bruke penger til kalesje, er fordi jeg synes det hadde vært fint å få den tipptopp! Jeg var i fjæra på tur og så denne ligge henslengt, og så egentlig litt sørgelig ut. Jeg så på den, og synes liksom den smilte litt til meg når jeg kom nærmere. Jeg sporet kjapt opp eieren, som hadde hytte like ved, han skulle skrote båten. Jeg fikk kjøpe den for en tusenlapp, og har pusset og fiksa på den i et par år, og synes jeg fikk meg en billig båt. Enda er det litt igjen, og selv om ikke alt er perfekt, så har jeg kunnet bruke den underveis i arbeidet også.  Så vi har liksom fått et spesielt forhold, Måken og jeg (oppkalt etter Tjekovs teaterstykke, ikke fuglen). 

Jeg kan fint bruke båten på hytta slik den er uten kalesje, men har fått båtplass her i Bærum hvor jeg bor, og da vil jo båten være der alene i perioder om sommeren når jeg er på hytta. Derfor tenkte jeg at en kalesje ville beskytte litt mer både om man skulle ramle utfor noen regnbyger på båttur, og når den ligger alene i havna og venter på meg. 

Problemet startet egentlig da det ikke så ut til å være mulig å finne kalesjemal til denne, og det er bakgrunnen for at jeg spør - da jeg har skjønt at det kan bli en del dyrere om det må sys "fra scratch". 

Problemet med å skaffe kalesje kan skyldes at det ikke er en Rana 17 du har, for den er det lett å skaffe kalesje til. Jeg har en slik båt, og kjøpte kalesje til den i fjor. Prisen var ca 11 tusen hos rimeligste leverandør (Hansen Protection). Jeg hadde heldigvis bøylene, ellers hadde blitt rundt 4000 ekstra. 

Hvilken båttype du har er jeg usikker på. Jeg har sett slike vært solgt på Finn som Rana 17, og det kan godt være en Rana eller en Rana Plast (som er lett å blande sammen) i en eller annen utgave. Legger ved et bilde av båten min, så ser du at den ikke er lik. IMG_20200718_195202.jpg.86b79923ee6ec6504b64bbf480ad5504.jpg

Mange flotte forslag på denne tråden. Du har fått mye båt for pengene, og jeg har forståelse for at en kalesje hadde vært topp. Som du sikkert har forstått ut ifra tilbakemeldingene på denne tråden vil det ikke lønne seg å kjøpe ny kalesje. Personlig ville jeg heller ha solgt båten, (evt. beholdt motoren) og kjøpt for eksempel en Hansvik med kalesje. Er du tålmodig kan det hende oppgraderingen ikke vil koste så mye mer enn det du får inn.

Men så er ikke jeg deg, og ut ifra det jeg leser ønsker du å beholde båten. Da bestemmer du deg for det, og går heller "all in" for å identifisere merke og modell. Det ser jo ut til å være anlegg for kalesje, så med litt hjelp fra baatplassen skal vi nok klare å dra det i havn. Suppler i så fall gjerne med noen flere bilder fra ulike vinkler. Hittil er dette det nærmeste jeg har funnet 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=196033015

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=181679282

Er det ikke så nøye med ny, så har du allerede fått mange godt tips til å lage en rimeligere kalesje selv.

Redigert av Kjøttmeis (see edit history)
Kjøttmeis skrev 1 time siden:

Det som mange ikke vet, er at det var 2 produsenter med til forveksling like navn. Præsteng produserte "Rana Plast", mens en konkurrerende produsent, attpåtil på samme sted (Hemnesberget i Nordland) produserte "Rana". Sistnevnte, uten "plast" i navnet, laget Rana 17.  Uskikker på firmanavnet her. Trådstarters båt ser ut til å være den samme typen som i linkene til Kjøttmeis, altså en "Rana Plast" fra Præsteng. Da er mysteriet litt nærmere en oppklaring.

Redigert av Korsfjord (see edit history)

@Korsfjord Joda, jeg vet at det er forskjell på Rana og Rana plast, så bare en liten unøyaktighet fra min side i tråden her. Men de kalesjefirmaene jeg har vært i kontakt med, har fått riktig info, bilder av både båt og modellskilt etc. Det står Ranaplast 17 på båten.  =)

@Kjøttmeis Ja, jeg kommer nok ikke til å selge båten - det står mellom å ta den fra hytta og hjem, eller kjøpe en annen båt å ha hjemme. Så den blir uansett i mitt eie. 

Usikker på om jeg har tålmodighet til å lage kalesje selv. Men takker for alle tips, som nybegynner er det uansett fint å vite hva man skal være obs på ved kjøp av brukt båt. Nyere kalesje er altså et nøkkelord i salgsbeskrivelser, og ihvertfall ikke "trenger ny kalesje". =) 

Jeg synes dog det er litt rart at Hansen Protection, som jeg fikk fortalt var "store" på kalesjer, ikke hadde Ranaplast-mal til denne båten... 

Korsfjord skrev for 2 timer siden:

En av leverandørene jeg var i kontakt med, hadde maler til Rana Plast, når jeg tenker meg om. Men jeg husker ikke helt om det var Måløy Industrisøm eller Alf Hansen båtkalesjer. Mulig en telefon eller mail til disse kan hjelpe deg videre. 

Alf Hansen å Hansen protection er vel samme firma, bare gammelt/nytt navn

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Fint med fremgang!

Et lite tips - egen erfaring:

Kalesjene som ble laget for lenge siden hadde ikke eller nesten ikke vindu på sidene. Nå har vi vindusmaterialer som er mye bedre og da kan det være greit å tenke på om man skal ha et vindu på hver side. Vi har fått satt inn sidevindu på kalesjen til en eldre hardtop-båt og da ble det mye triveligere å gå med båten med kalesjen igjenknappet i dårlig vær (nordpå :-)  Så dersom du bestemmer deg for å oppgradere båten med helt ny kalesje, så kan det være lurt å tenke på vinduer også.

:-) steinar

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...