Pequod
Og plutselig var det omtrent stappfullt i havna her i Bud! Viser seg at det i helgen skal være et slags treff for båtfolk i regionen, så like greit at jeg skal dra i morgen, for her kommer det til å bli skikkelig liv i helga. Etter at jeg tok screengrabben fra webkameraet under, har det kommet en større seilbåt ytterst også.
Slik så det ut før resten av båtene kom, og før akevitten...
De to båtene fra Elnesvågen som lå langsides på den ytterste flytebrygga forhalte til å ligge med akter inn i ettermiddag, og da fortalte de at det kom til å komme endel båter, så jeg forhalte helt til ytterkanten av brygga for å frigjøre en meter ekstra med plass. Det kommer flere båter i morgen, så da er det greit at jeg skal av gårde, da frigjør jeg vel to ekstra plasser. Veldig kronglete for meg å prøve å ligge med baug inn eller ut ettersom ankervinsjen ikke fungerer og jeg heller ikke har noe anker forut.
Det viser seg at eieren av den andre båten fra Elnesvågen observerte meg da jeg lå i Florø, og jeg ble invitert om bord til en ankerdram etter at vi var ferdige. Det endte opp med at vi alle sammen gikk bort til restauranten og spiste middag sammen. Dessverre, @Tom Rør, ble det ikke noe rødsei på meg ettersom torsdager er "ballebuffet"...
Altså potetballer og andre baller, samt salt kjøtt, baconbiter,kålrabistappe osv. Ble stappmett etter to omganger! Såvidt jeg klarte å trøkke innpå bittelitt dessert etterpå! Og jeg rekker ikke å få i meg noe mat før jeg drar i morgen, så jeg får vel ha det til gode.
Havnevakta her kunne fortelle at det kommer gjesteplasser også hos båtforeningens havn, og at det kommer drivstoffylling der også, men at det ikke er på plass ennå.
Før alt dette rakk jeg en tur opp på restene av kystfortet, men dessverre stengte selve museet for sesongen for bare tre dager siden - enda en ting jeg har til gode, så jeg får nok komme tilbake hit for å få med meg rødseien og museet...
Jeg er ikke ukjent med akkurat dette - museet i Lillesand har jeg ikke fått besøkt ettersom det har vært stengt når jeg har vært der, og selv om jeg har vært i Stavern hvert år siden 2017 (og flere ganger hvert år også) så har jeg ennå ikke sett innsiden av Minnehallen - av samme grunn. Slik er det når man foretrekker å ta båtferien utenom fellesferien...
I morgen er egentlig planen å besøke Ona og deretter Finnøy, men jeg er igjen blitt noe usikker. Det er meldt ganske mye vind også i morgen, så jeg tror det mest sannsynlige er at jeg kanskje tar indre lei og drar tilbake til Ålesund. Avgjørelsen tar jeg i morgen. Jeg er uansett veldig fornøyd med å få oppleve Bud.
Kirkebygg er ikke det jeg vanligvis er så opptatt av, men kirka i Bud var veldig enkel og spartansk på utsiden - men løkkuppelen gjorde meg litt nysgjerrig - det er vel ikke helt vanlig på norske kirkebygg?