Pequod
Snart klar for avgang herfra. Håper på ledig plass i Haugesund!
Museet i Gamle Skudeneshavn var en opplevelse. Veldig mye interessant og flott lagt opp. Selvsagt mye maritimt her og hovedvekt på 1800-tallet, men også mye annet som viser utviklingen.
Inngangen er faktisk via disken i kramboden!
Som sagt, ikke alt er fra 1800-tallet…
Jeg er jo mann. Selv om det står at man ikke skal røre tingene, måtte jeg jo kikke… Av måten bladet automatisk åpnet seg på en bestemt side, så var jeg nok ikke den første som falt for fristelsen…
Tannlegeskrekken min ble ikke mindre av denne utstillingen…Selv om dette til og med var et elektrisk bor…
Med sildefiske som næringsgrunnlag var det selvsagt behov for tønner!
Dette skal være et av de få bevarte Nortraship-flaggene.
imponerende bymodell som viser Skudeneshavn anno 1918.
Bergtatt ligger omtrent akter for den bakerste båten til høyre for det brune huset i midten av bildet.
Tollkontoret
Tok en liten sen lunsj og cowboystrekk i båten før jeg tok en ny runde for å se på utsikten.
Dette vaskehuset er bygd tett inntil fjellveggen og faktisk formet etter fjellet!
Bak der kom jeg altså tøffende på torsdag, og skal tøffe ut igjen om ikke lenge.
Oppe i parken er det to benker, en for ja og en for nei. Ikke særlig aktuelt for meg. Først må jeg få tak i et fruentimmer, deretter binde henne fast for å deretter slepe henne helt opp hit. Og så risikere - etter all sannsynlighet - at hun setter seg på nei-benken…
Tror jeg står over, ikke verdt all slitet…
Da skal jeg straks kaste loss og sette kursen mot Haugesund. Håper det er ledig plass ved de nye flytebryggene. Blir en kort etappe til meg å være, dog.