Jump to content

Ultimate komplette overvåkningssystemet til båt, hva anbefales?

Bruflaat

Recommended Posts

God kveld!

Har en reketråler på 50fot som jeg trenger et komplett overvåkningssystem til da jeg bor et stykke unna der båten ligger så kunne vært greit å kunne overvåket en hel del ting ombord. Siden det er yrkesbåt som er ute stort sett hver dag hele året, men ligger i hjemmehavn over natten og helgene så trenger jeg noe som er bunnsolid og fungerer. Har 24v og 230v ombord og 4g som står og går hele tiden. Er også en fordel at mye av dette er trådløst da det vil bli et helvete å legge nye kabler rundt om i skuta hvis jeg trenger det, tross alt 4 etasjer her så. Prismessig spiller egentlig ikke så stor rolle hvis det er noe som fungerer.

-Landsstrøm tilkobling

-Temperatur

-Styring av varmeovner i motorrom og andre rom via APP

-Alarmsystem på dører, evt bevegelsesensorer i byssa

-Vannalarm

-Brannalarm

Ser jo det fins en haug av ting på markedet, men trenger rett og slett innspill fra folk som har noe som faktisk fungerer over lengre perioder uten store problemer.

Christina 3 skrev for 4 timer siden:

Telldus fikser dette 😀

I tillegg kan du kjøpe noen ip kameraer...

Kobles rett på wifi.

Vis du søker på Telldus kommer det opp masse tråder....

Må vel regne med at en 50 fots reketråler en mer enn en manns arbeids plass. Å sette opp kamera eller lydovervåkning i bedrifter / arbeidsplass er det mye strengere regler for enn på privat område. 

https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/overvaking-og-sporing/kameraovervaking/

https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/overvaking-og-sporing/kameraovervaking/kameraovervaking-arbedsliv/

Regner med at det er derfor trådstarter ikke spør om kamera, men sensorer og varme styring.

Redigert av The Saint (see edit history)
The Saint skrev for 5 timer siden:

Må vel regne med at en 50 fots reketråler en mer enn en manns arbeids plass. Å sette opp kamera eller lydovervåkning i bedrifter / arbeidsplass er det mye strengere regler for enn på privat område. 

https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/overvaking-og-sporing/kameraovervaking/

https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/overvaking-og-sporing/kameraovervaking/kameraovervaking-arbedsliv/

Regner med at det er derfor trådstarter ikke spør om kamera, men sensorer og varme styring.

Stemmer det! Holder med kamera på kaia! 

Worry II skrev for 10 timer siden:

Smartboat ser vel ut som et bra produkt, står om det her: https://www.sensarmarine.com/boat-monitoring

Har du selv erfaring med dette? 

Løfter denne litt da jeg kan ikke se at jeg finner en løsning hvor Tellus kan fortelle meg at jeg fortsatt er tilkoblet landstrøm. Ganske viktig for meg da det kan være ganske dyrt å komme til en båt med tomme forbruksbatterier flere ganger. Har diverse sporinger osv som staten pålegger som må stå på 24/7 så batteriene tappes relativt fort uten landstrøm. Noen andre med forslag på ting som fungerer? 

En raspberry Pi med homeassistant vil kunne gjøre dette med litt fisking. Dette er ikke ett direkte plugg and play system som mye annet men her er det kun fantasien som setter grenser. Nokså enkelt å sette opp men du bør ha litt peiling før du begynner.

I min båt får jeg alarm når spenning går under ett visst nivå på batteriet som sier meg at landstrømen har falt bort F.eks. Mange måter å løse dette på. 

Bruflaat skrev for 2 timer siden:

Løfter denne litt da jeg kan ikke se at jeg finner en løsning hvor Tellus kan fortelle meg at jeg fortsatt er tilkoblet landstrøm. Ganske viktig for meg da det kan være ganske dyrt å komme til en båt med tomme forbruksbatterier flere ganger. Har diverse sporinger osv som staten pålegger som må stå på 24/7 så batteriene tappes relativt fort uten landstrøm. Noen andre med forslag på ting som fungerer? 

Joda.....men ikke helt ferdig. Du bruker bare et relee og en nexa sender :wink:

20160216_070928.jpg

Jeg bruker Homey sitt smarthussystem. Det er omtrent uante muligheter og sensortyper. Jeg bruker for eksempel Namron 12/24V (288w) dimmer til å styre lenaepumper. Homey kan også starte dette automatisk hvis en av vannsensorene detekterer vann. 

Alle overbordventiler er fjernstyrt via systemet, da slipper jeg den "hmmm glemte jeg overbordventilen til dassen før jeg gikk?":giggle:

Et lite bilde av app skjermen på mobilen:

Screenshot_20210214-102840_Homey.jpg.20cf0c218a89188635f259cdf9ed8d3b.jpg

Fartøyet mitt er av samme lengde som ditt, men er i treverk. Jeg har ikke noen utfordringer med rekkevidde. Men hvis det er stål/aluminiums båt, så kan det bli vrient mtp rekkevidde.

Som distributør av et system som er nevnt blir jeg inhabil og skal ikke markedsføre her inne.

Derimot har jeg gjennom flere år vært interessert i det samme emnet og har fulgt med litt i timen, derfor vil jeg gjerne dele noen erfaringer og betraktninger.

• Et komplett system som bare virker ut-av-boksen finnes ikke pr. i dag. Vi nærmer oss ja.
  • Alle disse smarthjem-produktene kan til en viss grad fungere til formålet, men har også flere svakheter. 
  • Fellesnevner for disse hjemmesystemene er først og fremst at det krever en god del tid for lage en løsning du ønsker deg. Blir en hobby du liksom aldri blir ferdig med. 
  • Systemene er avhengig av landstrøm og egen 4G/LTE router. 
  • Trådløse enheter holder sjelden hva de lover ombord, både pålitelighet for signal og batterilevetid. Telldus f.eks kommuniserer kun en vei, altså kommando/verdi blir sendt en vei uten å vite om beskjed er mottatt.

Dette emnet har mange andre tråder på forumet i tillegg til andre fora. Man kan lese seg opp-/ og ned i dagesvis før man kanskje bestemmer seg for å prøve å lage noe. Har sett flere veldig gode oppsett som virkelig har fått til dette, men utallige timer og kunnskap ligger bak.

Noen ganger ender man opp flere systemer for å dekke alle behovene selv om man ikke ønsker det...

Ønsker man noe mer man kan installere og "glemme" etterpå så kommer det veldig spennende nyheter utover våren fra flere hold :thumbsup:

oberst1 skrev 2 minutter siden:

Som distributør av et system som er nevnt blir jeg inhabil og skal ikke markedsføre her inne.

Derimot har jeg gjennom flere år vært interessert i det samme emnet og har fulgt med litt i timen, derfor vil jeg gjerne dele noen erfaringer og betraktninger.

• Telldus f.eks kommuniserer kun en vei, altså kommando/verdi blir sendt en vei uten å vite om beskjed er mottatt

Det er helt feil. Bruker du zwave komponenter kommuniserer den begge veier og du får vite om kommando er utført .

Christina 3 skrev 1 minutt siden:

Helt feil igjen.

Telldus V2 er Z-wave

Ikke for å kverulere, men du har ikke lest hva jeg skrev kanskje? For folk som ikke har satt seg inn dette så er og har alltid vært den billige Telldusen som var hylle vare på Clas vært 433Mhz og ikke Z-wave. At det også finnes versjon med Z-wave er riktig, men ikke poenget her. Har hatt alle sammen selv... Så feil er det ikke, du bare velger å misforstå :wink:

Kan være enig det, selv om budskapet var forskjell i teknologien. Senest rett før jul solgte de den gamle på vår lokale Clas O. Dessuten har kanskje noen dette liggende hjemme i fra før; fint å bruke i båten eller kjøpt billig brukt. Da har du den gamle...

Nå er Znet Lite v2 begge deler; 433MHz og Z-wave. Nexa blir vel omsatt en del på Clas, det er 433...

Derfor er det greit å vite om disse tingene om man ikke har satt seg inn i det. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...