Pequod
Kom meg helskinnet til Askvoll i dag, men stopper her. Er meldt bedre vær i morgen, bortsett fra veldig mye vind, så det kan nok hende at jeg blir her til mandag.
Var jo helt nydelig med sjø utpå og da det så ut som sikten var veldig mye bedre, så kastet jeg loss.
Hadde egentlig tenkt å ta indre leia, men endte opp med den vanlige fordi jeg hadde lyst å få tatt et bedre bilde av Stabben fyr, som er ganske så særegent.
Det ble bygget i 1886-87 og satt i drift i 1887. Er visst på vernelisten til Riksantikvaren.
Deretter dro jeg over Brufjorden samme vei som jeg tok nordover, men tok en annen rute over Stavfjorden og inn til Askvoll. Jeg dro jo via Hindøysundet nordover.
Skylaget var lavt, og det ble noe dårlig sikt da jeg var på vei over Stavfjorden og verre inn Granesundet mot Askvoll, men fortsatt mye bedre enn da jeg var på vei sørover onsdag og valgte å gå inn til Florø.
Regnet holdt seg også unna inntil jeg la til i båsen i Askvoll. Da kom en skikkelig skur.
Da det ble opphold stakk jeg og betalte havneleia og handlet inn litt snacks på Kiwi siden det jo er lørdag!
Måtte vente utenfor siden butikken var stengt en liten periode. Det var visst en kunde som hadde fått et illebefinnende. Det forklarer ambulansehelikopteret som kom flygende veldig lavt over båthavna rett etter at jeg hadde fortøyd.
Helikopteret hadde landet på parkeringsplassen til Kiwi og det var et stort oppbud av ambulanse, legevaktbil, brannbil og det hele.
Tok meg en runde i havneområdet mens det fortsatt var opphold og så at Oddvar Torsheim hadde fått en statue der. Han er visst veldig populær ettersom det er reist hele fire byster/statuer av ham i distriktet! Og han lever jo ennå! Denne her i Askvoll ble reist i 2013 og var den tredje i rekken.
Det går ferge til Værlandet herfra, men jeg tror nok at jeg prøver meg med egen båt dit - noe som nok ikke blir før mandag.
Vurderte et øyeblikk å dra dit i dag, men tåka ble tykkere og tykkere jo lenger sør jeg kom, så jeg slo det fra meg.