Pequod
Det ble ikke så veldig mye beskrivelse av etappen i går, la ut bildene egentlig etter leggetid..
Siden jeg ikke hadde kart på plotteren lenger, så tok jeg det forsiktig og dro gjennom ukomplisert farvann og brukte en gratis prøveperiode på kartappen til Navionics på mobilen. Synes den var mye bedre enn Gule Siders På Sjøen, så jeg tror jeg investerer i den appen uansett. Blant annet mye bedre loggefunksjoner enn Gule Siders, som også har en lei tendens til å stoppe opp hvis den ligger i bakgrunnen.
Det var nok et godt valg av meg å ikke dra videre i dag tidlig, for jeg sov litt dårlig natt til fredag også, antakelig fordi det lå i bakhodet at jeg skulle tidlig opp, så jeg var litt utslitt.
I tillegg er det jo noen timers reise her fra Florø og opp til Stad, så jeg ville ha måttet startet VELDIG tidlig...og jeg kjenner jo på det nå, at det var godt å få hvilt skikkelig ut.
Jeg drar nok videre i dag og rusler opp til Stad-området via et par omveier, regner jeg med. Må jo se meg litt rundt i Florø før jeg drar videre, og trenger å bunkre opp med noen medisiner. Og mer Pepsi-Max - de seks firepakkene som ble innkjøpt i Bergen er nå redusert til bare en...
Jeg har i det minste fått fikset på kartplotterproblemet! Og det viste seg at det ble en utfordring for Ocean Electronics borti gata her...
Konklusjonen var at jeg egentlig ikke skulle hatt mulighet til å kjøpe kart over hele Norge med den brikken jeg hadde, rett og slett fordi den var for liten (kun 2 GB).
I tillegg har Navionics skiftet betegnelse på det kartområdet jeg hadde fra før av.
For å si det enkelt oppsummert: Jeg har betalt for et helt Norgeskart, men har likevel fått lastet ned kun oppdateringen for det eksisterende kartet jeg har - altså Skagerak/Kattegat, selv om det står på Chart Installer-programmet fra Navionics at jeg har lastet ned kart for hele Norge!
Han som hjalp meg skjønte ikke at det var mulig, for det skulle egentlig ikke gått an!
Jaja, nå har jeg i alle fall riktig kart, pluss at jeg kan bruke den gamle kartbrikken for Sverige/Danmark - selv om den ikke lenger er mulig å oppdatere. Så når den går ut neste sommer, må jeg kjøpe en ny brikke/nytt kart for Sverige og Danmark, hvis jeg skal ha behov for det, ettersom det området den gamle kartbrikken har, ikke lenger finnes som tilbud fra Navionics.
Tror jeg skal ha forstått det riktig!
I alle fall upåklagelig service fra Ocean Electronics!