Pequod
lurvetass skrev for 14 timer siden:
Tenkt litt på det med kalesje og å kunne utvide sesongen jeg også.
Hadde det vært mulig å lage en type vinterkalesje med kraftiger duk eller kasnkje tilogmed isolert duk?
Hmm, det har jeg ikke tenkt over. Mulig det kan finnes noe slikt? Vet ikke om det er noen her på forumet som bor i kalesjebåt?
Jeg har jo et par båter i sikte som jeg tror kan passe, men det kan fort forandre seg. I alle fall i løpet av de årene jeg har satt som et slags mål.
Hvis noen har forslag til båter som kunne egne seg (og nei, jeg er ikke på kjøpemarkedet ennå!) så tar jeg gjerne imot forslag. Vil uansett kose meg med den jeg har nå framover og har det ikke travelt.
Noen punkter som er viktige for meg med tanke på hva jeg kan vurdere som en bobåt:
- Lommeboka. Jeg er ingen millionær, så det blir en bruktbåt. Jeg er ikke villig til å sette meg i stor gjeld heller, jeg skal ha et ukomplisert båtliv, ikke minst økonomisk. Jeg tenker maks 700.000-800.000.
- Det må være en delvis lukket båt slik at jeg kan oppholde meg om bord om vinteren uten å fryse ballene av meg under en kalesje...
- Det MÅ være mulighet til å kunne være ute i det fri fra førerposisjon, med takluke og gjerne et sidevindu/dør som kan åpnes. Evt. flybridge, men da må vi antakelig opp i en prisklasse jeg ikke er komfortabel med.
- Dører som kan lukkes slik at det blir godt og varmt inne også når det er kaldt ute.
- Jeg vil ha strak aksel, ikke drev
- Jeg vil ha en båt med kun én motor, to motorer kompliserer og fordyrer - jeg vil ha et sunt drivstofforbruk og er ikke avhengig av/har lyst på mye fart (men greit å ha noe ekstra å gå på)
- Motoren bør helst være av nyere dato
- Båten bør ikke ha store umiddelbare oppussingsbehov
- Det må være en glassfiberbåt - med mine manglende praktiske ferdigheter er det det beste!
- Jeg vil ha en fast lugar som ikke behøver å ommøbleres til sofakrok hele tiden
- Gjerne en stikklugar/gjestelugar samt mulighet til å skaffe soveplass i salong ved behov
- Dusjmulighet inne på toalettet
- Bysse ute i cockpiten, ikke nede i en salong
- Badeplattform, gjerne med dør/luke
- Ståhøyde for meg, i alle fall i cockpiten (jeg er 1,94 høy)
- Jeg vil ha en båt med klassiske linjer, den skal se ut som en ordentlig båt!