Jump to content

Myra 799 Pro, nyvinning av gammelt merke?

Gudrun

Recommended Posts

Bårdp skrev 19 minutter siden:

Hendler og ratt montert i taket er vel den mest vanlige løsningen på sjarker, da er de lett tilgjengelige og ikke i veien for andre ting glimrende løsning.

Er dette den mest vanlige løsningen på sjarker???

Jeg har aldri prøvd et slikt oppsett, men en kan vel ikke stå svært lenge med armene i været før en blir temmelig sliten.

For meg ser det ikke brukbart ut i det hele tatt.

Eller tar jeg helt feil her?

Redigert av Jannmar (see edit history)
Bårdp skrev 1 time siden:

Nei er vel ingen som driver fiske som står med hendene på spakene hele tiden da blir det lite fisk.

Greit nok det, men jeg har aldri opplevd det som noen ulempe at utvendig ratt og spaker er i "normal" høyde, og aldri har jeg tenkt at de er i veien heller. Hva som er så genialt med å ha de i taket får hver og en selvfølgelig mene hva de vil om.

Ganske fint å ha styringen høyt oppe, da er dei ikke i veien for andre operasjoner. Normalt sett er det bare små korreksjoner man bruker hendlene til som tar rundt ett sekund eller to, det er ikke snakk om å stå å holde på hendlene og rattet i flere minutter. Dei har også som regel fjernkontroll på autopilot, så rattet blir veldig lite brukt under fiske. 

bellen skrev 32 minutter siden:

Ganske fint å ha styringen høyt oppe, da er dei ikke i veien for andre operasjoner. Normalt sett er det bare små korreksjoner man bruker hendlene til som tar rundt ett sekund eller to, det er ikke snakk om å stå å holde på hendlene og rattet i flere minutter. Dei har også som regel fjernkontroll på autopilot, så rattet blir veldig lite brukt under fiske. 

Sikkert helt flott.

Nå driver ikke jeg profesjonelt fiske og har heller ikke autopilot, så for meg er det greieste å ha styringa i "normal" høyde.

Liker godt å stå ute når været og forholdene tillater det.

Forskjellige løsninger til forskjellige behov, og alle er fornøyde.  :smiley:

Jannmar skrev 27 minutter siden:

Sikkert helt flott.

Nå driver ikke jeg profesjonelt fiske og har heller ikke autopilot, så for meg er det greieste å ha styringa i "normal" høyde.

Liker godt å stå ute når været og forholdene tillater det.

Forskjellige løsninger til forskjellige behov, og alle er fornøyde.

Enig.

Jeg er hobbyfisker, har styreposisjon bak og bruker den mye ved fiske og teinesetting når styrmannen ikke er med. Det ville vært katastrofe for armer, nakke og skuldre å skulle hatt den i taket.

Og dette er vel neppe en båt som er godkjent for yrkesfiske . . .?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Å ha hendlene "i taket" ute på dekk synes jeg virker helt ok på sjarker.

Står mer utsatt til ved rekken hvor det er laget alt mulig av beskyttelse for å unngå de "fisker" når garn etc. skal ombord eller overbord. Fant bilde av en sjark fra rundt 1980 som har det på den måten.

Lagt til: Slettet bildet da jeg ikke hadde sjekket lovlighet for bruk med fotograf. 

Redigert av Gudrun (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...