Pequod
Den sagnomsuste kafeen her på Urke er forresten en saga blott. I alle fall ifølge lokalavisene og Facebook-siden deres. De som bygde opp stedet i seks år, og la inn masse penger på å pusse opp lokalene, ble oppsagt av utleierne, bygdelaget eller kailaget eller-hva-det-nå-var.
Det har skapt mye vondt blod ettersom utleierne selv har overtatt driften med lokale krefter fra bygda i år. De som drev stedet mener at utleierne gjør dette for å skumme fløten av det gode ryktet som stedet har skaffet seg de siste årene. På Facebook leser jeg om feriegjester som boikotter de nye driverne og som skriver om misunnelse og "bygdedyret".
Det er sikkert flere sider av saken, men alt jeg har lest hittil er ganske så negative til måten dette har foregått på. De forrige driverne av stedet har dratt til sør for Måløy og startet opp på nytt i Davik i Nordfjorden/Davikfjorden.
Nå har jeg fått i meg litt kaffe og har tenkt å ta en tur inn til Øye igjen for å se om det er ledig plass nå. Hvis ikke dropper jeg den turen og tar det igjen neste gang. Jeg må komme meg videre til et nytt sted i dag uansett.
Til å være en enkel gjestebrygge hos en båtforening synes jeg de har priset seg noe høyt sammenlignet med andre båtforeninger. 200 kr med strøm og vann, men uten noen andre fasiliteter. Det er jo nærmest vanlig gjestehavnpris - med fasiliteter..