Pequod
Det er vel egentlig ikke så mye å skrive om turen inn til Geiranger, det blir mer å la bildene tale for seg selv. Været var jo nydelig hele turen, og fortsetter i dag. 20 grader og blikkstille!
Bildene mine er nok litt dårligere enn vanlig på denne turen ettersom jeg kun har brukt iPhone. Jeg tok med meg fotobagen da jeg dro i mai, uten å huske at jeg hadde brukt kameraet noen få dager tidligere...det lå altså ikke i bagen...
Da jeg tok pausen min på 17 dager i juli, så solgte jeg kameraet ettersom jeg fikk et godt tilbud, og bestilte meg et speilløst kamera. Det var det en ukes leveringstid på... Men dere skjønner kanskje tegninga, butikken hadde fortsatt ikke fått det da jeg dro tilbake... Så da blir det mobilbilder!
Første bilde er fra etter at jeg har passert Vegsundet og er på vei ut i Storfjorden.
Så er jeg ute i fjorden - det er vel Sykkylven som skimtes på andre siden. Jeg har jo lyst å ta en kort stopp der for å ta bilde av den store stresslessen - men husker ikke i farta om det er i Sykkylven eller på Ikornes den står? Får sjekke Tom Rør-tråden...
Ifølge Navionics er jeg fremdeles i Storfjorden, som etter hvert går over til Synnylvsfjorden før selve Geirangerfjorden tar over sjarmøretappen... Noen bilder fra turen inn følger.
Her er Mein Schiff 1 på vei ut fra selve Geirangerfjorden og inn til en times stopp i Hellesylt. Er det noe av interesse å titte på der?
Da har jeg begynt på selve Geirangerfjorden...
Et litt mindre cruiseskip på vei ut av fjorden, World Voyager. Det var det første som kom på besøk i Geiranger i år, den 21,8. Så var det tilbake på returen i går. Mein Schiff 1 var inne i Geiranger for første gang. Har lest at alle om bord på Mein Schiff er fullvaksinerte, så jeg regner med at det gjelder også dette.
Amera er det tredje skipet på besøk. Det lettet anker rett etter at jeg passerte. Totalt skal det være 25 cruiseanløp i Geiranger i år, det siste 5. desember! Er nok bare en brøkdel av det som er vanlig, men et tegn på at ting begynner å gå tilbake til normalen.
Litt stilig effekt med at sola bare rekker over toppen på fjellet!
Bergtatt vel fortøyd i går kveld. Var framme klokken 20.40 etter avgang 13.20 fra Ålesund. Gjorde jo to drivstoffstopp, det første var jo bomtur, og gikk stort sett i økonomisk kosefart på rundt 8 knop. Var en del strøm i fjordene innover, så jeg var oppe i 10 knop et par steder, selv om jeg egentlig skulle ha ligget i åtte.
Til slutt et par bilder tatt fra cockpiten i båten i dag - som sagt et aldeles nydelig vær! Gleder meg til å dra ut av fjorden i morgen i like pent vær. Har bestemt meg for å slappe av her en natt til, men satser på tidlig avgang i morgen. Ja, jeg skrev ordet "tidlig" - vi får se hva det blir til!