Pequod
Ble liggende i båtforeningen på Nautneset et døgn ekstra på grunn av at venstrefoten min krangler igjen, og jeg lå derfor for det meste i horisontalen.
Fant ut i dag at det ikke var mulig å fylle diesel der likevel. For å få startet pumpa må man nemlig ha en ekstra nøkkel, og det er det nok kun medlemmer i foreningen som har. Så da vet man det.
På grunn av at det er meldt dårlig vær i et par dager framover, og jeg uansett er forsinket, så droppet jeg å ta en ny sving nordover til Ona, men tenkte jeg kunne få med meg et stopp på Finnøy, så da satte jeg kursen dit.
Dro ut gjennom Grunnefjorden i helt nydelig vær og ikke så mye som en krusning på sjøen, selv om Yr mente det skulle blåse 6 m/s...
Innseilingen til Finnøy så litt kronglete ut på kartet, men viste seg å være ganske så ukomplisert. Jeg var eneste båt på gjestebrygga...
Helt tydelig at det ikke lenger er toppsesong nå, tok en rusletur, men det var omtrent dødt overalt.
Finnøy-motoren i servicebygget var jo litt av et syn! Kommer man hit i hovedsesongen kan man visstnok oppleve at den blir startet også. Har gått over 100.000 motortimer...
Ble bare på øya i et par timer. Var ikke så mye å foreta seg der utenom å slappe av...
Jeg valgte å droppe Midsund som mål i dag, og dro heller rett til Ålesund. Det skal begynne å hølje fra morgenen av tirsdag, så jeg tenkte at det var like greit å dra rett til Ålesund mens det fremdeles var pent vær.
Det var kommet litt mer sjø mens jeg lå på Finnøy, men bølgene kom fra akter og var ikke spesielt store heller.
Planen var jo å legge seg innerst i Brosundet for å være godt beskyttet, men der så det ganske så fullt ut, så jeg la meg ved en av flytebryggene ytterst istedenfor. Mens jeg har ligget her har det kommet et par båter som har stimet innover, men kommet ut igjen, og en av dem la seg ved den andre flytebryggen her - som var opptatt da jeg ankom. Så det er nok en del båter innerst.
Mannskapet på redningskøyta kom inn for en liten ispause, og jeg fikk en prat med dem før de la ut igjen. Jo lenger nord jeg har kommet, jo flere er det som kikker på akterenden av båten min og lurer på om jeg virkelig kommer helt fra Nesodden. Og de blir ganske overrasket når jeg kan bekrefte det.
Det får bli det for denne gang!