Jan Øivind
Indy skrev for 2 timer siden:I forhold til ren moro så er selvsagt høyest mulig rating positivt, men båter med veldig høy rating er generelt vanskeligere å seile opp til potensialet sitt. Så for gode plasseringer uten for mye trening kan en båt med lavere rating være vel så effektivt. X-34 er et godt eksempel på en båt som ofte slår veldig mye raskere båter på korrigert tid. Samme med Elan 37.
Anbefalt lesing er resultatlister fra Færder'n og andre større regattaer over noen år, her ser du fort hvordan aktuelle båter plasserer seg. Selvsagt har seileren mest å si her, men gjennomsnittlig får du et inntrykk av hvordan den aktuelle båtmodellen gjør det.
I din situasjon ville jeg hatt First 40.7 og Elan 37 som favoritter. X-37 og X-40, Bav Match 38 ville jeg også vurdert.
Alle disse har cockpit og ergonomi først og fremst for seiling, men er også fine på tur.
Om båten har høy eller lav rating mtp regattaer er ikke så viktig, det at båten er rask og gøy å seile fremfor å bruke jernseil er viktigst. Båtene du nevner er absolutt i kikkertsikte pluss Hanse 371, 371... Lurer også litt på Hanse 350 med 3 cabiner, 2 fot er ikke allverden, men usikker på hvor stor plass forskjell det er på 350 og 370 også 371som sikkert er litt mindre inni enn 370. IMX-40 så ligger ute hadde vært aktuel om jeg hadde hatt dyp nok båtplass, de garanterer bare opp til 2.10m.