Pequod
Sjøstein skrev 53 minutter siden:
Undertegnes! Leit å høre om uhellet, men en grunnstøting etter 692 turer er nok en bedre statistikk enn de fleste andre kan skilte med.
Statistikken er nok verre enn som så, selv om dette er første gang jeg måtte bruke VHF-en og bli evakuert fra båten for å senere ble trukket av grunnen.
I januar 2014 gikk jeg på grunn ved Kråkholmen utenfor Ostøya med snekka mi. Kom en fyr fra holmen som så jeg gikk på grunn og trakk meg av med en liten jolle med påhengsmotor. Ingen skade på båten.
I oktober 2019 kjørte jeg over et lite skjær i Hvaler, som jeg mener var feilmerket på kartet - det var liksom en hump som jeg kjørte over, så jeg fortsatte for egen maskin. Karene på Sjøsenteret på Nesodden mente det bare var en kosmetisk skade på selve kjølen, og det ble fort fikset på med litt primer og epoxy.
Og i desember 2013 fikk jeg tau i propellen med snekka utenfor Lindøya og ble tauet over Bunnefjorden til hjemmehavna av redningsskøyta. Det samme skjedde med nybåten i mai 2019, bare noen uker etter kjøpet. Da lå jeg i Stavern og en dykker fra RS hoppet uti og skar av tauet.
Så ulykkesfrekvensen er nok noe hyppigere enn det du nevner...
Bilde fra RS: