Jump to content

Hvordan skal jeg forbehandle nye aluminiumflaps for roret?

Lars H.

Recommended Posts

På min Saga 27 er det to store flaps av aluminium på roret som er av glassfiber. Et av flapsene knakk, så nå skal jeg sette på to nye. De er blanke så en nesten kan speile seg i de.

flaps_nye_ubehandlet.jpg.224406cf33b98eb93717e639b4ad5430.jpg

Men hva gjør jeg med de før stoffing? Stoffingen vil ble med Seajet 033 selvpolerende bunnstoff som jeg har på resten av båten.

Litt nedmatting er vel ikke dumt?

Ellers tenker jeg en eller annen etch primer. U-Pol sin ACID #8 har jeg brukt med godt resultat på bronsepropell. Seajet 017 funket dårlig der.

Men kanskje Seajet 017 (tokomponet) er et godt underlag for Seajet 033 bunnstoff på aluminium?

primer2.jpg.e9e07b6f8d4aac9842d49fd5eb88a38c.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Om ingen andre kommer med noen bedre forslag, blir det U-POL. En liten leting på ordet "flaps" på PC'n viste at det hadde jeg brukt en gang tidligere. Det jeg har øverst på kroppen under håret er etter som årene har gått blitt ganske så teflonbelagt. Ja ja, - den alderen!

flaps.jpg.0cf3681024eacecf4468e0071640c09b.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hulda skrev 48 minutter siden:

Etsprimer og bunnstoff. Ferdig.

Kan det være en ide å legge på epoxy-primer mellom etch-primer og bunnstoff? Jeg tenker på litt ekstra galvanisk isolasjon mellom aluminium og kobberet i bunnstoffet?

LM 605 skrev On 7.2.2021 at 16.24:

Jotun har jo også Jotun Vinyl Primer drevspray for aluminium, bl.a flaps.

Og hvordan er din erfaring med den? Holder den en hel sesong fra før april og frem til november?

tkb skrev On 7.2.2021 at 16.55:

Jeg bruker Hempel alusafe sort. 
Godt fornøyd med det.

Og det betyr, en håndfull rur, ingen rur, litt slim? Holder den en hel sesong fra før april og frem til november?

Drevspray er for groe som konjakk for forkjølelsen synes nå jeg. Ville klint på et par slitelag med epoksyprimer over etseprimer (så sant den ikke koker, det har jeg ikke testet) og brukt samme bunnstoff som på skroget over. Flaps får ofte så mye lys at det gror mye der, men det antar jeg @Lars H. har erfart med de gamle flapsene også? 

Har bla prøvd chili og Roundup som tilsetning i bunnstoffet på flapsene men så aldri noen forskjell ? Eneste som har gitt merkbar forskjell i groe hos meg er fargen på selve bunnstoffet. Svart er definitivt best.

Da blir det vel lite sammenlignbart. Jeg har Saga 27 og går aldri fortere enn 7 knop. Jeg har rundt 100 motortimer pr. sesong som er fra slutten av mars og frem til november. Hjemmehavn med delvis brakkvann.

@Lars H.

Hvis du vil ha optimal beskyttelse så er dette oppskriften;

1) Grundig rengjøring med kraftvask og god skylling.

2) Slipe godt over med grovt papir f eks 60. Bruk maskin hvis du har. Viktig også på kanter og hjørner. Runde av alle hjørner så godt du kan.

3) Minst 3 sjikt eller mer med epoksymaling. Spiller ingen rolle hva epoksyen heter. Helst 2-komponent hvis du får tak i. 

4) Lett sliping på toppen av epoksyen for å sikre noe vedheft for bunnstoff. 

5) Påføring av bunnstoff i 2 strøk.

Etsprimer skal ikke brukes her. Den er uegnet for sub-seabruk.

Innen industriell overflatebehandling ville vi normalt hatt en kjemisk behandling av aluminium etter blåserensing, men i mangel på det er ovennevnte garantert den mest robuste. 

God vedheft ved sliping og tykt med epoksy er meget bra behandling.

Redigert av HansH (see edit history)

Jeg har aldri hørt at roret har løsnet fra flyndren på en Saga 27 pga. flapsene. Flapsene kan justeres i høyde i bakkant, og jeg har registrert at hekken ikke graver seg så mye ned med bolten i øvre hull.

HansH skrev for 2 timer siden:

Etsprimer skal ikke brukes her. Den er uegnet for sub-seabruk.

Hvorfor ikke? Dette gjelder flaps på roret av en fritidsbåt, ikke noe sub-sea bruk.

@Lars H.

Jeg skrev sub-sea for å påpeke at dette er aluminium som du har under vann. Dybden har ingenting å si. Etsprimere bruker du egentlig bare på metall for å få en kjemisk reaksjon ( her med titansyre), som kan etse inn i oksidsjiktet i aluminium. 

Ved å slipe godt har du ingen nytte av etsprimeren. Tvert i mot. Den har mye svakere bindemidler enn epoksy og vil bli liggende som det svakeste sjiktet i malingssystemet ditt. Epoksy er uovertruffent under vann fordi det er ekstremt sterkt og tett og det er ikke uten grunn at det er enerådende som malingssystem under vann i industri, både på stål og aluminium. Man bruker aldri ets-primere i slike systemer. 

Generelt er etsprimere ikke særlig nyttig hvis du har en flate hvor du kan tillate deg å skape ruhet. Da er epoksy egentlig bedre å legge rett på. I gamle dager var etsprimere mer nyttige fordi de ofte inneholdt seksverdig krom. Det ga da en korrosjonshindrende effekt, noe dagens etsprimere i liten grad har. Men heller ikke da brukte man det under vann.

Ps Jeg holder Xylan/PTFE utenom mht malingssystemer under vann. 

• 1 år senere...

Hei Lars H,

Kan du, om mulig ta mål av flapsene vinkler osv. og legge ut her på forumet?

I fjor var vi uheldige og mistet begge flapsene utenfor Hvaler, skal si Saga'en ble sirumpa etter det.

Da jeg har en del syrefaste plater liggende ønsker jeg å lage disse flapsene selv.

Jeg/vi har også en Saga 27 1981 mod som nå er i starten på en større face lift/restaurering.

Eventuelt andre som kan ta mål?

På forhånd takk.

Så var middagen (kjøttkaker i brun saus) fortært pluss en røyk etter det. Her er målene på flapsene (som også kan kjøpes originale fra Sagaboats).

trimflaps.jpg.ff39cecfabfbb292c281482adce543b7.jpg

flaps_montering.jpg.8398d011676bac26043a75c3f2a0f5fe.jpg

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...