Jump to content

Edit History

Pequod

Pequod


Lagt til bilder

Det ble altså en lang etappe på onsdagen. Jeg jobbet natt til onsdag og hadde opprinnelig planlagt å dra over Stad rett etter vakta, men jeg var litt mer sliten enn jeg hadde trodd, så jeg tenkte at et par timer på øyet kunne jeg bevilge meg.

9D37159E-CD5A-40DD-AD96-38B76344BD9A.jpeg.3c56ca811b2f97654a5e7808af074963.jpeg

 

Det var riktignok speilblankt da jeg la meg rett før klokka sju, men Windy påsto at det blåste mer utpå og at det deretter ville bli omtrent speilblankt fra tidlig formiddag og ut på ettermiddagen,

0CA06F85-16C7-4B8C-B167-3C2046AE6B74.jpeg.e892303dbd0e1d3be12347bc73f47560.jpeg

Men Windy tok, som de har gjort ganske ofte på det toktet jeg er utpå nå, helt feil.

 

I tillegg klarte jeg å sove dobbelt så mye som jeg hadde planlagt opprinnelig, så jeg var ikke av gårde før rett etter klokka 12 på formiddagen, på et tidspunkt som jeg, hvis jeg egentlig hadde gjort som planlagt, ville ha vært ferdig med Stad for lenge siden.

3C6B289B-BFD0-4C85-B1EE-0E00710DBA35.jpeg.ac8c43d1c88d31fb6f6a3c18c96be3bd.jpeg

Men likevel gikk det helt fint. Det var veldig rolig i begynnelsen, så gikk det over til litt late dønninger og etterhvert en blanding av dønninger og litt krapp og større bølger - spesielt på slutten før jeg begynte å legge inn mot land igjen - men totalt sett en hel grei opplevelse. Det var faktisk mye verre å krysse Langesundbukta i fjor høst enn å krysse Stad nå. Så får vi se på returen, om jeg er like heldig da.

 

71A4E6F2-D7D8-49B4-A4B1-3DEFFB515E99.jpeg.b08b2b7f2d752bedb8d7654786e5d1bb.jpeg

 

Planen min var opprinnelig å finne et sted der jeg kunne legge til og få sovet noen timer slik at jeg var mer opplagt til siste nattvakt, men det skar seg litt. Jeg dro først til Fosnavåg, men var litt skeptisk ettersom den havna så litt trang ut i Havneguiden. Da jeg nærmet meg så jeg også en bro som ikke har vært nevnt noe sted, så ut som en gangbro. Jeg kunne ikke finne ut noe om man måtte bestille åpning av den eller om den ble åpnet til faste tider, så jeg valgte å kjøre forbi.

5B80EB72-28CD-4ED6-A8A2-043AFB9B759A.jpeg.d0ae39ac52d47d87fdaa869bdc20a6de.jpeg

Det var litt forvirrende og jeg følte meg litt usikker. Jeg så jo at det lå større båter på innsiden når jeg brukte kikkerten, og broen var helt klart for lav til både meg og de skipene som lå på innsiden, men jeg valgte å droppe Fosnavåg og dro videre med Ulsteinvik i tankene.

0B271686-2F2D-4295-931B-AD2890C59A26.jpeg.012f903b805c0c2c33e25aaeaafece71.jpeg

Men når jeg kom dit ble jeg nok en gang skuffet. Jeg hater trange havner, så jeg dro ikke inn til båtforeningens gjesteplasser, men observerte i kikkerten at den brygga som er oppført som gjestebrygge der så temmelig full ut. Da dro jeg videre til hotellet og de gjesteplassene som skulle være der.

9EED33ED-AB04-490C-B0B0-4FCB26DA9550.jpeg.fc8394a77f5b0bf2217b9c12de56cd88.jpeg

Så rimelig trangt og fullt ut innerst i den kroken der det lå flytebrygger, og jeg ble nok en gang usikker på hvor jeg kunne ligge, da jeg synes det var dårlig merket. Ifølge Havneguiden kan man også ligge langs de høye kaikantene, men der lå det blant annet en diger skøyte, så jeg ble usikker på om den informasjonen stemte (har etter hvert funnet ut at det er mye, også i onlineversjonen, som ikke stemmer eller er utdatert), og i tillegg var de kaiene så høye at jeg ville fått problemer med å komme meg på land.

37EF1903-4CDE-437A-871B-8D1831797AC2.jpeg.9bd4177faede835314b28c609a882590.jpeg

Så da dro jeg videre nok en gang! Nå var jeg fullstendig klar over at den opprinnelige planen om å komme meg til et sted såpass tidlig at jeg kunne få sove litt, var falt i fisk. Jeg hadde allerede droppet å kjøre innom et par aktuelle steder på grunn av usikkerhet om det var strøm der og fordi det var få plasser og antakelig opptatt uansett.

912CA818-C69D-4848-9891-19C4EB180BE3.jpeg.7ca2d84b6a8bd4f43040ab890992e581.jpeg

Av den grunn droppet jeg også tanken på å dra inn til Ørsta eller Volda - små havner med få gjesteplasser og ganske surt å dra helt dit uten å få plass. Samtidig så jeg at det hadde begynt å blåse opp, omtrent et døgn tidligere enn det Yr hadde meldt tidligere, så jeg bestemte meg uansett for å ta indre lei fra Ulsteinvik og inn i Vartdalsfjorden.

78FAD2C0-2E9A-4D74-B69D-61E356B57824.jpeg.7f722dc9738b870982c01d4ba4cfd5c6.jpeg

Jeg tok derfor kontakt med den båtforeningen i Ålesund hvor jeg skal ha båten liggende mens jeg tar en to ukers pause, og lurte på om det var mulig å komme fit to dager tidligere enn bestilt. Det var ikke noe problem, så da jeg dro gjennom en blikkstille Vartdalsfjord så var det klart at jeg kom til dra helt inn til Ålesund. Like greit.

AAF19E5B-648D-4224-A578-20469D7D18D0.jpeg.5527ba66a5d3ddaa3abb4b447976279b.jpeg

Da jeg kom ut av fjorden og dro inn Sulafjorden mot Ålesund, kom det verste "føret" på denne etappen. Det blåste skikkelig rett mot (og fra en annen retning enn meldt både fra Yr og Windy) i mye større og sinna bølger enn meldt. Helty delig at det uværet som var meldt torsdag og fredag kom et døgn tidligere!

FDF3DD97-FE91-4D17-AF74-3DF003DF7B30.jpeg.1d94c688bb10a3038ab14d3a1609f1d5.jpeg

Så etappen over Sulafjorden og deretter inn Hessafjorden ble litt røff, men fortsatt ingen match for denne båten og denne skipperen.

 

I dag har jeg fått sovet skikkelig ut og drar hjem til Nesodden med fly i morgen fredag, for så å være tilbake her 2. august med avreise 3. august. Om jeg drar videre nordover til Kristiansund og Trondheim er det været som avgjør. Jeg hadde opprinnelig planer om å ta bussen inn til sentrum her i dag for å se meg litt om, men det får jeg ta i august. Jeg ligger jo et stykke fra sentrum og gjestehavna der (som var full da jeg sjekket webkameraet onsdag), men trygt og godt i bås og en båtforening med vektere og låste porter.

B1A026E3-C87B-4675-AE7A-C943D53CA70E.jpeg.0bf0179d52ad52761962a53a047677b3.jpeg

 

 

Pequod

Pequod


Lagt til bilder

Det ble altså en lang etappe på onsdagen. Jeg jobbet natt til onsdag og hadde opprinnelig planlagt å dra over Stad rett etter vakta, men jeg var litt mer sliten enn jeg hadde trodd, så jeg tenkte at et par timer på øyet kunne jeg bevilge meg.

9D37159E-CD5A-40DD-AD96-38B76344BD9A.jpeg.3c56ca811b2f97654a5e7808af074963.jpeg

 

Det var riktignok speilblankt da jeg la meg rett før klokka sju, men Windy påsto at det blåste mer utpå og at det deretter ville bli omtrent speilblankt fra tidlig formiddag og ut på ettermiddagen,

0CA06F85-16C7-4B8C-B167-3C2046AE6B74.jpeg.e892303dbd0e1d3be12347bc73f47560.jpeg

Men Windy tok, som de har gjort ganske ofte på det toktet jeg er utpå nå, helt feil.

 

I tillegg klarte jeg å sove dobbelt så mye som jeg hadde planlagt opprinnelig, så jeg var ikke av gårde før rett etter klokka 12 på formiddagen, på et tidspunkt som jeg, hvis jeg egentlig hadde gjort som planlagt, ville ha vært ferdig med Stad for lenge siden.

3C6B289B-BFD0-4C85-B1EE-0E00710DBA35.jpeg.ac8c43d1c88d31fb6f6a3c18c96be3bd.jpeg

Men likevel gikk det helt fint. Det var veldig rolig i begynnelsen, så gikk det over til litt late dønninger og etterhvert en blanding av dønninger og litt krapp og større bølger - spesielt på slutten før jeg begynte å legge inn mot land igjen - men totalt sett en hel grei opplevelse. Det var faktisk mye verre å krysse Langesundbukta i fjor høst enn å krysse Stad nå. Så får vi se på returen, om jeg er like heldig da.

E8F0B8FE-FBC8-4498-A8FF-4F26753A516A.jpeg.80810f502541341905e206105d95745d.jpeg

Planen min var opprinnelig å finne et sted der jeg kunne legge til og få sovet noen timer slik at jeg var mer opplagt til siste nattvakt, men det skar seg litt. Jeg dro først til Fosnavåg, men var litt skeptisk ettersom den havna så litt trang ut i Havneguiden. Da jeg nærmet meg så jeg også en bro som ikke har vært nevnt noe sted, så ut som en gangbro. Jeg kunne ikke finne ut noe om man måtte bestille åpning av den eller om den ble åpnet til faste tider, så jeg valgte å kjøre forbi.

5B80EB72-28CD-4ED6-A8A2-043AFB9B759A.jpeg.d0ae39ac52d47d87fdaa869bdc20a6de.jpeg

Det var litt forvirrende og jeg følte meg litt usikker. Jeg så jo at det lå større båter på innsiden når jeg brukte kikkerten, og broen var helt klart for lav til både meg og de skipene som lå på innsiden, men jeg valgte å droppe Fosnavåg og dro videre med Ulsteinvik i tankene.

0B271686-2F2D-4295-931B-AD2890C59A26.jpeg.012f903b805c0c2c33e25aaeaafece71.jpeg

Men når jeg kom dit ble jeg nok en gang skuffet. Jeg hater trange havner, så jeg dro ikke inn til båtforeningens gjesteplasser, men observerte i kikkerten at den brygga som er oppført som gjestebrygge der så temmelig full ut. Da dro jeg videre til hotellet og de gjesteplassene som skulle være der.

9EED33ED-AB04-490C-B0B0-4FCB26DA9550.jpeg.fc8394a77f5b0bf2217b9c12de56cd88.jpeg

Så rimelig trangt og fullt ut innerst i den kroken der det lå flytebrygger, og jeg ble nok en gang usikker på hvor jeg kunne ligge, da jeg synes det var dårlig merket. Ifølge Havneguiden kan man også ligge langs de høye kaikantene, men der lå det blant annet en diger skøyte, så jeg ble usikker på om den informasjonen stemte (har etter hvert funnet ut at det er mye, også i onlineversjonen, som ikke stemmer eller er utdatert), og i tillegg var de kaiene så høye at jeg ville fått problemer med å komme meg på land.

37EF1903-4CDE-437A-871B-8D1831797AC2.jpeg.9bd4177faede835314b28c609a882590.jpeg

Så da dro jeg videre nok en gang! Nå var jeg fullstendig klar over at den opprinnelige planen om å komme meg til et sted såpass tidlig at jeg kunne få sove litt, var falt i fisk. Jeg hadde allerede droppet å kjøre innom et par aktuelle steder på grunn av usikkerhet om det var strøm der og fordi det var få plasser og antakelig opptatt uansett.

912CA818-C69D-4848-9891-19C4EB180BE3.jpeg.7ca2d84b6a8bd4f43040ab890992e581.jpeg

Av den grunn droppet jeg også tanken på å dra inn til Ørsta eller Volda - små havner med få gjesteplasser og ganske surt å dra helt dit uten å få plass. Samtidig så jeg at det hadde begynt å blåse opp, omtrent et døgn tidligere enn det Yr hadde meldt tidligere, så jeg bestemte meg uansett for å ta indre lei fra Ulsteinvik og inn i Vartdalsfjorden.

78FAD2C0-2E9A-4D74-B69D-61E356B57824.jpeg.7f722dc9738b870982c01d4ba4cfd5c6.jpeg

Jeg tok derfor kontakt med den båtforeningen i Ålesund hvor jeg skal ha båten liggende mens jeg tar en to ukers pause, og lurte på om det var mulig å komme fit to dager tidligere enn bestilt. Det var ikke noe problem, så da jeg dro gjennom en blikkstille Vartdalsfjord så var det klart at jeg kom til dra helt inn til Ålesund. Like greit.

AAF19E5B-648D-4224-A578-20469D7D18D0.jpeg.5527ba66a5d3ddaa3abb4b447976279b.jpeg

Da jeg kom ut av fjorden og dro inn Sulafjorden mot Ålesund, kom det verste "føret" på denne etappen. Det blåste skikkelig rett mot (og fra en annen retning enn meldt både fra Yr og Windy) i mye større og sinna bølger enn meldt. Helty delig at det uværet som var meldt torsdag og fredag kom et døgn tidligere!

FDF3DD97-FE91-4D17-AF74-3DF003DF7B30.jpeg.1d94c688bb10a3038ab14d3a1609f1d5.jpeg

Så etappen over Sulafjorden og deretter inn Hessafjorden ble litt røff, men fortsatt ingen match for denne båten og denne skipperen.

 

I dag har jeg fått sovet skikkelig ut og drar hjem til Nesodden med fly i morgen fredag, for så å være tilbake her 2. august med avreise 3. august. Om jeg drar videre nordover til Kristiansund og Trondheim er det været som avgjør. Jeg hadde opprinnelig planer om å ta bussen inn til sentrum her i dag for å se meg litt om, men det får jeg ta i august. Jeg ligger jo et stykke fra sentrum og gjestehavna der (som var full da jeg sjekket webkameraet onsdag), men trygt og godt i bås og en båtforening med vektere og låste porter.

B1A026E3-C87B-4675-AE7A-C943D53CA70E.jpeg.0bf0179d52ad52761962a53a047677b3.jpeg

 

 

Pequod

Pequod

Det ble altså en lang etappe på onsdagen. Jeg jobbet natt til onsdag og hadde opprinnelig planlagt å dra over Stad rett etter vakta, men jeg var litt mer sliten enn jeg hadde trodd, så jeg tenkte at et par timer på øyet kunne jeg bevilge meg.

 

Det var riktignok speilblankt da jeg la meg rett før klokka sju, men Windy påsto at det blåste mer utpå og at det deretter ville bli omtrent speilblankt fra tidlig formiddag og ut på ettermiddagen,

 

Men Windy tok, som de har gjort ganske ofte på det toktet jeg er utpå nå, helt feil.

 

I tillegg klarte jeg å sove dobbelt så mye som jeg hadde planlagt opprinnelig, så jeg var ikke av gårde før rett etter klokka 12 på formiddagen, på et tidspunkt som jeg, hvis jeg egentlig hadde gjort som planlagt, ville ha vært ferdig med Stad for lenge siden.

 

Men likevel gikk det helt fint. Det var veldig rolig i begynnelsen, så gikk det over til litt late dønninger og etterhvert en blanding av dønninger og litt krapp og større bølger - spesielt på slutten før jeg begynte å legge inn mot land igjen - men totalt sett en hel grei opplevelse. Det var faktisk mye verre å krysse Langesundbukta i fjor høst enn å krysse Stad nå. Så får vi se på returen, om jeg er like heldig da.

 

Planen min var opprinnelig å finne et sted der jeg kunne legge til og få sovet noen timer slik at jeg var mer opplagt til siste nattvakt, men det skar seg litt. Jeg dro først til Fosnavåg, men var litt skeptisk ettersom den havna så litt trang ut i Havneguiden. Da jeg nærmet meg så jeg også en bro som ikke har vært nevnt noe sted, så ut som en gangbro. Jeg kunne ikke finne ut noe om man måtte bestille åpning av den eller om den ble åpnet til faste tider, så jeg valgte å kjøre forbi.

 

Det var litt forvirrende og jeg følte meg litt usikker. Jeg så jo at det lå større båter på innsiden når jeg brukte kikkerten, og broen var helt klart for lav til både meg og de skipene som lå på innsiden, men jeg valgte å droppe Fosnavåg og dro videre med Ulsteinvik i tankene.

 

Men når jeg kom dit ble jeg nok en gang skuffet. Jeg hater trange havner, så jeg dro ikke inn til båtforeningens gjesteplasser, men observerte i kikkerten at den brygga som er oppført som gjestebrygge der så temmelig full ut. Da dro jeg videre til hotellet og de gjesteplassene som skulle være der.

 

Så rimelig trangt og fullt ut innerst i den kroken der det lå flytebrygger, og jeg ble nok en gang usikker på hvor jeg kunne ligge, da jeg synes det var dårlig merket. Ifølge Havneguiden kan man også ligge langs de høye kaikantene, men der lå det blant annet en diger skøyte, så jeg ble usikker på om den informasjonen stemte (har etter hvert funnet ut at det er mye, også i onlineversjonen, som ikke stemmer eller er utdatert), og i tillegg var de kaiene så høye at jeg ville fått problemer med å komme meg på land.

 

Så da dro jeg videre nok en gang! Nå var jeg fullstendig klar over at den opprinnelige planen om å komme meg til et sted såpass tidlig at jeg kunne få sove litt, var falt i fisk. Jeg hadde allerede droppet å kjøre innom et par aktuelle steder på grunn av usikkerhet om det var strøm der og fordi det var få plasser og antakelig opptatt uansett.

 

Av den grunn droppet jeg også tanken på å dra inn til Ørsta eller Volda - små havner med få gjesteplasser og ganske surt å dra helt dit uten å få plass. Samtidig så jeg at det hadde begynt å blåse opp, omtrent et døgn tidligere enn det Yr hadde meldt tidligere, så jeg bestemte meg uansett for å ta indre lei fra Ulsteinvik og inn i Vartdalsfjorden.

 

Jeg tok derfor kontakt med den båtforeningen i Ålesund hvor jeg skal ha båten liggende mens jeg tar en to ukers pause, og lurte på om det var mulig å komme fit to dager tidligere enn bestilt. Det var ikke noe problem, så da jeg dro gjennom en blikkstille Vartdalsfjord så var det klart at jeg kom til dra helt inn til Ålesund. Like greit.

 

Da jeg kom ut av fjorden og dro inn Sulafjorden mot Ålesund, kom det verste "føret" på denne etappen. Det blåste skikkelig rett mot (og fra en annen retning enn meldt både fra Yr og Windy) i mye større og sinna bølger enn meldt. Helty delig at det uværet som var meldt torsdag og fredag kom et døgn tidligere!

 

Så etappen over Sulafjorden og deretter inn Hessafjorden ble litt røff, men fortsatt ingen match for denne båten og denne skipperen.

 

I dag har jeg fått sovet skikkelig ut og drar hjem til Nesodden med fly i morgen fredag, for så å være tilbake her 2. august med avreise 3. august. Om jeg drar videre nordover til Kristiansund og Trondheim er det været som avgjør. Jeg hadde opprinnelig planer om å ta bussen inn til sentrum her i dag for å se meg litt om, men det får jeg ta i august. Jeg ligger jo et stykke fra sentrum og gjestehavna der (som var full da jeg sjekket webkameraet onsdag), men trygt og godt i bås og en båtforening med vektere og låste porter.

 

(Jeg poster dette innlegget nå, men kommer straks til å redigere det og legge inn bilder på mobilen, da det er enklere enn å laste opp fra mobilen til PCen og deretter fra PCen og opp på forumet!) Så hvis du leser dette uten bilder, så kommer det straks bilder her!)

 



×
×
  • Create New...